Se og les: I takt og utakt med kritikken

Se og les barne- og ungdomslitteraturkonferanse arrangeres i Bergen 14.-16. februar. Tema for konferansen er «Takt og utakt». Mandag 14. februar klokken 1100-1400 arrangerer Foreningen !les et forseminar på Bergen Off. Bibliotek.

Skrevet januar 19, 2022 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Foredragsholdere: (F.v.) Ingvild Bræin, Guri Fjeldberg og Margunn Vikingstad.

Seminaret vil med utgangspunkt i Uprisen og Ungdommens kritikerpris se nærmere på erfaringer der ungdom selv er kritikere og erfaringer fra profesjonell kritikk på Barnebokkritikk.no. Er målgruppen og kritikerne enige? Treffer litteraturen? Og hvem treffer den? Gjennom tre timer utforskes det overordnede temaet, takt og utakt, fra tre ulike perspektiver.

Vil du delta fysisk? Meld deg på her

Seminaret strømmes her

Program:

1100 Velkommen og informasjon om dagen

1105 Lesere i takt og utakt med bøkene
Vi ser nærmere på erfaringene med kritisk lesing i Uprisen – årets ungdomsbok. Hva ser ungdom etter? Treffer ungdomslitteraturen? Når er forfatterne i utakt med målgruppen? Er det målgruppen eller bøkene som bør tilpasse seg?

Av Guri Fjeldberg, litteraturkritiker i Aftenposten og kritikerfadder i Uprisen.

1150 Pause

1200 Kritikere i takt og utakt med leserne
Barnebokkritikk.no er et godt utgangspunkt for å få oversikt over kritikken av barne- og ungdomslitteratur i Norge. Er de profesjonelle kritikerne i takt med ungdomskritikerne på uprisen.no? Hvor skiller de lag? Hvordan kan de to typene kritikk utfylle hverandre?

Av Ingvild Bræin, litteraturkritiker og redaktør på Barnebokkritikk.no.

1250 Pause

1300 Bøker i takt og utakt med leserne
Hva skjer når bøkene ungdom leser ikke er ment for dem? Hvordan kan motstand og problemløsning brukes når bøker skal leses og forstås? Hva er erfaringer fra klasserommet i Ungdommens kritikerpris?

Av Margunn Vikingstad, litteraturkritiker, oversetter, forfatter og tidligere kritikerfadder i Ungdommens kritikerpris.

1345 Oppsummering, diskusjon, spørsmål.

1400 Slutt

Om foredragsholderne:
Guri Fjeldberg er utdannet journalist, norsklærer og vaktmester. Hun har en mastergrad i barnelitteratur fra universitetet i Newcastle. Fjeldberg er forfatter av biografien Ikon Astrid Lindgren og 101. De beste barne- og ungdomsbøkene 2005-2015. Hun ble kåret til Ãrets kritiker i 2015.

Ingvild Bræin er redaktør på barnebokkritikk.no. Hun har en mastergrad i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Bergen. Bræin har tidligere vært redaktør i det tverrfaglige nettidsskriftet Periskop. Dessuten har hun jobbet som forlagskonsulent, litteraturansvarlig i Bergens Tidende og redaksjonssekretær i Klassekampens Bokmagasin.

Margunn Vikingstad har hovedfag i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Oslo. Hun har jobbet som litteraturkritiker siden 2001, har skrevet for Dag og Tid og Morgenbladet, og vært kritikerfadder for Ungdommens kritikerpris. I tillegg er hun oversetter og forfatter.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 400 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les har vært nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), fem ganger, sist i 2021.

Seminaret er støttet av Kopinor.