LitFestBergen ny arrangør av NM i slampoesi

Foreningen !les har arrangert Norgesmesterskapet i slampoesi i 15 år. Nå tar litteraturfestivalen LitFestBergen over som ny arrangør.

Skrevet september 8, 2021 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Ny arrangør: Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll (t.v.), er glade for at LitFestBergen og Hjørdis Losnedahl tar over som arrangør av NM i slampoesi.

Norgesmesterskapet i slampoesi begynte som et samarbeid mellom Foreningen !les og De norske bokklubbene i 2005. Siden den gang har Foreningen !les årlig stått som hovedarrangør av finalen, og samarbeidet med ulike litteraturfestivaler og lokale aktører om delfinaler rundt omkring landet. Foreningen !les har vært en viktig aktør i å bygge opp dette uttrykket gjennom mange år.

– Vi har hatt mye glede av å arrangere NM i slampoesi. Det har vært mange uforglemmelige delfinaler og finaler. Vi er stolte over den jobben vi har gjort med å etablere og videreutvikle konseptet, sier daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll.

Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Hovedfokuset for foreningens arbeid framover skal være formidling til denne målgruppen. Foreningen !les har derfor besluttet at organisasjonen ikke skal arrangere NM i slampoesi videre. Det betyr at en ny arrangør nå vil overta hovedansvaret for Norgesmesterskapet.

– For oss har det vært viktig å finne en ny solid aktør som kan videreutvikle NM i slampoesi. LitFestBergen har med glede og stort engasjement påtatt seg dette ansvaret og overtar nå arrangørrollen. Det er vi veldig fornøyd med, sier Tretvoll.

Programrådgiver ved LitFestBergen, Hjørdis Losnedahl, mener slampoesi passer godt inn deres ambisjoner.

– Det er en spennende form for litteraturformidling, og rundt om i landet finnes det et stort og dedikert miljø. Å ta del i og ønske dette miljøet velkommen til festivalen i februar, passer rett inn vår profil. Vi gleder oss stort, sier Losnedahl.

NB! LitFestBergen arrangerer NM-finalen i slampoesi lørdag 12. februar 2022.

Ønsker du å komme i kontakt med LitFestBergen om slampoesi? Her er kontaktinformasjon:

Hjørdis Losnedahl
Program og Produksjon
Bergen International Literary Festival
Tlf.: +47 922 30 992
Epost: hjordis@litfestbergen.no

Kontakt Foreningen !les:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: silje@foreningenles.no
Tlf.: 928 15 434

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig over 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Om LitFestBergen
LitFestBergen er en festival som avholdes i Bergen i februar hvert år. I 2022 avholdes festivalen 9.-13. februar. Festivalen har på kort tid markert seg som en viktig festival for sakprosa og skjønnlitteratur. Festivalen ble arrangert første gang i 2019 og presenterer internasjonal og norsk litteratur. Festivalens formål er å presentere internasjonal og norsk sakprosa og skjønnlitteratur av høy kvalitet, og gjennom det øke forståelsen for verdenen vår i dag og menneskenes plass i denne.

LitFestBergen er kjennetegnet av et litterært, språklig, kulturelt og geografisk mangfold. Festivalen skal være modig og nyskapende, og samtidig tilgjengelig for et bredt publikum. På festivalen møter publikum forfattere fra hele verden og fra Norge, og får innsikt i litteratur som går rett inn i de store, viktige spørsmålene som gjelder oss alle. LitFestBergen har selv vært delfinalearrangør for å kåre vinneren som får delta i NM-finalen i slampoesi fra Bergen.