Skolebibliotekar: Anne Brit Ingholm

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet mai 2, 2022 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Navn: Anne Brit Ingholm
Skolebibliotekar på: Mailand videregående skole, Lørenskog

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Biblioteket er skolens vakreste rom. Det er stort og luftig med store vinduer og utsikt til en park. Vi har møblert på en måte som lager små skjermede områder og det er god plass for elever å jobbe. Vi har også en stillesone, med varierende hell. Biblioteket er åpent fra 0800-1530. Vi er to bibliotekarer i full stilling. Vi har ca 900 elever fordelt på studiespesialisering, medier og kommunikasjon, påbygg, helse- og oppvekstfag, salg – og servicefag og ikt- og medieproduksjon. Vi har også en avdeling for tilrettelagt opplæring.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå?
– Vi har vært på rødt nivå under nesten hele pandemien og har derfor ikke kunne vært i klasserom eller tatt i mot elever med åpne armer slik vi ønsker. Vi håper på bedre tider nå og har allerede fått henvendelse om å holde kildesøkekurs for vg 1. Vi har faste kursrekker for kildesøk og kildehåndtering på studiespesialisering og påbygg samt leseprosjekter på yrkesfag.

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Jeg føler at jobben er 3-delt. Det første er å være tilstede i biblioteket og skape enn hyggelig og trygg atmosfære for elevene som vil tilbringe tid hos oss.

– En annen viktig del er å drive litteraturformidling ved en hver anledning, både gjennom leseprosjekter og fordypningsveildning og annet som avtales med lærerne, men også spontan formidling gjennom utstillinger og veiledning i biblioteket. Min kollega, Kristin, og jeg har lesetid hver uke og vi prioriterer å bruke mye tid på å lese nyhetsbrev fra forlag, følge med på booktooks, bokblogger og bokpodkaster og vi blogger selv om bøker på vår egen blogg «Rysjedamene og livet på skolebiblioteket». Vi bruker Facebook, Twitter og Instagram for å dele linker til nettressursene våre. Vi føler at vi har god oversikt over nyutgivelser og prøver å lage spennende utstillinger til elevene våre.

– Den siste delen av jobben går på informasjonskompetanse, og vi har nettressursen Rysjedamene.no hvor elevene våre kan finne igjen alt vi snakker om i undervisningen vår. Så oppsummert er det viktigste å være tilgjengelig, oppdatert på både litteratur, informasjonskompetanse, læreplaner, tverrfaglighet og aktiviteter på skolen. Vi blir som blekkspruter som forsøker å være nyttige overalt på samme tid🙂

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Elevene bruker biblioteket til å jobbe, slappe av, finne bøker eller få hjelp til kildehåndtering.

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Som nevnt tidligere så samarbeider vi med lærerne om leseprosjekter og veiledning, i tillegg til å blogge om bøker som deles med elevene på Teams (og i sosiale medier). Vi bytter hyppig utstillinger og forsøker alltid å være oppdatert på ny og aktuell litteratur.

Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Vi er ikke så gode på spontane og artige happening, det må innrømmes, men vi er veldig gode på å gjennomføre vårt avtalte opplegg som innebærer å lære elever å søke etter kilder, vurdere kilder og sette opp riktige kildelister. Vi underviser i kildehåndteringsverktøyet Zotero og alt om dette kan finnes på rysjedamene.no. Vi føler at biblioteket kan være en rød tråd i skolens undervisning i informasjonskompetanse og bruker derfor mye tid på å lage faste prosjekter som kan videreføres uavhenging av hvile lærere klassen får. Vi ønsker at alle elver ved Mailand skal få den samme undervisningen. Rød tråd er derfor viktig for oss.

Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Det er en drømmejobb! Fantastisk å omgås ungdom, utrolig gøy å være oppdatert på bøker og en sann glede å kunne gjøre livet enklere for fremtidige studenter ved å lære bort informasjonskompetanse. Et skolebibliotek har en miks av alt dette i større grad enn folkebibliotek og bibliotek i høyere utdanning.

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– Det er en svakhet at det ikke stilles flere krav til innholdet i et skolebibliotek. Vi håper at ny opplæringslov vil ende opp med å stille strengere krav til kompetanse og bemanning i skolebibliotek. Først da vil det sikres et likt tilbud til alle landets skoleelever. Slik det er i dag er det alt for store forskjeller mellom tilbudet elevene får og da får ikke skolebiblioteket den utjevnende funksjonen det faktisk kan ha i samfunnet.

– Jeg mener bestemt at et godt skolebibliotek er det smarteste en rektor kan bruke penger på. En fulltidsansatt skolebibliotekar kan bistå og avlaste lærere ved å inviteres inn i planlegging av prosjekter. Et tilgjengelig og oppdatert skolebibliotek kan bidra uendelig mye i å finne riktige bok til riktig elev, og dermed skape den leselysten ungdommene fortjener og trenger. Og en skolebibliotekar kan holde i den røde tråden som sørger for at alle elever får samme undervisning i informasjonskompetanse. Om ikke det er valuta for pengene, så vet ikke jeg!

Har du tre boktips?
Her er en link til mine blogginnlegg. Jeg er mest glad i å lese fantasy, science fiction og dystopier, men i jobben som skolebibliotekar leser man ofte på vegne av andre og jeg er derfor ganske altetende. Kjærlighetsbøkene overlater jeg stort sett til min fine kollega, Kristin🙂

Vil du bidra i denne spalten eller kjenner du noen vi bør kontakte? Tips oss på les@foreningenles.no