Hvem vinner Bokslukerprisen?

Juryklasser fra ulike regioner har lest de fem superfinalistene i Bokslukerprisen. På Verdens bokdag 23. april får vi vite hvilken bok som blir barnas favoritt. Da deles Bokslukerprisen 2024 ut i Marmorsalen på Sentralen i Oslo.

Skrevet april 18, 2024 i Formidling, Nyheter, Presse

Pressemelding fra Foreningen !les torsdag 18. april 2024
Kontakt: Christian Goveia Jacobsen, tlf.: 913 71 393

Superfinalistene er:
Udyr av Ingvild Bjerkeland. Cappelen Damm 2023.
Krypto: Dypfryst av Hans Jørgen Sandnes. Gyldendal 2022.
I natt er vi usynlige av Arne Svingen. Gyldendal 2022.
Evighetsspillet av Hanne Gjerde Buch, illustrert av Jenny Synnøve Naustan. Figenschou 2022.
Historia om Erling Braut Haaland av Ørjan Zazzera Johansen, illustrert av Thomas Kirkeberg. Samlaget 2022.

Før utdelingen på Sentralen 23. april klokken 12:30, får de unge leserne møte forfatterne til nærmere samtaler. Til selve utdelingen kommer kultur- og likestillingsminister, Lubna Jaffery (Ap). Utdelingen ledes av Kristine Magnesen.

– Gjennom hele skoleåret har det vært høyt aktivitetsnivå i Bokslukerprisen på landets skoler. Nå er vi spente på hvilken bok juryklassene mener er best. Vi gleder oss til utdeling, sier prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Christian Goveia Jacobsen.

Juryklassene er:
6. trinn ved Hisøy skole, Agder.
7B ved Grannes skole, Rogaland.
5./6. trinn ved Stanghelle skule, Vestland.
6. trinn ved Volden skole, Vestfold.
5A ved Krokstad skole, Buskerud.
6. trinn ved Bytårnet skole, Østfold.
7. trinn ved Godlia skole, Oslo.
7. trinn ved Valldal skule, Møre og Romsdal.
5. trinn ved Longyearbyen skole, Svalbard.

FØLG ARRANGEMENTET PÅ STRØMMING FRA 10:30

Kontakt:
Christian Goveia Jacobsen
Prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les
Tlf.: 913 71 393
Epost: christian@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris på mellomtrinnet i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å løfte frem norsk litteratur som utgis for aldersgruppen 10-12 år. Det er elevene selv som avgjør hvilke bøker som går til superfinalen, og det er juryklassene som avgjør hvilken bok som vinner Bokslukerprisen.

Les mer om prosjektet her

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som skaper lesere og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart og Les og lek. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023 og ALMA 2024.

Les mer om Foreningen !les her