Quiz i barne- og ungdomslitteratur

Den årlige barne- og ungdomsbokquizen under Litteraturfestivalen på Lillehammer er i år flytta ut av Holbøsalen i Kulturhuset Banken og til Spacesalen på internett. Torsdag 28. mai kl 20-2200 kan du teste dine kunnskaper om barne- og ungdomslitteratur. Quizmastere er Stig Elvis Furset og Camilla Kuhn.

Skrevet mai 2, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Camilla og Elvis: Torsdag 28. mai kl 2000 er det duket for quiz i barne- og ungdomslitteratur via strømming. Quizmastere er Camilla Kuhn og Stig Elvis Furset.

Som en kick off til Norsk Litteraturfestival sin festivalhelg på NRK 29.-31. mai, inviterer Foreningen !les og Litteraturfestivalen på Lillehammer til quiz i barne- og ungdomslitteratur via strømming torsdag 28. mai klokken 2000-2200.

Quizen ledes av Stig Elvis Furset og Camilla Kuhn, og strømmes fra Foreningen !les sin YouTube-side.

HER ER LENKE

Quizen har to runder. Svarark blir lagt ut i forkant av hver runde i kommentarfeltet under strømminga på YouTube. Den blir også lagt under nettsaken om quizen på Facebook og her i eventet. Svarark sendes inn kort tid etter at hver runde er avslutta.

Det er ikke lov med andre hjelpemidler enn lagenes egne hjerner. Her har vi tillit til deltakerne. Dere må selv avgjøre hvordan dere vil organisere laget deres under quizen.

Ta kontakt med ole@foreningenles.no dersom dere har spørsmål.

Vi gleder oss til quiz og ønsker både forberedte og uforberedte lag velkommen!

Om quizmasterne:
Camilla Kuhn er forfatter og illustratør, tidligere NBU-rådsmedlem og nåværende Barne- og ungdomsansvarlig på Litteraturhuset i Oslo. Kuhn har skrevet, illustrert, brukket om, designet, lest, vurdert, turnert med, formidlet, tenkt på og drømt om barnebøker døgnet rundt siden debuten i 2007. Hun er ifølge henne selv ingen Bjørn Ingvaldsen, men en grei nummer to.

Stig Elvis Furset er vestlending, Elvis-fan, og gift med ein hobbit i Drammen. Han har arbeidd som bibliotekar sidan 2000. Først som ungdomsbibliotekar ved Rygge bibliotek, kor han fekk tilnavnet «Bibliotekaren frå Helvete». I dag er han spesialbibliotekar ved Viken fylkesbibliotek, kor han er litteraturprodusent i Den kulturelle skolesekken og ein av drivkreftene bak det årlege Ungdomsbokgildet. Formidlarhjartet bankar ekstra hardt for YA, skrekk og nerdete populærkultur. Dessutan bankar det også for SK Brann, og han har skrive to romanar om supportarmiljøet rundt klubben.