Leselyststrategi: Hva mener barn og unge?

Hvilke spørsmål og forslag har elever på mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole til regjeringens nye leselyststrategi?

Skrevet mai 22, 2023 i Formidling, Nyheter, Presse

Regjeringen er i gang med en ny leselyststrategi som skal lanseres i 2024. Den skal være et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet, og målet er å skape en kultur for lesing hos barn, unge og voksne. Strategien skal være kunnskapsbasert og basert på innspillsrunder med kultursektoren og utdanningssektoren.

Hvilke spørsmål og forslag har elever på mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole til en ny leselyststrategi? Under Kulturytring Drammen møter Leo Stub Køber og Silje Visnes Ståhlbrand fra Oslo katedralskole statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Kjetil Vevle, og saksordfører for Bokloven, Torstein Tvedt Solberg, til nærmere samtale.

Arrangementet er et samarbeid mellom Foreningen !les, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Oversetterforening, Norsk Forfattersentrum, Norsk Bibliotekforening, Norsk barnebokinstitutt, Den norske Forfatterforening, Bokhandlerforeningen, Leser søker bok, Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Forfatterforbundet og Nynorsk kultursentrum.

Se Facebookevent her

Kulturytring er Norges største nasjonale arena for kulturpolitikk og arrangeres for andre gang i Drammen, 19. –21. juni 2023. Gjennom tre fulle dager skal kulturfeltet samles for å sette kunst og kultur på dagsorden. Det blir debatter, forskningsformidling, politikersamtaler og paneler, samtidig som det er et tett kulturprogram med konserter, sceneproduksjoner, åpne gallerier, utstillere og mye mer.

Se hele programmet her
Kjøp ytringspass her

Kulturytring arrangeres av Norsk kulturforum i samarbeid med Drammen kommune og Viken fylkeskommune.