Boktips: Foreningen !leser

Her er nye bokanbefalingar frå oss i Foreningen !les.

Skrevet juni 2, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

SILJE ANBEFALAR:

Blomsterdalen
Niviaq Korneliussen
Oversatt av Kyrre Andreassen
Gyldendal 2021

– Niviaq Korneliussen er et nytt bekjentskap for meg. Hun er en ung forfatter fra Grønland som er nominert til Nordisk råds litteraturpris for andre gang med denne romanen. Hun ble også nominert for debutboka Homo Sapienne. Blomsterdalen er en roman som gjør inntrykk på flere måter, både litterært og med sin dystre tematikk. Korneliussen skriver om Grønlands nedslående selvmordsstatistikk. Hovedpersonen er i tjueårene, hun forelsker seg og blir kjæreste med en annen jente, og hun er på vei fra Nuuk til Aarhus i Danmark for å studere. Men ingenting føles likevel riktig. Romanen rommer også klimakrisen med isfjell som smelter, alkoholbruken på Grønland, om å tie i hjel alt det tunge og historien med kolonialisme. Blomsterdalen er en modig roman om kjærlighet, vennskap og sorg i et samfunn der ingen snakker om de døde.

Bare Victor
Victor Sotberg og Erik Eikehaug
Illustrert av Charlotte Sandmæl
Gyldendal 2020

– Jeg ble klar over hvor stor Victor Sotberg er via min nå 11 år gamle datter for et par år siden. Victor er en kjent YouTube-profil, programleder i NRK FlippKlipp, har ledet Blime-aksjonen og er et viktig forbilde for svært mange. Denne boka er hans historie om sin egen oppvekst i en liten bygd i Steinkjer i Trøndelag der han følte seg ensom, mislykket og annerledes. Han forteller om vonde opplevelser fra barndommen, om mobbing, om å bli kalt «jævla homo» i en periode i livet der han selv skulle finne ut hvem han var og sin egen identitet. Det er også en historie om gaming, om å lese bøker, om vennskap og om å ta egne valg om hvem man selv vil være. Bare Victor er en viktig bok der et forbilde åpent forteller at livet ikke alltid er så lett selv om man kan framstå som vellykket.

OLE ANBEFALAR:

Kampen
Geir Egil Eiksund
Samlaget 2021

– Sommarferien har nyleg starta, og Andreas og Sara heng på fotballbanen. Ein ny gut har flytta til bygda. Han heiter Viljar og blir fort venn med Andreas og Sara. Men for Andreas sin del er det kanskje noko meir enn berre vennskap? Kampen er Eiksund si første bok og tek for seg sommarferie og fotball, men og vennskap, forelsking og det å finne seg sjølv i ung alder.

Drømmeprinsen. Halve kongeriket 2
Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug
Aschehoug 2021

Drømmeprinsen er andre bok i serien Halve kongeriket. Første bok, Arvingen, vant nylig Uprisen – årets ungdomsbok. I den møtte vi Lena som flytta til Oslo og ble forelska i kronprinsen, Kalle. I denne er det Kalles tvillingsøster, kronprinsesse Margrethe, som er hovedperson. Skoleballet endte med sykehusinnleggelse for kronprinsessa. Hva var det egentlig som skjedde og hvilken hemmelighet er det Gustav Heger sitter på som kan ødelegge alt for hennes kongelige høyhet? Den pliktoppfyllende kronprinsessa fra Arvingen har kasta tvangstrøya og er ute av kontroll. Alt kan skje! Og snart kommer den danske kronprinsen på besøk.

SIGRUN ANBEFALAR:

Ikke lov å le
Kine Jeanette Solberg
Aschehoug 2021

– Sist jeg traff niesen min på åtte år, satt hun og leste i Ikke lov å le. Stadig hadde hun et morsomt sitat fra boka hun måtte dele med meg. Og Ikke lov å le er virkelig full av morsomme sitater som treffer både en åtteårig og en voksen leser. Boka handler om Kaja som akkurat har flyttet fra byen til en liten bygd, og som prøver å finne ut av hvordan hun skal få seg en venn. Det er Kajas refleksjoner og merkelige tankeunivers som driver handlingen i boka fremover. Ikke lov å le er en fin, sår og morsom bok som jeg unner mange å lese.

Mine venner
Monica Isaksstuen
Gyldendal 2021

– Ikke la deg lure av det søte omslaget. Hos hovedpersonen i Mine venner har frustrasjonen over bestevennen bygget seg opp, og raseriet tømmes utover boksidene. Det blir opptakten til en utforskning av vennskap som relasjon, både til (den tidligere) bestevennen og alle de andre vennene som hun ikke har ofret en tanke på flere år. På en overraskelsesfest møter hun dem alle, og sammen utgjør vennene et kor av stemmer som på hver sin måte konfronterer jeg-personen med sine absurde, hensynsløse og ærlige taler. Det er skrekkelig og gjenkjennelig på samme tid, og et velskrevet stykke tekstarbeid.

VIBEKE ANBEFALAR:

Tordenskyen. Sankingens tid 2
Neal Shusterman
Oversatt av Morten Hansen
Vigmostad & Bjørke 2021

– I den perfekte fremtiden er det Tordenskyen som er systemet og oppreddholderen av verden. Alle sykdommer, og dertil naturlige dødsfall, er utryddet, og menneskeheten kan til synelatende leve evig. Tordenskyen har derfor opprettet Ljåer, hvis funksjon er å ta livet av en kvote med mennesker hvert år. Citra og Rowan var begge lærlinger hos den samme Ljåen, men deres veier har tatt svært forskjellige retninger. Citra er blitt Ljå Anastasia og våger åpent å jobbe mot den gamle ordenen. Rowan har forsvunnet og jobber i det skjulte med å høste korrupte ljåer. Ingen av delene blir tatt godt imot, og Citra blir truet på livet. Tordenskyen må være en nøytral observatør, men klarer den det?

PETRA ANBEFALAR:

Outlaster
Nina Borge
Gyldendal 2021

– Nina Borge var nominert til årets Upris med dystopien Utbryterne. Denne gangen har hun skrevet en realistisk ungdomsroman om gaming og sosial angst. Adrian har opplevd å stå helt alene i en situasjon som handlet om liv og død. Angsten i etterkant gjør at han trekker seg tilbake fra vanlig sosialt liv. Heldigvis leder han et CS-lag og kan vise hva han er god for i en digital verden der han slipper å treffe noen fysisk. Men kan Adrian leve hele livet sitt i CS?

Inntrenger
Sigbjørn Lilleeng, Jon Bing og Tor Åge Bringsværd
Ena 2021

Inntrenger er Sigbjørn Lilleengs tegneserietolkning av TV-serien Blindpassasjer, skrevet av Bing & Bringsværd på 70-tallet. Lilleeng klarer å gjenskape den paranoide skrekken i romskipet Marco Polo uten at den føles som en klisjé. Marco Polo har nettopp besøkt en fremmed planet. På vei tilbake mot hovedstasjonen oppdager besetningen at de har en blindpassasjer – en passasjer som har tatt kroppen til en av de fem ombord. De kan ikke stole på hverandre og hvis de ikke avslører vedkommende, vil hovedstasjonen sprenge dem alle i lufta.

HILDE ANBEFALAR:

Årstidsvartetten.
Høst, Vinter, Vår, Sommer
Ali Smith
Oversatt av Merete Alfsen

Forlaget Oktober 2018-21

– Er det mulig å skrive godt om det som skjer oss akkurat nå? Skotske Ali Smith er en av våre få forfatter som bare blir bedre av å kna sammen det stoffet som omgir oss akkurat nå. Med fantasi, kløkt, lekenhet og et særdeles åpent og nysgjerrig blikk diskuterer og analyserer Smith vår samtids store utfordringer som polarisering, klimatrussel, emigrasjon, rasisme, avhengigheten til smarttelefonene og epidemi i et post-brexit-rammet Storbritannia. Med sin sprudlende, skakke, kloke, dypt politiske og humanistiske litteratur har Smith lenge blitt sett på som en forfatter som er på et helt eget litterært nivå i Storbritannia. Men med årstidskvartetten Høst (2018), Vinter (2019), Vår (2020) – som hun nå kroner med romanen Sommer (2021), overgår hun faktisk seg selv.

TROELS ANBEFALAR:

Dyrene sover
Kjersti Annesdatter Skomsvold
Illustrert av Mari Kanstad Johnsen
Aschehoug 2021

– Utgangspunktet er gjenkjennelig: Mamma er trøtt, mens Bo er i storform, synger, stuper kråke og leker dyr. Nå er det imidlertid kveld, og alle må legge seg – også dyrene. Heldigvis kan også papegøyer trenge litt kveldsmat, bjørner må vaske seg og snart er mamma og Bo et par sjiraffer som må flykte inn på soverommet da de plutselig oppdager en løve bak doen. Dyrene sover er en klok bok om å kommunisere, kompromisse og leke seg gjennom hverdagens gjøremål. Ikke minst er den illustrert med overskudd, lekenhet og en sofistikert fargebruk som vi kjenner fra tidligere bøker fra Mari Kanstad Johnsen.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her