Skolebibliotekar: Anita Kvamme

Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.

Skrevet juli 4, 2022 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Nyheter

Navn: Anita Kvamme
Skolebibliotekar på: Løkenåsen skole i Lørenskog kommune

Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Løkenåsen skole er en ungdomsskole i Lørenskog med ca 300 elever. Biblioteket er åpent hver dag fra kl. 8.00 til ca en time etter siste skoletime. Det er betjent med utdannet bibliotekar som er til stede hele åpningstiden. Vi holder til i hovedbygget i store, lyse lokaler med vinduer fra gulv til tak. Biblioteket er et arbeidssted og et sosialt møterom. Her kan elever (og lærere) jobbe alene eller med gruppearbeid, prosjektarbeid, informasjonssøking i fysiske og digitale kilder og lese skjønn- og faglitteratur. Vi har norske og engelske bøker i ulike sjangre og på ulike brukernivå. Dessuten kan man låne spill, film, lydbøker og teknisk utstyr.

Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå (mai)?
– Nå er vi endelig tilbake til normal hverdag, så vi har en blanding av enkeltelever/små grupper som jobber alene eller sammen med lærer. Elever jobber med lekser og får hjelp av bibliotekaren om det trengs. Vi har endelig åpent i “storefri” igjen, slik at elevene kan være her og spille spill (UNO og sjakk er spesielt populært). 10. trinn er i innspurten av sin fordypningsoppgave i norsk, så akkurat nå går det litt tid til å hjelpe dem som er ute i siste liten med å finne ei bok som kan leses raskt og skrives godt om!

Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Selv om lesing jo er viktig tror jeg faktisk at det aller viktigste er det sosiale og at det er en tilgjengelig voksen her hele dagen. De vil gjerne snakke med meg om det meste, så jeg er nok en blanding av sosiallærer og bibliotekar! Siden jeg ikke er lærer og setter karakter, tør de spørre meg om alt de lurer på faglig (mange er dessverre fremdeles overbevist om at læreren tror de er dumme dersom de stiller spørsmål, det tar ganske lang tid å endre den innstillingen!)

Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Faglig sett til gruppearbeid og lekser. De liker også veldig godt å spille ulike spill og bare henge. Og så har vi noen gode lesere heldigvis, de låner som regel bøker med seg hjem!

Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Det varierer litt. Jeg har mange utstillinger i biblioteket – både faste utstillinger av nye bøker og temautstillinger. Nesten hver uke stiller vi også ut ei bok til “Fakta på fredag” eller “Ukas favorittbok”. Både utstillinger og omtalene av enkeltbøker legges ut i Teams i skolens fellesrom (det som når alle lærere og og elever) som heter “Bibliotek”. Tidligere brukte vi andre sosiale medier, og har fremdeles konto på Snapchat, Instagram og Facebook. Vi har imidlertid oppdaget at færre av våre elever er der nå, så vi bruker mer tid på Teams.

Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Jeg vet ikke hvor artig det er, men det fungerer! En måte å formidle bøker elevene ellers ikke ville sett/lånt på er “Speed-date ei bok”. Da fordeles elevene i fem grupper og vi lager fem bord med bøker innen ulike sjangre/tema. Hver gruppe får 3 minutter til å sjekke ut bøkene på bordet og eventuelt ta med seg de bøkene de ønsker å låne når de går videre til neste bord. De fleste finner noe de vil ha, og fremgangsmåten får vist fram mange bøker på kort tid. Fungerer like bra på engelsk som på norsk.

Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– Den aller størst utfordringen er å få elevene til mestre og ha glede av lesing av lengre tekster – for eksempel romaner. Det må jobbes mye med å øve elevene i tålmodighet og leseferdighet for å hindre at utviklingen går i feil retning. I tillegg kommer selvfølgelige den evige utfordringen: å formidle til skoleeiere og politikere at et skolebibliotek må være noe mer enn en samling bøker dersom det skal være et tilbud elevene (og lærerne) skal ha utbytte av!

Har du tre boktips?
– Alexander Kielland Krag: Litt redd, bare (en av finalistene til Uprisen, og veldig god rett og slett!). (Denne boka vant Uprisen torsdag 2. juni, red.anm.)
– Mats Strandberg: Slutten (noen synes denne er litt tung, men jeg liker den veldig godt!).
– Una LaMarche: Bare i Brooklyn (og jeg liker jo ikke kjærlighetsromaner en gang!).

Vil bidra i denne spalten eller kjenner du noen vi bør kontakte? Send epost til les@foreningenles.no