Boktips: Foreningen !leser

Her er eit utval bøker vi i Foreningen !les har lese i mars 2021.

Skrevet april 7, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

HILDE ANBEFALAR:

Om natten er alt blod svart
David Diop
Oversatt av Tom Lotherington
Font Forlag 2020

Dette er en litterær historietime som kryper under huden. Under 1. verdenskrig tok Frankrike i bruk unge menn fra Senegal som kanonføde. Livet som svart infanterist var å storme frem fra skyttergravene som «gale udyr». Da barndomsvennen til Alfa Ndiaye faller om i et skuddregn ber han innstendig om at Alfa skal gjøre slutt på livet hans. Men Alfa klarer ikke å gjennomføre sin venns siste bønn. Maktesløsheten rir Alfa som en mare og han innleder et grotesk hevnrituale; hver natt sniker han seg inn på en tysk soldat, dreper han lydløst og sager av hans arm – for å ta den med seg tilbake til skyttergraven. Det tar ikke lang tid før hans medsoldater blir livredde og ser på han som en trollmann som eter sjeler. Om natten er alt blod svart er en vanvittig og grotesk leseopplevelse om kolonialisme, krigens absurde logikk og hva det vil si å være et menneske.

En flyktig frihetVeien til Santiago de Compostela
Joanna Rzadkowska
Flamme forlag 2020

– I 2007 gikk Joanna Rzadkowska den 800 km lange pilgrimsleden til Santiago de Compostela sammen med sin gode venn Karl. Hun startet vandringen som en katolikk, men 6 uker senere da hun ankommer siste stopp har hun blitt ateist. 10 år senere er hun 30 år og begir seg på den samme ruten alene med Dante Alighieris Den guddommelige komedie i sekken. En flyktig frihet tar oss med på hennes vandring dag for dag. Vi ser landskapet, tar del i hennes kvaler om hvor livet hennes skal gå videre, om traumer hun har opplevd, følelse av utilstrekkelighet, tvil og tro. Med humor, fortvilelse og et skrått blikk på sine medvandrere, eget liv og litteratur har Joanna Rzadkowska skrevet en nydelig bok om å finne sin egen vei.

OLE ANBEFALAR:

Jente (17) ikke savnet
Camilla Sandmo
Vigmostad & Bjørke 2021

– Kristiane forsvant sporløst for 13 år siden. Hun gikk på videregående skole, var bestevenninne med Lineli og bodde i kollektiv sammen med Vilde og Odin. Kristianes niese, Beatrice, vil finne ut hva som egentlig skjedde med tanta hennes og har et håp om å finne henne i live. Hun starter letinga gjennom Messenger-samtaler med lærere og elever som kjente Kristiane da hun gikk på skolen. Sandmo har endret litt stil fra sine tidligere bøker og i Jente (17) ikke savnet skrevet en mer spenningsdrevet roman som engasjerer deg som leser.

Dette dreper oss
Tiger Garté
Vigmostad & Bjørke 2021

– En pandemi truer sivilisasjonen og Samuel og faren har flyttet ut i skogen for å overleve. Forholdet mellom dem er på bristepunktet og det blir stadig vanskeligere å holde seg skjult for omgivelsene. For å holde motet oppe skriver Samuel dagbok i skjul. Dette er en nervepirrende bok om en far og sønn som har valgt å leve på siden av storsamfunnet, og hvilke fatale konsekvenser et slikt valg kan få.

SILJE ANBEFALAR:

Den tause pasienten
Alex Michaelides
Oversatt av Line Gustad Fitzgerald
Cappelen Damm 2020

– Dette er en psykologisk thriller som er så fengende at jeg bare måtte lese videre. Alicia Berenson er en anerkjent kunstmaler som en kveld skyter og dreper ektemannen Gabriel. Etter denne hendelsen forblir hun helt taus. Historien fortelles av Theo Faber. Han er en psykoterapeut som seks år senere påtar seg oppgaven med å få Alicia til å snakke igjen. Hun er nå innlagt på institusjonen The Grove. Gjennom arbeidet med å få pasienten i tale, forsøker Theo Faber også å avdekke mysteriet rundt hva som skjedde den kvelden Alicia drepte mannen sin. Den tause pasienten er et imponerende arbeid av en forfatterdebutant. Boka fikk svært gode kritikker da den utkom i Norge i fjor. Velskrevet og uhyre spennende.

Hjemsøkt
Christoffer Lamøy
Gyldendal 2021

13 år gamle Henrik og familien flytter fra Oslo til Båtsvik nord i Norge der faren kommer fra. Nå skal de bo i et gammelt hvitt hus i Naustveien 37. Lokalbefolkningen skvetter når de får høre hvilket hus familien har flyttet til. Mystiske ting begynner å skje. Lillebroren Gard oppfører seg merkelig, Henrik føler at noen iakttar ham, moren ikler seg noen gamle klær og et smykke hun finner i huset og blir stadig mer distansert. Huset er hjemsøkt. Tidligere har det skjedd noe forferdelig i Naustveien 37 og nå er det i ferd med å skje igjen. Hjemsøkt er en skummel og grotesk bok. Den er skrevet for 9-13-åringer, men var spennende å lese for en kvinne på 45 år også.

PETRA ANBEFALAR:

Klara og solen
Kazuo Ishiguro
Oversatt av Bjørn Alex Herrman
Cappelen Damm 2020

Klara og solen er satt i en udefinert nord-amerikansk framtid der Klara er den kunstige vennen til en sykelig tenåring. Romanen er skrevet fra en robotens perspektiv, og dette valget gir et skjevt blikk på menneskenes relasjoner både til hverandre og til teknologien. Roboten er avhengig av sollys for å fungere og Klara utvikler derfor et religiøst forhold til Solen. Han blir kilden til alt godt, en hun kan be om hjelp når andre løsninger svikter. Klara er observant på samme måte som et barn: Når hun ikke forstår, finner hun på sin egen logikk og vektlegger helt andre sammenhenger enn menneskene rundt henne. Nobelprisvinner Ishiguros tekst beskriver eksistensiell ensomhet på denne særegne måten, uavhengig av tid og rom. Nærmest som et biprodukt viser framtidsfabelen hvilke farer som ligger i bioteknologien, meritokratiet og den kunstige intelligensen.

Søstera di er den peneste på skolen
Sverre Henmo
Gyldendal 2021

– Konfliktene i Henmos ungdomsbøker kan beskrives som et krysspress mellom de ytre sosiale forventningene og hovedpersonenes egne følelser. I Søstra di er den peneste på skolen er det storebror Erik som føler seg presset til å forsvare lillesøster Jeanette mot en voldelig kjæreste. Det er det eneste riktige å gjøre, men det er også en helt umulig oppgave for en svekling som ham. Henmo skriver som vanlig finstemt og konkret om følelser, relasjoner og identitet, og det er selvsagt en kjærlighetshistorie med i fortellingen. Erik står i en hel liten rekke av identitetskonflikter, men romanen handler først og fremst om hva slags storebror han vil være.

SIGRUN ANBEFALAR:

Hytta som forsvann
Ruth Lillegraven
Illustrert av Jens Kristensen
Samlaget 2020

– I bøkene om Klodeklubben er handlingen lagt til en liten bygd på Vestlandet hvor Vanja, Sivert og Mo jakter på miljøskurker. I den første boka i serien, Dei svarte svanene, blir vennene lokale helter da de avslører oljeutslipp i fjorden. I Hytta som forsvann blir vi dratt inn i en spenningshistorie om en annen type miljøkriminalitet: dumping av farlig søppel i naturen. Når flere av dyrene på gården der Vanja bor blir syke og dør, skjønner barna at noe er alvorlig galt, og sammen prøver de å finne ut av hvorfor dyrene har blitt så syke. Med Klodeklubben har Ruth Lillegraven skrevet lettleste bøker om tema som engasjerer de fleste barn, og Jens Kristensens stemningsfulle illustrasjoner løfter serien over de mange detektivbøkene som finnes for barn.

VIBEKE ANBEFALAR:

Jobb
Anders N. Kvammen
No Comprendo Press 2020

– Vi følger Aksel fra tegneserien Ungdomsskolen videre i tenårene og inn i tjueårene. Aksel er fjorten år og faren mener det er på tide at han får seg en deltidsjobb. Hans debut på arbeidsmarkedet blir som dårlig betalt reklamebud. Vi følger Aksel gjennom ulike arbeidsforhold, stort sett som midlertidig ansatt og med svake rettigheter. Etter å ha flyttet hjemmefra blir tilværelsen en evig kamp om å klare å betale husleie, og å komme seg gjennom hverdagens rutiner og monotoni. Tiden går uten at Aksel klarer å finne ut av hva han vil bli, og jo eldre han blir gjennom historien jo mer begynner det å haste. Aksel er god til å tegne og ønsker å skape tegneserier. Historien avsluttes med at Aksel har fått gitt ut sin første tegneserie Ungdomsskolen, og skal signere den for en kunde i bokhandelen han da jobber i.

Min mørke Vanessa
Kate Elizabeth Russel
Oversatt av Kirsti Vogt
Aschehoug 2020

– Boken handler om Vanessa Wye og hennes historie blir fortalt parallelt i to tidsløp med 17 års mellomrom. I 2000 er Vanessa 15 år og går på kostskole. Hun er ensom og venneløs, men smart og ambisiøs. Hun er glad i å skrive dikt, noe som gjør at den 42 år gamle litteraturlæreren Jacob Strane får øynene opp for henne i klasserommet. Han gir henne den oppmerksomheten hun så sårt lengter etter. Strane manipulerer henne inn i et seksuelt forhold, der det ender med at hun må bytte skole for at hans rykte skal forbli intakt. I 2017 har en ung jente gått ut offentlig og beskyldt Strane for overgrep. Sakte må Vanessa ta innover seg at forholdet hun hadde til den 27 år eldre læreren nok ikke var en kjærlighetshistorie likevel – slik hun har forsøkt å overbevise seg selv om i alle disse årene. Men at Strane er en serieovergriper og et monster.

TROELS ANBEFALAR:

Beistet og Bettina
Jack Meggitt-Phillips
Oversatt av Line Almhjell
Gyldendal 2021

– Ebenezer Tweezer ser ut som en ung mann og virker til å leve et ganske bekymringsløst liv. I virkeligheten fyller han straks 512 og lever i en usunn relasjon med et grådig og illeluktende beist. For å holde seg ung og frisk må Tweezer nemlig adlyde beistet og fôre det med en stadig mer krevende meny. Så langt har det gått greit, og Tweezer har hatt få moralske skrupler med å oppfylle beistets ønsker. Men nå har det fått lyst på barn…Debutboka til Jack Meggit-Philips skriver seg inn i en tradisjon – i England har anmelderne nevnt både Roald Dahl og David Walliams – og blander både eventyr, fantasy og skrekkroman. Men den gjør det med stort overskudd, med en sikker sans for groteske situasjoner og med både humor og ironi. Boka kan leses av barn i 9-12-årsalderen, men fungerer ikke minst som en helt ypperlig høytlesingshistorie – en av årets aller beste!

Bror min
Laura Djupvik
Illustrert av Øyvind Torseter
Samlaget 2021

– Ei jente og far hennar er prega av sorg og motlause etter tapet av guten i familien – broren til jenta. Ein dag bestemmer jenta seg for å dra far med ut på fisketur, og då skjer det noko overraskande som gjer sorga meir konkret og samtidig lettare å hanskes med.
Bror min er ei alvorleg og rørande bok som er ope for fortolking og gir mange moglegheiter for samtale. Torseters karakteristiske illustrasjonar med mørk og sober fargebruk framhevar det alvorlege temaet og minner om andre fine bøker frå same illustratør som til dømes Den finaste historia.