Se og les 2020: Sakprosa for unge lesere

I forkant av Se og les i Bergen 11. og 12. februar 2020, arrangerer Foreningen !les et forseminar om sakprosa for unge lesere mandag 10. februar. Hvorfor er det viktig at unge leser sakprosa? Hvordan kan vi best formidle sakprosa, og jobbe mer aktivt med litteraturen i klasserommet? Hvilke sakprosautgivelser kan fungere for unge lesere?

Skrevet januar 30, 2020 i Nyheter, Presse

Tid: Mandag 10. februar 2020 kl 12:00-15:00
Sted:
Bergen Offentlige Bibliotek

Program:
1200: Velkommen og info om dagen. Foreningen !les.

1205: Hvordan kan sakprosabøker skape engasjement for lesing, og hvordan kan lærere bruke sakprosa i klasserommet? På hvilken måte kan sakprosa bidra til mer kritisk refleksjon? Nina Goga, professor i barnelitteratur ved Høgskulen på Vestlandet.

1250: Pause

1300: Hvilken kvalitet og appell hos leseren har sakprosabøker utgitt av bloggere og youtubere? Hva er det ei bok kan som blogg og YouTube ikke kan? Guri Fjeldberg, litteraturkritiker og forfatter.

1350: Pause

1400: Erfaringer med formidling av sakprosa til unge lesere og tips til aktuelle bøker. Ole Ivar Burås Storø og Hilde Slåtto i Foreningen !les.

1445: Oppsummering, diskusjon, spørsmål. Foreningen !les.

1500: Slutt

MELD DEG PÅ SEMINARET HER

Om:
Nina Goga
er professor i barnelitteratur ved Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Hun er ansvarlig for masterstudiet i barne- og ungdomslitteratur og leder forskningsprosjektet Nature in Children’s Literature and Culture.

Guri Fjeldberg er utdanna journalist, norsklærer og vaktmester. Hun har en mastergrad i barnelitteratur fra universitetet i Newcastle. Guri er forfatter av biografien Ikon Astrid Lindgren og 101. De beste barne- og ungdomsbøkene 2005-2015. Hun ble kåret til Årets kritiker i 2015.

Ole Ivar Burås Storø er prosjektleder og informasjonsansvarlig i Foreningen !les. Burås Storø sitter i hovedstyret til Norsk Bibliotekforening.

Hilde Slåtto er prosjektleder for Rein tekst og NM i slampoesi, og redaktør for sakprosamagasinet Faktafyk, i Foreningen !les. Slåtto er også litteraturkritiker i Vårt land.

Seminaret er støttet av Kopinor