Ny høytlesingshistorie i Leseskogen

Forfatter Bjørn Arild Ersland skriver vårens nye høytlesingshistorie i Leseskogen. Til sammen fem kapitler i historien publiseres fortløpende i løpet av mars 2021. Elevene kan også delta i en tegnekonkurranse. Foreningen !les samarbeider med Kunst i Skolen, som til konkurransen har laget undervisningsopplegget «Å tegne til tekst».

Skrevet februar 18, 2021 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Høytlesingshistorien har som mål å skape engasjement for lesing ved at læreren leser kapitlene høyt i klasserommet. Elevene vil få erfaring i å lytte til og samtale om en skjønnlitterær tekst, og de vil få mulighet til å uttrykke seg ved å tegne til kapitlene og delta i Leseskogens tegnekonkurranse.

Vårens historie er ikke en spøkelseshistorie, men er likevel en fortelling om et spøkelse. Dette spøkelset bor på en leirskole og er ganske lei av å skremme ungdommene som kommer på besøk. En dag kommer det heldigvis en gjeng med barneskoleelever til leirskolen som spøkelset vil bli bedre kjent med. Men kan spøkelser og barn bli venner?

Bjørn Arild Ersland (f. 1965) har skrevet en rekke kritikerroste barnebøker, blant annet Gjøken (2011) og Hvor gammel blir en tiger? (2016). Han har også skrevet Bjørnen sover (2019) som følger bjørnen over et helt år. For litt eldre barn har han skrevet boka Kalde føtter, varme hjerter (2018), men som kan passe som høytlesingsbok for andreklassingene.

Spøkefugl: Forfatter Bjørn Arild Ersland skriver høytlesingshistorie på leseskogen.no om et sultent spøkelse. Foto: Hannah Ersland.

Skoleklasser som ikke har vinterferie, kan lese første kapittel på leseskogen.no fra og med mandag 22. februar. Alle andre skoleklasser kan lese kapittelet uka etter vinterferien, fra og med mandag 1. mars. Deretter vil vi hver fredag legge ut et nytt kapittel i historien. Avsluttende kapittel publiseres fredag 26. mars.

Hvert kapittel i historien publiseres på leseskogen.no, og klassene kan sende inn innspill og ideer til hva som skal skje videre i fortellingen. Vi vil videresende alle tilbakemeldinger til forfatteren underveis. På denne måten kan elevene bidra og hjelpe forfatteren i historieskrivingen.

Vi inviterer alle klasser og elever til å bli med på tegnekonkurranse: Dere kan være med på å illustrere de fem kapitlene i historien.

Foreningen !les samarbeider med Kunst i Skolen, som bidrar med et flott undervisningsopplegg til tegnekonkurransen, «Å tegne til tekst». Undervisningsopplegget gir inspirasjon og tips til hvordan dere kan jobbe med tegning i klasserommet.

Til hvert kapittel kårer vi en klasse som vinner en pakke med flotte nye bøker. Tegningene vil bli vist i en digital utstilling i Kunst i Skolens kunstrom.

For påmelding, fyll ut skjema nederst denne siden