Les en time!

Torsdag 8. september klokken 1900 oppfordrer vi deg til å sette av en time til å lese.

Skrevet august 22, 2022 i Formidling, Nyheter, Presse

Pressemelding fra Foreningen !les, 22. august 2022.

Lesetimen arrangeres 8. september 2022 klokken 1900 og dette er første gang Norge markerer FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Med Lesetimen oppfordrer vi deg til å lese en time på dette tidspunktet. Les sammen med barna, familie, venner, naboer, kolleger eller alene. Del gjerne et bilde av din lesetime i sosiale medier med teksten «Lesetimen feirer lesing på ulike måter. Jeg/vi markerer Lesetimen 2022 med å lese denne boka!» og tagg med #lesetimen og #readhour.

Om Lesetimen/Read Hour
Den finske organisasjonen Barn- och ungdomsstiftelsen står bak Read Hour i 2019. Kampanjen oppmuntrer alle til å lese en time på FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet 8. september. Tiltaket spredde seg til flere land i 2021, der Foreningen !les ble kontaktet for å høre om Norge vil delta i år.

Om FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet
Den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter ble opprettet av UNESCO i 1946. Dagen skal minne verdenssamfunnet på at å lese og skrive er en menneskerettighet, sammen med retten til utdanning. Dagen markerer også at arbeidet med å fjerne analfabetisme er en del av livslang læring og en del av å bygge et bærekraftig samfunn.

Spørsmål?

Kontakt Foreningen !les på les@foreningenles.no eller 941 29 000.