Norsk litteraturfestival: Skal det leses her i landet?

Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, deltar onsdag 26. mai i en panelsamtale under Litteraturfestivalen på Lillehammer om lesingens status.

Skrevet april 29, 2021 i Nyheter, Presse

Panel: Øverst fra venstre: Olav Brostrup Müller (Foto: litteraturbyen.no), Anette Trettebergstuen (Foto: Stortinget) og Freddy André Øvstegård (Foto: Stortinget). Nederst fra venstre: Silje Tretvoll (Foto: Kristin Strøm), Heidi Austlid (Foto: Kristin Hefte) og Arne Vestbø (Foto: Ilja C. Hendel).

Samtalen er fra klokken 0900-1000 i sal 4 på Lillehammer kino.

Fra programteksten:

I hele Nord-Europa peker pilene for lesing nedover. Det gjelder også Norge, og det er særlig de unge som faller fra. Eller har de bare tilpasset seg en digital tid og leser på en annen måte? Er det i så fall et problem vi må bekjempe, eller en naturlig utvikling vi bør være opptatt av å styre? Behovet for å få på plass en ny lesestrategi er akutt, og sentrale organisasjoner utfordrer politikerne til handling.

I panelet: statssekretær i Kulturdepartementet, Emma Lind (V), stortingsrepresentant for Ap og nestleder i kulturkomiteen, Anette Trettebergstuen, stortingsrepresentant og SVs representant i kulturkomiteen, Freddy André Øvstegård, Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les, Heidi Austlid, direktør i Forleggerforeningen og Arne Vestbø, generalsekretær for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Ordstyrer: Olav Brostrup Müller, leder for Lillehammer UNESCO-litteraturby.

I samarbeid med WEF

Billetter kan kjøpes her