Les en time!

For første gang i historien markerer Norge FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Torsdag 8. september klokken 1900 arrangeres Lesetimen med en oppfordring til alle om å sette av en time til å lese.

Skrevet september 5, 2022 i Nyheter, Presse

Pressemelding fra Foreningen !les, 5. september 2022.

– Klokken 19 den 8. september markerer vi her hjemme FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Vi håper så mange som mulig vil benytte anledningen til å lese en time fra dette tidspunktet, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

– Les sammen med barna, familie, venner, naboer, kolleger eller alene. Del gjerne et bilde av din lesetime i sosiale medier under #lesetimen og #readhour, oppfordrer hun.

Startet i Finland
Det var den finske organisasjonen Barn- och ungdomsstiftelsen som startet Read Hour i 2019.

– Med Read Hour vil vise at det å lese ikke bare er viktig for å utvikle leseferdigheter og kunnskap, men at det også er underholdende og morsomt, sier Stina Heikkilä i Barn- och ungdomsstiftelsen.

Det finske initiativet spredde seg til flere land, før det norske litteraturfeltet i fjor fikk tilbud om å opprette et tilsvarende tiltak.

– I første omgang kom forespørsel fra Barn- och ungdomsstiftelsen til Cappelen Damm, før ballen ble spilt videre til oss i Foreningen !les. Vi synes dette er et fint tiltak som vi støtter og ønsker å etablere en norsk variant av. Derfor har vi sammen med en rekke andre aktører gått sammen om Lesetimen, sier Røgler.

Den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter ble opprettet av UNESCO i 1946. Målet med dagen er å «minne verdenssamfunnet på at å lese og skrive er en menneskerettighet, sammen med retten til utdanning.» I tillegg markerer denne dagen at «arbeidet med å fjerne analfabetisme er en del av livslang læring og en del av å bygge et bærekraftig samfunn.»

– Read Hour-kampanjen feires årlig i forbindelse med FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet, og vi oppmuntrer alle til å delta på lesefesten den 8. september, sier Heikkilä.

Se Facebook-event her

Vedlegg: Pressemelding i Word. Logo Read Hour. Bilde av Vibeke Røgler. Foto: Kristin Strøm.

Kontakt:
Vibeke Røgler
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.: 977 31 830

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 400 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. Foreningen !les er også tildelt LNU-prisen for 2021.

Les mer om Foreningen !les her

Om Barn- och ungdomsstiftelsen
Barn- och ungdomsstiftelsen är en organisation i Finland som jobbar för att stärka ungas framtidstro. Årligen erbjuder vi ca 50000 unga personer kunskap, förmåga och möjligheter att skapa sin egen framtid. Med vår verksamhet når vi unga i olika livssituationer runtom i Finland. Tillsammans med vårt breda nätverk av samarbeten är vi med och påverkar samhällsdiskussionen. Read Hour är en av stiftelsens fokusprogram.

Les mer om Barn- och ungdomsstiftelsen her