Idrettens lesedag: Rollemodeller

Hvordan bruker idrettsutøvere lesing aktivt for å trene konsentrasjon, forestillingsevne og mestringsfølelse?

Skrevet mars 1, 2024 i Idrettens lesedag

Som en del av Idrettens lesedag snakker vi med idrettsutøvere om blant annet viktigheten av lesing, konsentrasjon og forestillingsevne. Filmene kan deles i sosiale medier og vises frem på skoler, bibliotek, idrettslag, arbeidsplasser osv.

Lag gjerne egne filmer eller ta et bilde av deres Idrettens lesedag på skolen. Hvis dere vil dele filmer og bilder i sosiale medier, bruk #idrettenslesedag.

Rollemodell: Mathilde Kruse, Stabæk fotball.
Mathilde kommer fra Danmark og er midtbanespiller på Stabæk. Lesing hjelper henne med konsentrasjon og forestillingsevne. Boktips: «The Anxious Generation» av Jonathan Haidt.

Rollemodell: Ole-Kristian Bryhn, skytter og Mesternes mester 2024.
Ole-Kristian kommer fra Asker og er tidligere verdensmester i skyting. I 2024 gikk han helt til topps i NRK-programmet Mesternes mester. Lesing hjelper ham med å trene konsentrasjonevnen. Boktips: «Ti dager – fire gull» av Ole Einar Bjørndalen og Knut Espen Svegaarden.

Rollemodell: Jonathan Hermansson, Sparta Sarpsborg Ishockey.
Jonathan er løper på Spartas elitelag i ishockey. Lesing hjelper ham med å trene forestillingsevnen. Boktips: «Endelig mandag» av Petter Stordalen.

Rollemodell: Ruben Gabrielsen, Lillestrøm SK.
Ruben er kaptein og forsvarsspiller på Lillestrøm. Lesing hjelper ham med å trene forestillingsevnen. Boktips: «Chop Wood Carry Water» av Joshua Medcalf.

Spørsmål?
Kontakt les@foreningenles.no

Fra arkivet
I forbindelse med prosjektet Hat trick – litteratur, formidling og fotball filmet vi lesende fotballspillere. Ikke alle spillerne er like aktive lenger eller spiller for samme klubb, men du kan se filmene her