Lesekiosker åpnet i Tønsberg og Horten

100 vernede telefonkiosker i hele Norge blir nå lesekiosker hvor du kan finne bøker og annet lesestoff. Sparebankstiftelsen DNB og Foreningen !les står bak prosjektet. Fredag 10. januar ble lesekiosker i Tønsberg og Horten åpnet.

Skrevet januar 12, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Litteratur: Forfatter Gro Dahle (i midten) tar i bruk Lesekiosk i Tønsberg. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

I Tønsberg er det åpnet to lesekiosker strategisk plassert ved jernbanestasjonen. Under åpningen deltok biblioteksjef ved Tønsberg og Færder bibliotek, Tone Moseid, ordfører Anne Rygh Pedersen, forfatter Gro Dahle og nestleder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Lesekiosken i Horten finnes på Rustadbrygga 4, Bastøybrygga. Under åpningen deltok Lise Skogli Selnes fra Horten bibliotek, Truls Sanaker, leder av hovedutvalget for kultur i Horten kommune, ungdomsbibliotekar Aase Berit Antonsen fra Horten bibliotek og 6. klasse ved Sentrum skole.

Leselyst: Lesekiosken i Horten ble åpnet 10. januar. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Lesekioskene blir et tilbud i hele Norge med nytt innhold og aktivitet, og skal knyttes opp til lokale folkebibliotek.

– Målet er å fylle lesekioskene med bøker og litterær aktivitet for å gjøre gode leseopplevelser lett tilgjengelig for det norske folk. Lesekioskene skal gjøre det enkelt å ta med seg og sette fra seg bøker, sier Vibeke Røgler i Foreningen !les.

Kontakt:
Vibeke Røgler i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.: 977 31 830

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no