Boktips: Foreningen !leser

Her finn du eit utval av bøker vi i Foreningen !les har lese i oktober.

Skrevet oktober 30, 2020 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

VIBEKE:

Du og jeg, Alfred
Edgar Burås
Cappelen Damm 2020

– Vi befinner oss i Norge, men langt inn i fremtiden, der et gult regn gjør det livsfarlig å bevege seg utendørs uten verneutstyr. Omstreiferen Elias, med en tidligere kriminell bakgrunn, fant og flyttet inn i et tomt hus. Huset heter Alfred og kan både tenke og snakke, og ta hånd om sin beboer. En dag kommer en robotflyktning til huset, som resten av omgangskretsen til Elias jakter på. Vil hans egen fortid innhente ham, og kan han reise fra et hus han er så glad i? Dette er en bok om uvanlige relasjoner og hva som skjer med mennesker i en ødelagt verden.

Død og oppstandelse
Bjørn Vatne
Gyldendal 2020

– Skribenten Remi fikk en altfor kort tid sammen med den svært kjente doktor Oda. De traff hverandre på en alternativ-messe, der den arbeidsløse Remi så seg tvunget til å takke ja til et skriveoppdrag. De ble raskt kjærester, og de måtte raskt også forholde seg til Odas uhelbredelige kreftdiagnose. De oppsøker en tidligere studievenninne av Oda, som forsker på den menneskelige bevissthet. Oda er den perfekte forsøkskaninen til å få sin bevissthet kopiert og lagret for fremtiden. Remi som ikke orker tanken på å miste sin kjære, overtaler Oda til å gi bort seg selv i forskningens tjeneste. Remi får en kopi av Oda i en liten beholder som han oppbevarer i kjøleskapet etter Odas død. Forskningsprosjektet blir lagt på is, men en dag mottar Remi en forstyrret melding om hjelp fra Odas gamle mobilnummer.

OLE:

Eg har venta på deg
Atle Hansen
Samlaget 2020

– Det er jo Halloween så då passar det bra med to nye bøker i Grøss og gru-serien til Samlaget. Bøkene kan verke tilsynelatande like når ein les omtala av dei, men her er nyansar. I Eg har venta på deg skal Simon på havet for å fiske, men blir distrahert av at nokon ropar på han. Og kven er denne mystiske jenta han møter på kafeen, og kvifor får han beskjed om å halde seg unna ho?

Bergtatt
Selma Lønning Aarø
Samlaget 2020

– Også i Bergtatt blir hovudpersonen fascinert av ei jente. Leo er ny klassa og blir merksam på ei på bakarste benk som han synest er heilt spesiell. Men snart har han vikla seg inn i noko han ikkje anar konsekvensane av.

SILJE:

Ti amo
Hanne Ørstavik
Forlaget Oktober 2020

Dette er en bok som gjør sterkt inntrykk. Det er en kort roman som rommer mye. Historien er skrevet tett på virkeligheten, og det merker man som leser. Høsten 2018 får ektemannen en alvorlig kreftdiagnose. Ørstavik har sagt i et intervju i Dagbladet at da hun forsto at mannen hennes var i ferd med å dø, ble det helt nødvendig for henne å skrive om det. Som hun skriver: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med disse dagene, denne tiden, hvor døden er det mest synlige av alle ting. Ørstavik skriver vakkert og sårt om sorg, om ensomhet og tosomhet, om kjærlighet og lykke, om rådvillhet, om å glede seg over de fine øyeblikkene man har, om ventesorg og om å være nærmeste pårørende.

SIGRUN:

Ulf er uvel
Rebecca Wexelsen
Illustrert av Camilla Kuhn
Ena 2020

En dag føler hunden Ulf seg ute av seg selv. Kanskje han er forkjølet? Da han undersøkes av doktoren får han den fatale beskjeden: «Jeg tror faktisk du er død». Ulf gjør det beste ut av situasjonen, og baker en stor bløtkake og inviterer til en hyggelig begravelse. Med denne absurde historien, som befolkes av pudler, enhjørninger og kaktuser i Camilla Kuhns særegne strek, klarer forfatterne å balansere alvor og humor på en måte som jeg tror vil engasjere de minste.

PETRA:

Yt etter evne, få etter behov
Olaug Nilsen
Samlaget 2020

Yt etter evne, få etter behov er ei bok om å ta omsorg for seg sjølv og andre, og om eit omsorgsansvar særleg kvinner er venta å ta. Olaug Nilssen opnar romanen med at Petter, sjåføren frå avlastningsinstitusjonen til Benjamin, finn ei låst dør når han skal levere den autistiske gutungen til tanta hans Rakel. Forteljinga er elles fortalt frå perspektivet til dei to søstrene, Lea og Rakel, og mora deira Gudrun. Mennene står dermed også formmessig på utsida av all den ambivalensen, skamma og frustrasjonen som omsorgsoppgåvene i boka skaper for kvinnene. Nilssen har skrive godt om denne tematikken før, no tar ho han til nye høgder.

På naturens skuldreHvordan ti millioner arter redder livet ditt
Anne Sverdrup-Thygeson
Kagge 2020

På naturen skuldre er en kavalkade i forbløffende historier om hvordan naturen hjelper oss mennesker i livene våre og om hvordan ulike arter fungerer i samspill med hverandre. Professor i bevaringsbiologi Anne Sverdrup-Thygeson viser oss hvordan naturen fungerer som vaktmester og vedlikeholdsarbeider, leverer medisiner og mat, arkiverer kunnskap som kan brukes både i historiefaget og kriminologien, er et godt utstyrt helsestudio og en evig kilde til estetiske opplevelser. Alt blir formidlet i et lett tilgjengelig språk og et mylder av gøyale assosiasjoner. Samtidig ligger alvoret under, for er vi i ferd med å ødelegge de skuldrene vi sitter på?

TROELS:

Hva skjedde egentlig med deg?

Jenny Jordahl
Cappelen Damm 2020

Janne er en stor 11-åring på vei inn i ungdomstida da hun får en kommentar av en bekjent: «Alle i familien din er så flotte og slanke! Hva skjedde egentlig med deg?» Kommentaren er harmløst ment, men Janne blir plutselig oppmerksom på at hun skiller seg ut i familien og på skolen. Hun tar det opp med foreldrene sine, og de inngår en avtale. Men blir hun lykkeligere av det? Hva skjedde egentlig med deg? er en spennende og tankevekkende tegneserie om overgangen mellom barn og ungdom, om spiseforstyrrelser og om å passe inn. Den handler også om hvordan løsningen på ett problem kan føre til nye. Den tar et alvorlig tema på alvor og er derfor en viktig bok som fortjener mange lesere.