Ny lesekiosk i Drammen

Lesekiosken i Drammen er nummer 119 i rekka og ble åpnet av Ap-politiker Mads Hilden torsdag 12. januar 2023.

Skrevet januar 13, 2023 i Formidling, Lesekiosk, Nyheter, Presse

Lesekiosk 119: Ap-politiker Mads Hilden erklærer lesekiosken på Strømsø i Drammen for åpnet. Foto: Siri Flensgrud/Foreningen !les.

Pressemelding fra Foreningen !les, 13. januar 2023.

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les og støttet av Sparebankstiftelsen DNB. I desember 2019 ble den første lesekiosken åpnet på Solli plass i Oslo av daværende kulturminister, Trine Skei Grande (V).

Med lesekioskene blir litteratur tilgjengelig og synlig i det offentlige rom. Lesekioskene har sine egne faddere som enten er bibliotek eller andre ildsjeler. Slik skapes det aktivitet og et stort lokalt engasjement rundt litteraturen og kioskene som møtested for barn, unge og voksne. I lesekioskene kan folk sette fra seg en bok og de kan ta med seg en bok. Dette bidrar til at litteraturen gjenbrukes og at gode leseopplevelser formidles fra folk til folk.

Torsdag 12. januar fikk drammenserne en ny lesekiosk på Strømsø i byen. Fadder er Knutepunkt Strømsø. Lesekiosken ble offisielt åpnet av politiker Mads Hilden (Ap) i forbindelse med Klimafestivalen. Det var høytlesing med forfatter Ida Marie Brown og taler ved daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, og en av tre initiativtakere til lesekiosken, Lena Elvira Solfrid Hillestad.

Høytlesing: Forfatter Ida Marie Brown stod for underholdning under åpningen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

– At telefonkioskene kan gjenbrukes til nytt formål er både stilig og et eksempel på bærekraft. For i rammen av klimafestivalen er denne kiosken et eksempel på bærekraft og gjenbruk på mange måter og på flere nivåer, sa Hilden og la til:

– Og hva er vel da et bedre symbol på gjenbruk enn boka? Bokas innhold blir ikke forringet av at den blir lest. En bok våkner til liv når den blir bladd i. En slitt bok er en vellest bok. Vi har alle lånt en bok av en venn en gang. En venn som har lest, opplevd og engasjert seg i boka og så sier «jeg har lest en utrolig god bok, her er den, jeg vil dele opplevelsen av å ha lest den med deg.”

Hilden var opptatt av at bøkene fortjener et aktivt liv.

– Lesekiosken er et eksempel på bokas rette element, som i hyllene på biblioteket, klar til neste leser.

Og:

– Litteraturen er viktigere enn noensinne og leseglede og gode vaner skapes gjennom tilgjengelighet og variasjon. Lesekiosken er et tiltak for å gi alt dette.

Ildsjel: Lena Elvira Solfrid Hillestad er en av initiativtakerne til lesekiosken på Strømsø i Drammen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.