Boktips: Foreningen !leser

Sommarferien er over, men lesinga held fram. Her er nokre anbefalingar av bøker vi i Foreningen !les har lese i august.

Skrevet august 31, 2020 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

SILJE ANBEFALAR:

Og ditt navn er mitt
André Aciman
Oversatt av Hilde Rød-Larsen
Gyldendal 2020

– Denne romanen var perfekt sommerlesning! Boka er så god at den selvsagt kan konsumeres selv om hverdagen er godt i gang igjen også. Og ditt navn er mitt er historien om en intens forelskelse. I huset på den italienske rivieraen tar 17 år gamle Elios foreldre inn en gjest hver sommer. Denne gang er det Oliver, en 24 år gammel lovende stipendiat, som kommer på besøk. Elio og Oliver opplever en intens forelskelse og et vakkert eventyr som berører dem begge dypt og blir med dem resten av livet. En bok om ungdom, lidenskap og lengsel. Boken ble utgitt i 2007, men finnes først nå på norsk. Etter at du har lest romanen, anbefaler jeg deg å se filmen som er basert på boken og som har fått kultstatus. Men viktig: først leser du boka.

Arvingen
Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug
Aschehoug 2020

– Dette er første bok i serien «Halve kongeriket», og dette er en fest av en bok! Jeg storkoste meg og strekkleste hele. 17 år gamle Lena flytter fra Horten til Oslo med foreldrene. Her begynner hun på Elisenberg videregående skole der også de kongelige tvillingene – kronprins Karl Johan og prinsesse Margrethe går. Lena forelsker seg hodestups i kronprinsen, men vil hun bli konfrontert med fortiden sin? Underholdende, velskrevet, lettlest og fengende. Anbefales!

VIBEKE ANBEFALAR:

En ballade om sangfugler og slanger
Suzanne Collins
Oversatt av Torleif Sjøgren-Erichsen
Gyldendal 2020

– Husker du Hunger Games? Da kan du glede deg til å lese denne! Dødslekene skal gjennomføres for 10. gang etter den store krigen mellom distriktene og maktens sentrum, Capitol. Vi følger de gjenlevende i den tidligere mektige Snow-familien, Coriolanus på atten, hans kusine og bestemor. Familien mistet alt i krigen, med unntak av en stor leilighet, der bestemoren dyrker roser på taket. Coriolanus er en av Akademiets beste og smarteste elever. I årets Dødslekene blir disse tjuefire elevene utpekt som mentor for hver sin deltaker. Den som vinner er sikret stipend for videre utdanning. Oddsene til Coriolanus blir svært svekket når han får tildelt jenta fra Distrikt 12. I denne boken blir vi kjent med President Snow som ung mann og får innblikk i de opplevelsene som former hans fremtid.

Longyearbyen
Heidi Sævareid
Gyldendal 2020

– Romanen er lagt til et iskaldt og mørkt Longyearbyen på 50-tallet. Den unge legefruen Eivor, med to små barn, flytter hit med sin mann. Dette er et lite og klaustrofobisk samfunn, der mørket, kulden og den konstante trusselen av isbjørn tærer på tilværelsen. Fra november til mai er man fullstendig isolert, ingen slipper vekk før isen bryter opp igjen. Eivior blir motvillig berøvet sin frihet, ved å ha mer eller mindre eneansvaret for barna. Omgangskretsen er svært liten og avstanden mellom ektefellene øker i takt med at han som lege lett omgås alle, mens hennes lille bekjentskapskrets krymper. Som leser føler man kulden på kroppen, og kjenner mørket som et trykkende press.

OLE ANBEFALAR:

Leggetid
Frode Grytten
Illustrert av Mari Kanstad Johnsen
Samlaget 2020

– Hovudpersonen vil lese meir før leggetid, men helst ei bok om ho sjølv. Slik startar faren hennar å finne på historiar og hendingar. Fantasien har inga grense, her kan alt skje, både morosame og alvorlege hendingar. Og plutseleg har pappa dikta seg bort og gløymt av leggetida. Grytten har i samarbeid med illustratør Kanstad Johnsen skrive ei nydeleg høgtlesingsbok om høgtlesing! Leggetid kjem til å bli ein slager på sengekanten.

Mjøsa rundt med mor
Bjørn Hatterud
Samlaget 2020

– Kva er det med heimplassen, staden der ein vaks opp og lever sine barne- og ungdomsår? Korleis formar plassen og desse åra deg som person i vaksen alder? I denne boka tek Hatterud med seg mor si på ein biltur rundt Mjøsa for å prøve å finne svar. Det har blitt ei nydeleg og rørande bok om tida som har vore, og tida som er, om bygd og by, og om oppvekst og forholdet til eigen familie, særleg ho mor. Hatterud har ei heilt særeigen stemme i norsk sakprosa.

SIGRUN ANBEFALAR:

Ylva og villgeitene
Hilde Myklebust
Illustrert av Akin Duzakin
Samlaget 2020

Ylva og villgeitene er ei oppløftande bok om ei uredd jente som har eit spesielt bånd til dyra rundt seg. Ylva og pappa er på sommerhuset på fjellet, og Ylva oppdagar ei villgeit som får killingar. Men ei diger ørn er på jakt. Ylva trassar frykten og hoppar ned ei klippe for å redde killingane mens geita slåss mot ørna. Vil ho klare å redde dei på eiga hand? Med spennande perspektivskifte forsterkar Akin Duzakins illustrasjonar dramatikken i historia, og trekkjer små og store lesarar inn i fortellinga.

Vonde blomar
Gunnhild Øyehaug
Kolon 2020

– En forsker mister hjernen sin i do. En død person bestiller flybillett til England. En annen skyter en katt med en pistoltelefon. Novellesamlingen Vonde blomar er full av slike absurde fortellinger med overraskende vendinger som bare Gunnhild Øyehaug kan skrive. Merkelig nok er det i de mest absurde situasjonene at Øyehaug klarer å formidle følelser man kan kjenne igjen. Som i hennes forrige roman Presens Maskin bærer disse tekstene preg av et humoristisk overskudd og en leken tilnærming til litteraturen.