Ny ansatt i Foreningen !les

Vi ønsker Petra Helgesen velkommen til Foreningen !les. Hun skal være vikar for Bjarte Bakken fra 1. september til 31.12.2020, og ha ansvaret for Uprisen og Ungdommens kritikerpris.

Skrevet september 2, 2020 i Nyheter

!leser: Petra Helgesen skal jobbe med Uprisen og Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les.

Petra kommer fra Bodø og bor på Bøler i Oslo. Hun har en master i Litteraturvitenskap, og et årsstudium i nordisk barne- og ungdomslitteratur. Ellers har hun studert nordisk, historie, pedagogikk og lingvistikk. Hun har jobba på Elvebakken videregående skole i Oslo, og har erfaring som litteraturkritiker, forsker og forlagsredaktør.

– Jeg gleder meg til å komme i gang med Uprisen og Ungdommens kritikerpris, og ser spesielt frem til å møte og snakke med ungdom om lesing og litteratur. Og selvsagt å lese mange gode bøker.

Petra har tidligere vært på kritikerbesøk hos juryklasser i både Uprisen og Ungdommens kritikerpris. Det mener hun har gitt mange interessante erfaringer.

– Det har vært både spennende og gøy å møte elevene direkte. De har ofte spørsmål og perspektiver som jeg ikke har. Og det er jo ekstra interessant når jeg kommer ut av en diskusjon og tenker helt annerledes om bøkene, sier hun og legger til hva hun mener er viktig for at barn og ungdom skal bli glade i å lese:

– At de får lov til å eie sin egen opplevelse. Jeg tror vi voksne altfor ofte legger føringer for hva som er lov til å mene og føle, og at vi gir unge lesere en fornemmelse av at bøkene kommer med en fasit.

Hennes egen leselyst oppstod i ung alder og har fortsatt via ungdomstid til voksenlivet.

– Høytlesning var viktig for at jeg ble glad i å lese. Foreldrene mine leste høyt for meg gjennom hele oppveksten. Dessuten kommer jeg fra et hjem med bokhyller – mange bokhyller.

– Som ungdom leste jeg kiosklitteratur, krim, fantasy og sci-fi. Alt det som en god litteraturviter ikke skal lese. På videregående begynte jeg på norske klassikere: Ibsen, Skram og Undset. Men jeg var altetende. Jeg kunne lese Stephen King den ene uka og Milan Kundera den andre.

– Jeg leser fortsatt sci-fi og fantasy, men er mer interessert i samtidslitteraturen nå enn jeg var som ung. Dessuten leser jeg mye dramatikk, og i det siste: faglitteratur om Kina.

Til slutt, har du et boktips du vil dele?

– «Black Leopard, Red Wolf» av Marlon James. Afrikansk fantasy!