Podkast: Berrum og Beyer presenterer bøker

Som en del av Bokåret 2019 tok humorduoen Berrum & Beyer for seg den norske bokhistorien. I samarbeid med Eivind Volder Rutle og Christian Marstrander utfordret Foreningen !les dem til å oppsummere høydepunktene fra de siste 500 årene. Nå foreligger podkast av duoens litterære funn.

Skrevet desember 12, 2019 i Nyheter

Bokhistorie: Som en del av Bokåret 2019 oppsummerer Lars Berrum (t.h.) og Martin Beyer Olsen de litterære høydepunktene fra de siste 500 årene under en liveinnspilling på Nieu scene i Oslo i oktober. Innspillingen foreligger nå som podkast.

Hva var bestselgerne på 1600-tallet? Og hvorfor var de så populære? Er det noen skjulte skatter vi bør lese?

Med støtte fra Bokåret 2019 laget Eivind Volder Rutle og Christian Marstrander på oppdrag fra Foreningen !les en podkast om komikernes funn.

Podkasten ble gjennomført som liveinnspilling på Nieu Scene i Oslo 26. oktober. I tillegg ble det også gjort en opptreden under avslutningskalaset for Bokåret 2019 på Deichman.

Lars Berrum og Martin Beyer Olsen, også kjent som Kultureliten, fikk i oppdrag å radbrekke og hylle de fem mest leste norske bøkene fra hvert århundre siden 1500-tallet.
Med hvite hansker og svarte høyhalsete gensere åpnet de bøkene for å gi deg en liten smakebit, men viktigst av alt for å finne ut om tekstene holder seg i dag? Er det mulig å forstå at dette var bøker som var veldig populære på sin tid? Er dette bøker som vi bør ta med oss videre inn i fremtiden?

Berrum og Beyer gjorde grundig forarbeid og fikk hjelp fra Nasjonalbiblioteket til å plukke ut de fem bøkene, en fra hvert århundre, som de presenterte live på Nieu scene i Oslo i slutten av oktober. Rundt 60 personer var så heldige å få være til stede under liveinnspillingen. Det var både humoristisk, lærerikt og underholdende.

De fem episodene kan høres her: