Lyddrama på Verdens Kuleste Dag

Lørdag 3. september fra klokken 1100-1600 arrangeres Verdens Kuleste Dag på Akershus festning i Oslo. Foreningen !les, Brillefilm og Lyder produksjoner samarbeider om et lyddrama for barn.

Skrevet august 26, 2022 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Pressemelding fra Foreningen !les, 26. august 2022.

Det er Sparebankstiftelsen DNB som står bak Verdens Kuleste Dag, som i år blir arrangert for sjuende gang.

Foreningen !les, Brillefilm og Lyder produksjoner har gått sammen og laget et lyddrama for barn. Hva skal skje?

Jo, enkelt og greit, så skal barna ved hjelp av et kart og fire telefonkiosker løse et dramatisk godterimysterium.

Telefonkiosk 1: Her vil deltakerne bli kjent med de tre hovedkarakterene: rettferdige Andy, nervøse Theo og tøffe Kine. Første del av lydhistorien spilles av inne i telefonkiosken. Mot slutten av første del blir barna oppringt av Andy, som forteller dem at de får høre mer dersom de klarer å finne telefonkiosk nummer to.

Telefonkiosk 2: Her får barna høre neste del av lyddramaet. De får beskjed om å lete etter en politikonstabel som skal gi dem koden for å låse opp telefonkiosk nummer tre.

Telefonkiosk 3: Her tar lyddramaet en uventet vending. Barna blir oppringt i all hast for å hjelpe de tre hovedkarakterene. Telefonkiosken mater så ut et nøkkelkort som barna må ta med seg for å låse opp siste del av lydhistorien i telefonkiosk nummer fire.

Telefonkiosk 4: Her blir godterimysteriet løst etter en dramatisk episode som fører til vibrasjon og røyk i telefonkiosken. Barna blir tatt med på dramaet og får høre hvordan det går med de tre vennene. Mot slutten av lyddramaet får barna et kodeord. Dette kodeordet sier de når de kommer ut av kiosken for å få en godteripremie som takk for at de var med og løste mysteriet.

Vi gleder oss til å se dere på Akershus festning i Oslo lørdag 3. september fra klokken 1100 til 1600.

Les mer om Verdens Kuleste Dag her