Boktips: Foreningen !leser

Her er eit utval av bøker vi i Foreningen !les har lese i november.

Skrevet desember 2, 2019 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

VIBEKE ANBEFALAR:

NIMONA
Noelle Stevenson
Oversatt av Hilde Stubhaug
Gyldendal 2019

– Nimona dukker plutselig opp hos superskurken Ballister Bekhjerte og tilbyr seg å være hans sidekick. Eks-ridderen Bekhjerte synes hun er en smule irriterende og veldig uberegnelig, men ansetter henne likevel. Nimona er en jente som heier på de onde, og som hamskifter kan hun forvandle seg til hva som helst, også de mest blodtørstige monstre. Helt perfekt! Dette er en nydelig grafisk roman, og en historie og et univers man suges inn i, med karakterer man blir glade i.

Et hav av kjærlighet
Tahereh Mafi
Oversatt av Heidi Sævareid
Gyldendal 2019

– Shirin er en seksten år gammel muslimsk jente som selv har valgt å bruke hijab. Noe som burde være greit, men vi befinner oss i USA i 2002, og en politisk uro og fremmedfrykt preger samfunnet. Foreldrene til Shirin er hardtarbeidende og har høye ambisjoner for sine to barn. Hver gang en av foreldrene får seg en ny og bedre jobb, flytter familien med. Shirin og hennes eldre bror er vant til å begynne på nye skoler. Og hver gang opplever Shirin å bli utsatt for frekk stirring, nedsettende kommentarer og vold på grunn av bakgrunnen og religionen sin. Hun velger derfor å stenge omverdenen ute og holde seg for seg selv. Men hva skjer når skolens mest populære gutt ikke gir opp å få kontakt?

SIGRUN ANBEFALAR:

Der Agnes bor
Marit Larsen
Illustrert av Jenny Løvlie
Cappelen Damm 2019

Der Agnes bor er en nydelig bildebok om å være fem år og bo i en bygård full av voksne som har dårlig tid. Agnes kjenner til alt og alle: hvem som baker, hvem som bråker, hvem som sier hysj, hvem som har latterkramper helt for seg selv. Agnes har også hemmeligheter: Hun vet om en perfekt søledam bak huset, og hun mater fuglene som ingen andre bryr seg om. Men en dag er også Anna der, en ny jente som flytter inn i femte, og Agnes begynner å lengte etter en venn. De detaljerte bildeoppslagene gir teksten dybde og understreker hvordan en verden kan åpne seg i møte med en ny venn.

Fuglenes anatomi
Merethe Lindstrøm
Oktober 2019

– Fortelleren i Fuglenes anatomi er en middelaldrende kvinne som bor i en gammel prestegård på den engelske landsbygda sammen med ektemannen. Mannen drikker, og jeg-personen trekker seg tilbake fra omverdenen for å skrive. Fra denne tilstanden av tilbaketrekning flyter teksten som en tankestrøm som kretser om moren som fikk jeg-personen til å føle seg som en tung ryggsekk, og om datteren Klaras uforståelige depresjon. Ingen andre enn Merete Lindstrøm skriver like poetisk om å forsøke å forstå seg selv og sine nærmeste.

OLE ANBEFALAR:

Meg, meg, meg
Linnéa Myhre
Tiden 2019

– Hovedpersonen i Meg, meg, meg er nærmest besatt av Britney Spears. Et opphold i Los Angeles sammen med sin musiker-kjæreste gir henne (kanskje) anledning til å møte sitt store idol. I søken etter Britney ser hun nærmere på sin egen barndom og ungdom, men også på sitt eget liv nå og i fremtiden. Det er morsomt og underholdende, men her ligger også et alvor i hennes betraktninger. Og så er det jo ulidelig spennende hvorvidt hun treffer på Britney eller ikke.

Definisjonen av umulig
Camilla Sandmo
Vigmostad og Bjørke 2019

– Denne sommerferien går ikke som planlagt for Hanna. Som vanlig er hun på besøk på øya der bestefaren bor. Men en pengesterk klyse har kjøpt opp eiendommer og planlegger utbygging av leilighetskomplekser. Dette vekker aktivisten i Hanna. Samtidig settes vennskapet til Olivia på prøve når hennes hemmelighet blir avslørt. Og så er det Trym, han som Hanna liker, men som viser seg å ha en finger med i utbyggingsplanene. Hvordan skal hun klare å rydde opp i kaoset og ikke bare berge sommerferien, men hele øya og relasjonene til Olivia og Trym?

BJARTE ANBEFALAR:

Villes verden – Ville feirer jul
Anne Sofie Hammer
Illustrert av Dina Gellert
Oversatt av Jørn Roeim
Kagge 2019

– En kalenderbok må man ha i jula. I år blir det Ville feirer jul på oss. Ville-serien er lett gjenkjennelige hverdagsfortellinger om 2. klassingen Ville. Denne gangen følger vi han gjennom desember med alt hva det innebærer av nisser, Lucia, juletrær, julepynt-laging og alle forventningene. Som i alle bøkene om Ville er det mye tull og tøys, koselige stunder, litt krangling og en del lureri. Akkurat sånn det må være når det handler om en gutt på 7 år.

Flaggermusmusikk
Tyra Teodora Tronstad
Aschehoug 2019

Flaggermusmusikk er historien om en mor som er besatt av flaggermus. Enon, sønnen, som får hjelp av en barokkflaggermus når anfallene kommer over han. Og Ellen, datteren og søstera, som prøver å forstå hva som skjer og som må ta ansvar når moren drar bort. Det er en mystisk og underlig fortelling hvor fantasien trenger inn i virkeligheten. Det er spennende og dramatisk, men ikke masse action, mer en underliggende nerve av spenning gjennom hele fortellingen. Jeg vet ikke om noen andre norske forfattere som skriver som Tyra Teodora Tronstad. Språket, nerven, tonen og overraskende påfunn gjør dette til noe helt spesielt.

HILDE ANBEFALAR:

Halvparten meg, halvparten deg
Ellen Mari Thelle
Flamme forlag 2019

– Thelles korte roman på litt over hundre sider vever sammen en fortelling om tre generasjoner av kvinner, i form av en familiefortelling om fødsel, ventetid, barndom og død. Døtre blir mødre, mødre er for alltid døtre – alt er kjedet sammen i det rare smykket som utgjør familien. Ved å fylle romanen til randen med årets mest brukte tema, fødsel og barseltid, klarer Ellen Mari Thelle interessant nok å skrive om mye mer enn det.

Dagsordenen. En historie
Éric Vuillard
Oversatt av Elin Beate Tobiassen
Solum Bokvennen 2019

– En mørk kveld, den 20. februar 1933, ankommer tjuefire fornemme, dresskledde menn et palass ved elven Spree. Firfislene, som forfatteren kaller dem, er Tysklands mektigste industriledere på vei til et møte med presidenten i Riksdagen, Herman Göring. Dette møtet danner det økonomiske grunnlaget for 2. verdenskrig og skal gjøre familiene med de gamle pengene enda rikere når krigen er vel overstått. Vuillard er ikke ute etter å nyansere, skape hele karakterer eller gi en psykologisk innsikt i krigens mekanismer. Han viser isteden hvordan det servile, høflige og banale baner vei for krigens tyranni.

TROELS ANBEFALAR:

Alt skal brenne
Sofia Nordin
Oversatt av Lene Stokseth
Mangschou 2019

– Agnes og Minna er bestevenner og brenner for å endre verden. Sterkest av alle brenner Minna, og Agnes lar seg både inspirere og begeistre av venninnen. Men Minna har også perioder der hun blir trist og fortvilet og tidspunkter der hun trekker seg unna og etterlater Agnes tom, alene og sjalu. Hvordan skal Agnes da kunne gi Minna den støtten hun trenger? Alt skal brenne er en intens og velskrevet ungdomsbok om et vennskap som fyller alt, både når det fungerer og når dagene blir mørke.

Dette var pakten vår
Ryan Andrews
Oversatt av Hilde Stubhaug
Gyldendal 2019

– Hvert år ved høstjevndøgn sender byens innbyggere papirlanterner nedover elven. Ifølge legenden ender lanternene opp som stjerner på himmelen, men kan det virkelig stemme? Ben og kammeratene inngår en pakt og sykler inn i natten for å undersøke saken. Dette var pakten vår er en grafisk roman med både spenning og overraskelser, men først og fremst er den en vakker, melankolsk og stemningsfull fortelling om det som viser seg i en magisk natt.

SILJE ANBEFALAR:

Full spredning
Nina Lykke
Oktober 2019

Full spredning er rett og slett en fest å lese og er en annerledes legeroman! Jeg kjente at jeg bare ville være i denne boka og leste den nesten i et jafs. Elin er en middelaldrende fastlege, gift med Aksel. Hun koser seg med vin og tv-serier hjemme, han er stort sett et eller annet sted i verden for å delta i et skirenn eller løpe maraton når han har fri. Så dukker Bjørn fra ungdomstiden opp på Facebook, Elin og han utvikler et forhold. Dette snur opp ned på alt. Elin flytter inn på legekontoret, er midt sagt lei av pasientene og har lengre samtaler med plastskjellettet Tore. Som i forrige roman Nei og atter nei, er dette et midtlivskrisedrama. Lykke skriver svært underholdende, harselerer med tidsånden og er en skarp samtidssatiriker. For denne boka mottok hun en velfortjent Bragepris og ble også nominert til Bokhandlerprisen.

Mødre og døtre
Tiril Broch Aakre
Flamme 2019

– Tiril Broch Aakres memoarbok Mødre og døtre er en svært personlig og ærlig bok. Broch Aakre skriver om sin egen mor, som sliter med angst og depresjon og som tar sitt eget liv mens hun er på permisjon fra det distriktspsykiatriske sykehuset der hun er innlagt. Dette er en fortelling om sorg og tap, og om å være pårørende gjennom en lang sykdomshistorie og etterpå når morens liv er over. Samtidig er dette også en bok om hukommelse og gode minner om en kreativ, lekende og intellektuell kvinne som var kunstner og et skrivende menneske. Brev og tekstutdrag moren har skrevet er inkludert i boka. Mødre og døtre er sterk å lese. Broch Aakre skriver om nødvendigheten av å beskytte seg selv og sitt eget liv i en hektisk familiehverdag med mann og to barn, samtidig som hun vil være nær og stille opp for sin egen mor selv om relasjonen mellom dem er kompleks. Boka er også en kritikk av psykisk helsevern, om oppfølgingen og informasjonen pårørende får, om maktesløshet og dårlig samvittighet. For denne boka er Broch Aakre nominert til Ungdommens kritikerpris.