Månadens bøker i januar 2023

Vi startar leseåret 2023 med eit breitt utval av bøker. Her er anbefalingar av bøker vi har lese i januar.

Skrevet februar 1, 2023 i Boktips, Nyheter

CHRISTIAN ANBEFALAR:

Korsveien
Jonathan Franzen.
Oversatt av Monica Carlsen
Cappelen Damm 2021

– Pastorfamilien Hildebrandt på fem lever et tilsynelatende normalt familieliv i New Prospect, en enfoldig og velstående forstad til Chicago. Vi møter dem lille julaften 1971. Pastor Russ og kona Marion har glidd fra hverandre for lengst og ønsker begge å avslutte ekteskapet. De søker begge ut. Marion til en frihet fra den overvektige, utydelige og føyelige pastorfruen hun har blitt. Underbetalte Russ dras mot Frances, en yngre enke som nettopp har tilkommet menigheten. De tre barna Clem, Becky og Perry forsøker å frigjøre seg fra den de er. Ingen av dem tror spesielt på guden som deres distanserte far forkynner i kirken på søndager. Kirkens ungdomsgruppe, Korsveien (Crossroads), opprinnelig pastorens hjertebarn, drives av den karismatiske ungdomslederen Rick Ambrose. Ungdommene elsker ham, Russ hater ham. En fortelling om fremmedgjøring, klasseskille, rase, religion og fortvilede familierelasjoner på avveie, konstant i skjæringspunktet mellom rett og galt. De omfattende tilbakeblikkene er utelukkende berikende, og ikke i veien for presens handling. Særdeles godt skrevet.

Betongparken
Eldrid Johansen & Steffen R.M. Sørum
Illustrert av
Ingrid dos Santos
Gyldendal 2022

– Skating er det kuleste som finnes. Bok to med folka i Girlskate byr på nye utfordringer for Molly. Hun lærer seg nye tricks, blir råere på copingen. Hun setter axl stall, rock to fakie og rock n’ roll. Hun er på gang. Ekte skater. Men, skatehallen stenger og står i fare for å bli lagt ned. Politikerne satser ikke på skate. Hun må derfor ut. Til betongparken, hvor andre regler gjelder. Det går unna på alle kanter, betongen er ubarmhjertig å møte og det er eldre skatere der. Som hun ikke kjenner. Tør hun å droppe inn i bowlen? Klarer de å redde skatehallen? Og hvordan? Kan vennskap og samhold være løsningen?

VIBEKE ANBEFALAR:

Minus mamma
Endre Lund Eriksen
Aschehoug 2022

– Miranda har akkurat mistet moren sin i en sykkelulykke.Hun og faren takler sorgen på ulikt vis. Faren er sykemeldt og orker ingen ting, mens Miranda ønsker at livet skal være som vanlig. Hun tropper opp på skolen og vil at de rundt henne behandler henne på samme måte som før. Hun har også et ønske om at hun og faren skal starte et detektivbyrå, men etter hvert er det den søte gutten i parallellklassen som blir med. Sammen etterforsker de om ulykken til mammaen egentlig var det. Dette er en utrolig fin bok, som er trist, morsom og spennende, og handler om hvordan man takler sorg og hvordan man kommer seg videre i hverdagen.

Hilda Humlevik og folka som forsvant. Hilda Humlevik 1
Irmelin Persdatter Gustavsen
Cappelen Damm 2022

– Det er sommerferie og Hilda må bli med på flyttelasset når moren flytter inn med sin nye kjæreste. Huset er gammelt og møkkete, og ligger i en skummel og trist gate. Heldigvis møter Hilda en gutt som hun er mye sammen med hele ferien. Han forsøker å forberede henne på skolestart. Ikke skill deg ut! Ikke le! Ikke snakk med noen! Skolen har strenge regler og blir styrt av autoritære lærere. Dette er et sted der de som forsøker å gjøre noe hyggelig, plutselig blir borte. Boken har en herlig Roald Dahl-aktig stemning.

EIRA ANBEFALAR:

Langt hjemmefra
Max Estes
Vigmostad og Bjørke 2023

– Denne tekstløse tegneserien har et tydelig budskap, som kan treffe både ungdom og voksne. Byen har blitt et kjasete og masete sted uten farger og mellommenneskelig kontakt. En ung mann finner farger i de få, små naturlige tingene som er igjen i byen, som noen grønne gresstuster og en gul fugl. Dette leder ham ut i naturen, men naturen er nådeløs. Boka har et fint format med sine kvadratiske sider, der hver tegning fyller en hel side. Fraværet av tekst og forholdsvis enkle tegninger, gjør at leseren også må bruke egen fantasi og tolkning. Fortellingen vekker for øvrig assosiasjoner til Jon Krakauers Into the Wild.

Felefeber
Elin Hansson
Cappelen Damm 2023

– I Felefeber møter vi Torleif som, på grunn av at bestefaren blir syk, blir tvunget til å dra tilbake til den lille hjembygda med det artige navnet, Fittlausbygdi. I denne bygda klarer ikke Torleif helt å være seg selv, verken ovenfor venner eller familie. I tillegg minner stedet ham om moren som døde for noen år siden. Men på musikkakademiet har det kommet en ung gjestelærer helt fra Japan – og han har så brune øyne at de nesten er svarte. Felefeber handler om å tørre å være seg selv, og å stå opp mot bygdedyret – både det ytre og det som eksisterer inne i en selv. Den handler også om å takle sorg og om å se forbi forskjeller og heller fokusere på det som forener.

SIRI ANBEFELAR:

Kirurgen
Ida Hegazi Høyer
Tiden Norsk Forlag 2022

– Henrik Wold er kirurgen og den yngste overlegen på sykehuset. Han passer perfekt inn i sykehusets kretsløp der han jobber systematisk, raskt og plettfritt, nyter høy status og ligger helt i front til å bli den nye avdelingslederen på sykehuset. Han håper hver dag på at det skal skje en alvorlig ulykke i nærheten med en påfølgende komplisert operasjon som vil få han til å fremstå enda mer briljant. Siden han har fått høre at han kan være litt krass og hard, har han lært seg fraser og øvd på et kroppsspråk for å i hvert fall late som han bryr seg og har empati, ikke minst ovenfor kravstore pårørende. På privaten har Henrik også stålkontroll med en søt kjæreste som passer perfekt inn i bildet. Men når kjæresten begynner å bli gradvis mer krevende og ønsker mer forpliktelserm og en niårig pasient utvikler uforklarlige komplikasjoner, fører dette til rusk i maskineriet. Verden rundt Henrik begynner å presse mer inn over ham når han må forholde seg til at vi er alle mennesker og ikke maskiner. Vil han forandre seg og få et snev av selvinnsikt, eller vil han til slutt gå under for sin kyniske og destruktive adferd?

OLE ANBEFALAR:

Vulkan
Zakiya Ajmi
Omsett av Runa Kvalsund
Samlaget 2022

– Kjærleik og utforsking er sentralt i Ajmis gode ungdomsbok, Vulkan. Anna og mora håper på ein ny start i ein ny by. Eit drama utspelar seg når Anna tek eit val som får konsekvensar for både ho sjølv, men også Idris, som ho likar, og venninna, Chili, og kjærasten hennar, Oscar. Den nye starten virker vanskeleg for Anna.

Vildeskuffen
Nina Anderson Sjødal
Gyldendal 2022

Vildeskuffen er en øm, men også innimellom sjarmerende fortelling om sorg og vennskap. Eline har mistet lillesøsteren sin og sorgen er tung å bære for både henne, mamma og pappa. Alle sørger på hver sin måte, men heldigvis har Eline bestevenninna, Thea. Det gjør at hun kan glemme Vildeskuffen hjemme som gjør at mamma bare gråter og sover. Når klassen skal oppsummere sommerferien, har alle gode sommerminner å fortelle om. Eline har ingen, men velger å lyge om at hun har vært i Disneyland. Når løgnen blir avslørt er hun i ferd med å miste Thea også. Hvordan skal hun reparere vennskapet og samtidig overtale mamma om å reise til Disneyland?

SIGRUN ANBEFALAR:

Hjem
Marilynne Robinson
Oversatt av Ingrid Haug
Cappelen Damm 2022

– Hvem er man som voksen når man, mer eller mindre frivillig, flytter tilbake til foreldre og barndomshjemmet? Hovedpersonen i Hjem, den alltid pliktoppfyllende Glory, har flyttet hjem igjen for å ta vare på sin syke far. Snart dukker også hennes dypt savnede og alkoholiserte storebror opp. Romanen er på sitt beste når søster og bror forsøker å komme forbi farens forventninger, småbylivets sosiale føringer og de tilsynelatende fastlåste rollene de hadde som barn, for å finne tilbake til seg selv og hverandre.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her