Skolebibliotekar: Anne Merete Hestad Svenningsen

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet april 25, 2022 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Navn: Anne Merete Hestad Svenningsen
Skolebibliotekar på: Havlimyra skole i Kristiansand

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Havlimyra skole har ca 340 elever. Skolebiblioteket vårt er ikke så stort, men det ligger plassert i hjertet av skolen mellom kantine, storsalen og selve skolebygget. De fleste elever og lærere går forbi biblioteket hver eneste dag, og det er alltid åpent og tilgjengelig for bruk. Elever kan låne og levere bøker i storefri, eller de kan gå til biblioteket i skoletimer dersom de har fått lov av lærer. I storefri er det assistenter «på jobb» i biblioteket. Disse rydder og ordner, lager bokutstillinger og hjelper andre elever som trenger å finne seg en ny bok.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå?
– Når jeg skriver dette har vi nettopp hatt en utstilling med bøker om kjærlighet og forelskelse i forbindelse med Valentines day, og det er mange som søker til biblioteket for å slenge seg ned i de nyinnkjøpte sofaene. Det er plass til flere elever nå, så det er vi fornøyde med.

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Min viktigste jobb er å forsøke å holde lesing av skjønnlitteratur «varmt» ved å stadig være på biblioteket, holde orden i samlingen og gjøre bøkene tilgjengelig, samtidig som jeg stadig dukker opp i klasserommene med nye bøker, ny informasjon, leder leseprosjekt og snakker med elevene om hva de leser, liker å lese osv. Og om hvorfor bøker er viktige følgesvenner i en ellers veldig digital hverdag.

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– De bruker det til å låne og levere bøker, men det er også et varmt og godt rom å bare være i.

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Jeg forsøker å stille ut nye bøker og presentere bøker til elevene etter avtale med lærerne. Tidligere har jeg laget lister og publisert disse på ulike plattformer, men etter å ha evaluert nytten og interessen for dette, har jeg sluttet med det.

Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Vi har nå i to omganger kjørt et leseprosjekt på 8. trinn som vi har kalt «Les for livet», hvor elevene følger med på sin egen hovedperson og hvordan han/hun takler livet sitt. De må også sammenlikne sitt eget liv med hovedpersonens, og det kommer mange gode refleksjoner og samtaler ut av dette. Prosjektet avsluttes med en god, gammeldags bokplakat som nå pryder veggene i klasserommene.

Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Det er muligheten til å befatte meg med bøker, de gode samtalene med elever om bøker og muligheten til å drive med noe jeg brenner for.

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– For min del er det veldig personavhengig og sårbart i forhold til det å sette av tid til lesing, få dette godt integrert i undervisningen (selv om det inngår i flere planer) og få et engasjement hos flere enn bare skolebibliotekaren og et par av lærerne på huset. Vi ser at elevene sliter med dårlig lesekondis, vi ser at bøker ikke er det de fleste velger å bruke tid på, så det må satses mer. Man må prioritere arbeidet med lesing høyere og innse hvilke verdier som står på spill dersom man ikke gjør det.

Hvilken bok vil du anbefale?
– Jeg har akkurat lest «Litt redd, bare» av Alexander Kielland Krag, og den ble bare bedre og bedre etter hvert som jeg leste den. Jeg likte godt måten han bruker værmetaforer på for å illustrere sinnsstemninger og følelser hos hovedpersonen, og jeg tror dette er en viktig bok og et godt bidrag til arbeidet med psykisk uhelse hos ungdom.

Vil du bidra eller kjenner du noe som bør nevnes, send epost til les@foreningenles.no