Hvem blir ny norsk mester i slampoesi?

Fredag 22. november arrangerer Foreningen !les for 15. gang norsk finale i slampoesi. Finalen er på Uhørt i Oslo. Åtte deltakere fra ulike deler av landet skal kjempe om å bli Norgesmester i slampoesi 2019!

Skrevet november 19, 2019 i Presse

– Foreningen !les har arrangert NM i slampoesi siden 2005. Siden da har slampoesi som uttrykk fått en større anerkjennelse, og slam-miljøene i hele Norge utviklet seg. Nå arrangeres det delfinaler i åtte byer rundt om i landet, og i år har vi blant annet endelig fått med oss miljøet i Bergen! Vi er stolte av alle litteraturfestivalene, litteraturhusene og slam-miljøene som med stor entusiasme arrangerer delfinaler og gjør finalen i Oslo mulig, sier Hilde Slåtto i Foreningen !les.

Sted: Uhørt i Oslo, Torggata 11 (Strøget-passasjen)
Tid: 22. november klokken 1900-2200

Host: Heidi Marie Vestrheim
Kalibreringspoet: Regjerende Norgesmester, Marius Abrahamsen

Finalistene er:
Thea Grepperud, Bergen
Sidsel Juell Theisen, Hamar
Håkon Godønes, Fredrikstad
Helle Nystad, Trondheim
Sofie Frost, Drammen
Olav Andreas Abildgaard, Stavanger
Aksel Lima Braut, Tromsø
Oda Aunan, Oslo

Facebook-event her

Kontakt:
Hilde Slåtto
Prosjektleder for NM i slampoesi i Foreningen !les
Tlf.: 941 29 000
Epost: hilde@foreningenles.no

Om slampoesi
Slampoesi er en konkurranse hvor deltakerne framfører egne tekster. Den befinner seg i krysningspunktet mellom diktopplesning, rap, standup og Spoken Word. Deltakerne bedømmes både på bakgrunn av teksten de framfører og måten de fremfører den på. Foreningen !les har arrangert NM I slampoesi siden 2005, og i tett samarbeid med litteraturfestivaler, litteraturhus og slam-miljøer rundt omkring i Norge.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og har i dag 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no