Høytlesingdagen 2021: Her er boktips!

I anledning Høytlesningsdagen 2021, som er fra 23. til 30. januar, har vi samlet en rekke boktips til ulike aldersgrupper.

Skrevet januar 22, 2021 i Boktips, Formidling, Nyheter

SMÅTRINNET:

leseskogen.no finnes mange boktips for yngre elever. I sakene under kan du se en oversikt.

Ti bildebøker som egner seg godt til høytlesing

Ti fortsettelsesbøker som egner seg godt til høytlesing

MELLOMTRINNET:

Høsten 2020 stemte over 120 000 elever på 5.-7. trinn i norsk skole over hvilke fem bøker som skulle bli superfinalistene i Bokslukerprisen. Vi anbefaler å velge ut en av superfinalistene og lese høyt i klasserommet eller på biblioteket. Her er superfinalistene:

Kodeord Overlord
Tor Arve Røssland
Vigmostad & Bjørke 2019

– Vi synes utdraget var spennende. Det var mange som likte boken veldig godt. Det var gode naturskildringer og personskildringer som gjorde at vi kunnes se for oss handlingen. Det var noen vanskelige ord i teksten som vi måtte prate litt om. Ord som vi ikke hadde forstått hvis vi leste boken alene. Det var bare 6 elever av 60 som ikke kunne tenke seg å lese boka. Forsiden er god. Den ble enda bedre da vi kikket ekstra godt på den. Da så vi flere ting vi ikke så til å begynne med. (6. trinn ved Bøleråsen skole)

Buffy By er talenfull
Ingeborg Arvola
Illustrert av Nora Brech
Cappelen Damm 2019

– Vi synes utdraget var litt morsomt. Det var gøy at Buffy selv ikke synes hun er en ball-person, men at hun egentlig er det. Vi synes det er bra at det blir skrevet om at mennesker kan være usikre på seg selv. Vi synes forfatteren tar opp et viktig tema rundt fattigdom blant barn og unge. Fint at det var litt bilder i utdraget. (6.trinn ved Bell skole)

Spesialklassen
Flu Hartberg
Cappelen Damm 2020

– Vi som klasse synes denne var gøyal. Det var gøy å ha den som lekse. Den var også litt rar. Den passer godt for de som liker tegneserier. Den var litt annerledes og spesiell. Noen synes det var litt ekkelt at han skrev rompedød. Ganske mange i klassen har lyst til å lese hele boka. (Voiebyen skole)

Opphavet
Torbjørn Moen
Omnipax 2019

– Vi synes det var mange gode beskrivelser slik at vi fikk bilder i hodet. Det var spennende og det var bruk av litt humor. Det var mange detaljer, noen ganger kanskje litt mye på gater o.l. Vi anbefaler boka for 10 år og opp til kanskje 15. Anbefales for de som liker spenning eller thriller, og det er viktig at de er gode lesere for å få med innholdet og ikke minst detaljene og vanskelige ord. (Espa skole)

Blyanthjerte
Elin Hansson
Aschehoug 2019

– Mange i 6A har lyst til å lese denne boka ferdig. De syntes boka var interessant, morsom, at det var mye liv i den og at det var spennende å lese om forelskelse. Virker som om temaet «forelskelse» passer godt til denne aldersgruppen. (Bruhagen barneskole)

Tid for ti er en leseaksjon på 7. trinn med utdrag og lydfiler frå bøker tilpassa målgruppa.

UNGDOMSSKOLEN:

Nylig slapp nominasjonsjuryen de fem nominerte bøkene til Uprisen 2021. Vi anbefaler å velge ut en av de nominerte bøkene og lese høyt i klasserommet eller på biblioteket. Her er de nominerte:

Utbryterne
Nina Borge
Gyldendal 2020

– Utbryterne er en bok skrevet av Nina Borge og foregår i Norge i år 2075, hvor kvinnene styrer landet, mennene er sett ned på, og luften er forurenset. Denne er blitt valgt fordi det er en bok som var veldig godt likt, er bra skrevet, spennende og troverdig og fokuserer på viktige temaer som klima og likestilling. (Medlem i nominasjonsjuryen, Miriam Fauske fra Tæruddalen ungdomsskole)

Hør her´a!

Gulraiz Sharif
Cappelen Damm 2020

Hør her´a! er ei bok skrevet av Gulraiz Sharif. Boka portretterer en pakistansk familie på humoristisk vis, og tar et opprør med stereotyper og kulturforskjeller. Den er nominert fordi den gir grunnlag for forståelse, gjenkjennelse og ikke minst en god latter. (Medlem i nominasjonsjuryen, Anna Gjems French fra Åmot ungdomsskole)

Arvingen (Halve kongeriket 1)
Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen
Aschehoug 2020

Arvingen er en av årets nominerte bøker, og er skrevet av Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug. Kort fortalt handler den om en jente med en vanskelig bakgrunn, som flytter og begynner på en helt ny skole. Der møter hun den kjekke kronprinsen, og blir forelsket. Dette er en kreativ bok som er fengende og vanskelig å legge fra seg, og flere skulle ønske den var lenger. Boken er veldig aktuell i dagens samfunn, og ungdommer kan lett relatere til den. Dette er derfor vi valgte denne som en av årets beste bøker. (Medlem i nominasjonsjuryen, Vera Gjønnes fra Sagene ungdomsskole)

Aleksander den store
Peter F. Strassegger
Samlaget 2020

– Denne ungdomsromanen er skriven av Peter F. Strassegger og heiter Aleksander den store. Den er spennande, truverdig, overraskande og passe lang. Den er ein absolutt lesarfangar. (Medlem i nominasjonsjuryen, Oddvar Sie fra Luster ungdomsskule)

Alene gjennom
Michael Stilson
Cappelen Damm 2020

Alene gjennom er en oppfølger til Bare spille ball av Michael Stilson. Den handler om Fredrik som flytter helt alene til Tyskland for å spille fotball for Hertha Berlin. Den har en spenning gjennom hele boka, og er veldig lett å leve seg inn i. Denne passer for alle, til og med de som ikke liker fotball. (Medlem i nominasjonsjuryen, Amalie Njerve Wilkensen fra Grim ungdomsskole)

tXt-aksjonen er en leseaksjon i ungdomsskolen med utdrag og lydfiler fra nyere norske og oversatte ungdomsbøker.

Se oversikt over bokutdrag med lydfiler her

Faktafyk er et sakprosamagasin for elever i ungdomsskolen med nyskrevne artikler og bokutdrag.

Se e-magasin av det nyeste numret her

VIDEREGÅENDE:

Høsten 2020 ble åtte voksenbøker nominert til Ungdommens kritikerpris. I mars får vi vite hvilken som er elever i videregående skole sin favoritt. Vi anbefaler å lese en av de nominerte høyt i klasserommet eller på biblioteket.

Se oversikt over de nominerte bøkene her

Rein tekst er en leseaksjon i videregående skole med utdrag og lydfiler fra nyere norske og oversatte skjønnlitterære bøker og sakprosautgivelser.

Les mer om Høytlesingsdagen her