Liblioteket – Norges første elevstyrte skolebibliotek

Valgfaget «utvikling av varer og tjenester» ga lærer Hanne Beitrusten ved Li skole i Nittedal en mulighet til å starte et elevstyrt skolebibliotek. I desember i fjor ble drømmen endelig realisert.

Skrevet januar 31, 2023 i Nyheter

De unge leserne ved Li skole viser stolt frem det nye skolebibliotek sitt.

– Skolebiblioteket ble stengt for noen år siden, men jeg har drømt om å starte det opp igjen. Valgfaget ble straks veldig populært, og elevene har jobbet hardt gjennom tre måneder med alt fra oppussing av rom til å søke midler og katalogisere bøker. 9. desember 2022 kunne vi med brask og bram åpne Norges første elevstyrte bibliotek, sier Beitrusten.

Lærer Hanna Beitrusten var fornøyd med åpningen av skolebiblioteket

Motivert av Uprisen
Foreningen !les var invitert til åpningen som inneholdt musikkinnslag, taler og offisiell åpning av rektor Steinar Flesland. Elevene var tydelig spente, men også stolte over å endelig få vise frem resultatet.

Beitrusen trakk frem hvor mye elevene har stått på, men at det var verdt det når man så hvor stolte og fornøyde elevene var.

– Vi begynte i august ved skolestart. Da hadde vi de første møtene med idemyldring. Så dette har gått ganske kjapt, sier hun og legger til at ideen og drømmen om et elevstyrt skolebibliotek oppstod i forbindelse med deltakelse i Uprisen – årets ungdomsbok.

Den kom egentlig da jeg ledet en juryklasse i Uprisen. Da tenkte jeg at disse entusiastiske ungdommene, de leser faktisk en masse bøker, og de er glade i bøker. Men på skolen hadde vi ikke noe system for utlån av de bøkene vi hadde. Da tenkte jeg at dette må vi få på plass. Da begynte jeg å tenke på dette valgfaget da, og at det er ungdom som skal anbefale bøker til andre ungdom, sier hun.

Skolebibliotek bidrar til leselyst
– Det er akkurat dette som skiller dette skolebiblioteket fra andre skolebibliotek, mener elevbibliotekarene, i denne artikkelen representert ved Monja, Miriam, Leona, Hannah, Lotte og Martine.

– Ja, dette gjør det enklere for oss: vi leser ungdomslitteratur og i tillegg kjenner vi mange av dem vi skal anbefale litteratur til. Vi har jo naturlig nok sammenfallende interesser med dem vi anbefaler bøker til.

– Elevene tør å stille oss flere spørsmål enn de ville gjort til en voksen. Om det er noe man ikke forstår er det aller best å bli forklart det av en jevnaldrende. I tillegg er vi på sosiale medier. Instagramkontoen vår @liblioteket er allerede veldig populær, og mange på skolen følger oss, sier de.

Skolebibliotek er viktig for å engasjere barn og unge i litteratur. Dessverre er kvaliteten på skolebibliotek rundt omkring i Norge svært ulik fra skole til skole. Ved Li skole er det tydelig at et skolebibliotek har vært etterlengtet. Li-leserne har klare formeninger om hvor viktig skolebiblioteket er for ungdommers leselyst.

– Hvis to-tre personer synes noe er kult, henger de andre seg på. Det sprer seg. Akkurat sånn er det med bøker også. Hvis vi har skolebibliotek så vil det bli vanligere å snakke om bøker. Når man hører jevnaldrende snakke positivt om en bok, så får man lyst til å lese den, forklarer de unge leserne.

– Om man går i en klasse der det var vanlig å snakke mye om at man har vært på biblioteket og lånt en bra bok, så vil kanskje andre i mye større grad ville gjøre det samme og ha lyst til å lese de bøkene andre snakker om.

Elevbibliotekarene Monja, Miriam, Leona, Hannah, Lotte og Martine.

Savnet skolebibliotek
Da Li-leserne startet på ungdomsskolen ble de veldig overrasket over at det ikke fantes et skolebibliotek. På barneskolen ble skolebiblioteket brukt flittig. Bøker ble lånt og lest.

– Et skolebibliotek er veldig viktig for at man skal få muligheten til å lese de bøkene man vil, det er ikke alle som har variasjon i sjangre, eller bøker i det hele tatt hjemme.

– Mangelen på et tilgjengelig bibliotek på skolen bidro absolutt til at vi leste mindre. På barneskolen hadde vi oftere lesing i skoletiden enn det vi har nå på ungdomsskolen, og når vi i tillegg fort driver med andre ting enn å lese hjemme, da blir tilgangen på skolebibliotek viktig.

Beitrusten er enig med elevene i at skolebiblioteket spiller en viktig rolle. For barn og unge er nærhet og tilgjengelighet til biblioteket helt sentralt for at leseglede skal oppstå.

– Unnskyldningen for å ikke ha skolebibliotek her på skolen har vært at vi har Flammen kulturhus med bibliotek. Det er et kjempefint bibliotek, men det er en mil dit, og skolen har ikke råd til å dekke buss i særlig stor grad. Da blir det er et altfor stort prosjekt å komme seg dit. Det er problematisk, for når du faktisk trenger en bok, så bare dropper du det. For at lærere skal kunne anbefale bøker til elevene sine på en god måte, må man ha bøkene tilgjengelig fysisk, sier hun.

– Hva er et godt skolebibliotek og hvilke ambisjoner har elevbibliotekarene på vegne av litteraturen ved Li skole?

– Et godt skolebibliotek har mange muligheter for å finne seg en bok man liker. Vi skal huske på at folk har forskjellig smak, og skal tilby mange sjangre. I tillegg skal det være ryddig og fresht, og tydelig at vi gjør oss flid med hvordan det ser ut her og hvordan bøkene er stilt ut. Her skal vi tilby en koselig plass og pause fra skolen, sier de og understreker:

– I tillegg er det viktig at vi er hyggelige. Bibliotekarene spiller en viktig rolle. Vi liker selv bibliotekarer som er vennlige og nysgjerrige, som spør om hva vi er interesserte i og hva vi liker. Slik skal vi også være.

For de unge bibliotekarene blir det viktig å ha oversikt over nyere utgivelser.

– En god bibliotekar er oppdatert på nye bøker og kommer med forslag. Det kan være ganske overveldende å komme inn i et bibliotek – det er jo så mange bøker, så da er det fint med god hjelp, spesielt om man ikke leser så mye fra før. Å få forslag gjør at man blir mer interessert, sier de og legger til at de har flere aktiviteter på blokka:

– I starten vil mange komme, bare fordi det er noe nytt, så for å holde på interessen til elevene vil vi arrangere litt forskjellige ting som skal skje. Vi skal ha forskjellige temauker og hver uke skal vi ha «ukas bok» som vi skal presentere og rate. Det vil bli konkurranser og bokklubb, og det vil bli mye aktivitet på sosiale medier. Etter hvert skal vi også ha «rullende bibliotek», som er en tralle med bøker som vi skal innom alle klassene med.

– Mindre enn halve skolen vet om den følelsen som oppstår når man lever seg inn i en bok, så en målsetting for oss er at vi skal skape denne følelsen hos flere personer.

Målet er at flere elever ved Li skole skal få oppleve følelsen av å leve seg inn i en bok.

Populært fag
Da elevene fikk høre at det skulle være et valgfag som skulle handle om å opprette et bibliotek, ble det etter hvert mange som søkte seg til faget. Graden av medbestemmelse og at de er med på å skape noe nytt og ekte blir trukket frem som viktige grunner til at mange søkte seg til faget. Men hva med litteraturinteressen, er alle elevene på dette valgfaget lesere?

– Nja..ikke alle, men de fleste. Men de som ikke leser kan drive med andre ting enn bøker. Men egentlig så tror jeg at mange har begynt her fordi de vil bli lesere.

– Man får jo mange tips og kan bli interessert. De fleste som går på dette faget, har en eller annen gang hatt en relasjon til en bok. Eller vært opphengt i bøker, som gjør at de har lyst å komme tilbake dit.

– Dette er absolutt det beste valgfaget vi har hatt til nå på ungdomskolen!