Konkurranser og aktiviteter for ungdomsskolen

I ungdomsskolen står Foreningen !les bak både tXt, Faktafyk og Uprisen. Vi har nå laget en felles konkurranse for dere som deltar i en eller flere av disse tiltakene dette halvåret, og laget noen mindre konkurranser og egne aktiviteter til hvert av prosjektene. Aktivitetene kan elevene gjøre på skolen, i biblioteket eller hjemme.

Skrevet februar 15, 2021 i Nyheter

Konkurranse: Innenfor eller utenfor?

Last ned plakat til konkurransen her og heng opp på skolen eller biblioteket

Foreningen !les inviterer ungdomsskoleelever til å være med på en skrive- og lydkonkurranse knyttet til Faktafyk, tXt og Uprisen.

I årets utgave av Faktafyk, tXt-antologien Drømmer og blant de nominerte bøkene til Uprisen, kan du lese om hovedpersoner som på ulike måter føler seg utenfor, men ønsker å være innenfor. Det kan være på skolen, fotballaget, vennegjengen eller andre områder i samfunnet.

Her er eksempler på tre slike tekster:

Faktafyk: Fra dropout til handyman

tXt: Ser du dette?

Uprisen: Alene gjennom

Lag en fortelling, en tale, et leserinnlegg, en faktaboks e.l. der du skriver eller snakker om det å være innenfor eller utenfor. For eksempel:

– Hvordan føles det å være innenfor eller utenfor et fellesskap?
– Hvorfor havner noen utenfor?
– På hvilken måte er utenforskap et problem?
– På hvilken måte er det mulig for alle å være innenfor?

Ta gjerne utgangspunkt i en av tekstene over, en annen tekst du har lest eller dokumentar, TV-serie eller spillefilm du har sett.

Send lyd/videofil eller tekst til les@foreningenles.no

Innleveringsfrist: 15. mai 2021.

Lengde: Tekst: 200-800 ord. Lyd/video: Maks tre minutter.

Premie: Airpods og bokpakke. Vi plukker også ut bidrag som blir publisert på våre nettsider.

Merk med Konkurranse i emnefeltet. Husk å legge ved navn og hvilken skole du går på.

Lurt å tenke på:
– hvem snakker/skriver du til? Er det de andre på skolen eller er det hele Norge? Er det andre ungdommer eller er det de voksne?
– det er lov å være både morsom og alvorlig

TXT DRØMMER

tXt-aksjonen Drømmer startet ved skolestart i 2020 og pågår frem til skoleslutt i 2021. For dere som ønsker å opprettholde aktivitetsnivået i aksjonen, har vi flere forslag.

SE AKTIVITETSSIDE HER

FAKTAFYK

Faktafyk er et sakprosamagasin i ungdomsskolen. Et nytt nummer ble utgitt i januar 2021.

SE KONKURRANSER OG AKTIVITETER HER

UPRISEN

Uprisen er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka, og har i år 15-årsjubileum! I januar 2021 ble disse fem bøkene nominert til Uprisen 2021. I forbindelse med 15-årsdagen til Uprisen, har vi en utfordring til alle elever i ungdomsskolen.

LAG EN BURSDAGSSANG TIL UPRISENS 15-ÅRSDAG