Idrettens lesedag i biblioteket

Torsdag 6. juni 2024 er det Idrettens lesedag. Målet er at dette skal bli en dag med lesing, aktiviteter, arrangement og rollemodeller. Vil du markere Idrettens lesedag i biblioteket? Her finner du en oversikt og forslag til aktiviteter.

Skrevet mars 1, 2024 i Idrettens lesedag

Under følger noen forslag til aktiviteter og formidling i biblioteket i forbindelse med Idrettens lesedag 6. juni 2024.

Plakater
Skriv ut plakater om Idrettens lesedag og heng opp eller legg tilgjengelig i biblioteket.

LAST PLAKATER NED HER

Utstilling
Still ut bøker i biblioteket med idrett, prestasjoner eller der noe står på spill som tema.

SE FORSLAG TIL TITLER HER

(Fyll gjerne på med egne tips fra bibliotekets samling)

Skap aktivitet i biblioteket som kombinerer idrett og lesing.

SE FORSLAG TIL ULIKE ALDERSGRUPPER HER
(Fyll gjerne på med egne aktivitetstips)

Forfatter/illustratør
Inviter forfattere eller illustratører til biblioteket. Det finnes mange forfattere og illustratører innen både sakprosa og skjønnlitteratur som gjerne besøker biblioteket for å snakke om sine bøker og temaer de er opptatt av. Kanskje du kan knytte tematikken til idrett og lesing?

SJEKK FORFATTERKATALOGEN HOS FORFATTERSENTRUM
I katalogen finner du også sakprosaforfattere og flere illustratører.
For inspirasjon til andre illustratører, se oversikt over vinnere i Visuelt her og Årets vakreste bøker her
For mer om sakprosa, sjekk Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO)
Ta også kontakt med les@foreningenles.no for tips.

Idrettsbesøk i biblioteket
Gode rollemodeller trenger ikke være kjendiser. De finnes også i lokalmiljøet. Kjenner du til idrettsutøvere i nærområdet der ditt bibliotek er? Kanskje det lokale fotballaget, håndballaget eller hockeylaget? Inviter trenere eller utøvere til biblioteket på Idrettens lesedag for å snakke om idretten sin, konsentrasjon, forestillingsevne og mestringsfølelse. Stikkord som er viktige for både idrett og lesing. Kanskje de kan lese høyt ikledd hjemmedrakta?

Temakveld med forsker og idrettsutøver
Det er mange interessante temaer knyttet til idrett. Prestasjonspress, fysisk og mental helse, økonomi, utdanning, ensomhet, fellesskap, karriereløp osv. Inviter til samtale mellom forsker og idrettsutøver eller trener.

Oppsøkende formidling på Idrettens lesedag
Bruk Idrettens lesedag til å besøke skoler og idrettslag. Ta kontakt med skoler og idrettslag i ditt område, og avtal tid med lærere og trenere om å få komme på besøk for å presentere bøker relatert til tematikk rundt idrett.

Konkurranser på Idrettens lesedag
Arranger konkurranse i biblioteket i forbindelse med Idrettens lesedag. Her er tre tips:
1. Kommentator. Hva er ditt store idrettsøyeblikk? Det kan være seier eller nederlag, suksess eller fiasko. Beskriv hva som skjer som om du er en kommentator. Enten skriftlig eller muntlig. Bidrag kan leveres i forkant av Idrettens lesedag til biblioteket som kårer en vinner på et arrangement på selve dagen. Få en lokal idrettsutøver eller politiker til å dele ut prisen.
2. Slam-sport. Vis utvalgte idrettsøyeblikk på en skjerm. Hvem er best til å kommentere begivenheten på direkten? Publikum avgjør hvem som vinner.
3. Verdensrekord. I VM i Berlin i 2009 løp Usain Bolt 100 meter på 9,58. Hvem klarer å skrive det lengste ordet i løpet av denne tiden?

EM i fotball
Uken etter Idrettens lesedag er det klart for europamesterskapet i fotball for menn. Bruk Idrettens lesedag som oppvarming til mesterskapet. Her er tre tips:

1. Still ut bøker fra ulike nasjoner som spiller i mesterskapet.

2. Lag quiz med spørsmål fra vertslandet Tyskland eller fra de ulike nasjonene som deltar.

3. Lag en temakveld om vertslandet eller en eller flere av nasjonene, for eksempel Gruppe A: Tyskland, Skottland, Ungarn og Sveits. Kanskje er det noe i lokalmiljøet som har tilhørighet til et av landene?

Her finner du en oversikt over fotball-EM 2024

Olympiske leker
Etter at Idrettens lesedag og fotball-EM for herrer er unnagjort, er det fredag 26. juli åpning av sommer-OL i Paris. Bruk Idrettens lesedag som oppvarming og lag olympiske leker i biblioteket. Her er tre tips:

1. Totalt er det 32 idretter i sommerens OL.

Her kan du laste ned et ark med 39 idretter

Hvilke sju av disse er ikke en OL-gren i Paris. Hvis du ønsker, kan du skrive ut arket og oppfordre folk i biblioteket til å delta. Du kan selv velge hvilke premier du vil gi. Lurer du på hvilke sju idretter det er som ikke er med i OL? Ta kontakt med les@foreningenles.no for fasit.

2. Ta utgangspunkt i noen av aktivitene til ulike målgrupper her

Sett sammen en olympisk dag i biblioteket med ulike stasjoner med aktivitet.

3. Lag en temakveld om vertslandet Frankrike eller andre nasjoner som deltar i OL. Still ut litteratur! Se den offisielle OL-siden her

Spørsmål? Innspill? Forslag? Kommentarer?

Ta kontakt med les@foreningenles.no