Rekordhøy aktivitet i Bokslukerprisen
Bokslukerprisen ble skoleåret 2020/21 utvidet til å gjelde hele mellomtrinnet. Prisarbeidet har tydelig engasjert unge lesere over hele landet.
Med midler fra Utdanningsdirektoratet ble det dette skoleåret åpnet for at elever på 5., 6. og 7. trinn kunne melde seg på Bokslukerprisen. Alle påmeldte elever fikk tilsendt en antologi med utdrag fra ti norske bøker i aldersgruppen 10-12 år. Elevene har lest og vurdert utdragene og stemmer nå fram sine fem superfinalister. Nærmere 125 000 antologier ble sendt ut til elever rundt omkring i landet, og siden oppstarten i august har både elever, lærere og bibliotekarer fordypet seg i prisarbeidet.
– Bokslukerprisen skaper entusiasme i norske klasserom. Det er det ingen tvil om. Vi opplever et rekordhøyt aktivitetsnivå fra de ulike trinnene, sier prosjektansvarlig i Foreningen !les, Troels Posselt.
– Foreløpig har det til sammen kommet inn over 35 000 kommentarer og anmeldelser på de ti utdragene i antologien, og vi har mottatt cirka 1 500 tilbakemeldinger på utdragene fra lærere. Og aller viktigst: Prosjektet har bidratt til mer lesing og gode leseopplevelser for mange barn på mellomtrinnet, legger han til.
Vi synes utdraget var spennende. Det var mange som likte boken veldig godt. Det var gode naturskildringer og personskildringer som gjorde at vi kunnes se for oss handlingen. Det var noen vanskelige ord i teksten som vi måtte prate litt om. Ord som vi ikke hadde forstått hvis vi leste boken alene. Det var bare 6 elever av 60 som ikke kunne tenke seg å lese boka. Forsiden er god. Den ble enda bedre da vi kikket ekstra godt på den. Da så vi flere ting vi ikke så til å begynne med. (6. trinn ved Bøleråsen skole om Kodeord Overlord av Tor Arve Røssland)
Vi synes utdraget var litt morsomt. Det var gøy at Buffy selv ikke synes hun er en ball-person, men at hun egentlig er det. Vi synes det er bra at det blir skrevet om at mennesker kan være usikre på seg selv. Vi synes forfatteren tar opp et viktig tema rundt fattigdom blant barn og unge. Fint at det var litt bilder i utdraget. (6.trinn ved Bell skole om Buffy By er talenfull av Ingeborg Arvola, illustrert av Nora Brech)
Vi som klasse synes denne var gøyal. Det var gøy å ha den som lekse. Den var også litt rar. Den passer godt for de som liker tegneserier. Den var litt annerledes og spesiell. Noen synes det var litt ekkelt at han skrev rompedød. Ganske mange i klassen har lyst til å lese hele boka. (Voiebyen skole om Spesialklassen av Flu Hartberg)
Vi synes det var mange gode beskrivelser slik at vi fikk bilder i hodet. Det var spennende og det var bruk av litt humor. Det var mange detaljer, noen ganger kanskje litt mye på gater o.l. Vi anbefaler boka for 10 år og opp til kanskje 15. Anbefales for de som liker spenning eller thriller, og det er viktig at de er gode lesere for å få med innholdet og ikke minst detaljene og vanskelige ord. (Espa skole om Opphavet av Torbjørn Moen)
Mange i 6A har lyst til å lese denne boka ferdig. De syntes boka var interessant, morsom, at det var mye liv i den og at det var spennende å lese om forelskelse. Virker som om temaet «forelskelse» passer godt til denne aldersgruppen. (Bruhagen barneskole om Blyanthjerte av Elin Hansson)
Gjennom hele høsten har elevene lest, vurdert og jobbet aktivt med de ulike utdragene. Posselt forteller om svært god respons på tekstutvalget og hvordan leserne har engasjert seg i litteraturen.
– Vi tilbyr lærere og elever et opplegg slik at de kan legge til rette for økt leselyst. Så langt har vi fått 1 600 bidrag med språklige bilder på utdraget fra Blyanthjerte, nesten 1 000 tegninger til utdraget fra Opphavet, 750 biografitekster basert på biografien om Julius og over 350 forslag til ny forside til Blå flaggermus. Jeg er imponert over engasjementet elevene har vist til de ulike utdragene i Bokslukerprisen. Det blir spennende å se hvilke fem bøker de stemmer fram som sine superfinalister, sier han.
Vi synes boka var bra, fordi den var spennende, litt trist, og den handlet om dyr. Vi likte å lese om livet til Julius. Det var litt vanskelig å lese på nynorsk, men det gikk bra likevel. Nesten hele klassen likte boka godt. (5B ved Harstad skole om Som ein bror. Historia om sjimpansen Julius av Alfred Fidjestøl)
Vi synes at utdraget var supert! Vi likte at flere av bildene var fra virkelige steder, slik at vi kunne kjenne oss igjen. Dette gjorde fortellingen mer ekte. Alle kjente også til Magnus Carlsen. Vi likte tegningene, og vi så at illustratør brukte ulike perspektiv, som vi har hatt fokus på denne uka. Flere elever synes det var spennende når det ble zoomet inn på detaljer og noe ukjent, dette gjorde at de ble nysgjerrige på hva som skjer videre. (6. trinn ved Skavanger skole om Magnus Carlsen og sjakkmorderen av Aleksander Kirkwood Brown, illustrert av John S. Jamtli)
Dette var en bra bok. Vi likte at det var drama i fortellinga. Det er noen elever som kan kjenne seg igjen, og skjønner Olivia. Mange har lyst til å høre resten av boka. (5B ved Elvebakken skole om Annenhver uke. Olivias liv av Heidi Linde)
Dette var den boka som flest elevar synest var kjekk, morsom, mange språkbilete, spennande. Me har lyst til å høyre/lese fortsettelsen. (Åkra skole om Blå flaggermus av Harald Nortun)
Denne boka er det nokre i klassa som allereie har lest, og alle er samde i at denne boka var spanande, skummel og har gode skildringer i teksten. Dette gjer at vi blir meir interesserte i sjølve handlinga i boka. Denne skal vi låne og lese i klassa! (5B ved Solevåg skule om Harpa av A. Audhild Solberg)
Bokslukerprisens superfinalister offentliggjøres neste uke. Følg med på bokslukerprisen.no