Hør´a, dagbok! som musikal

«Hør´a, dagbok!» (Aschehoug) av Amina Sewali var en av fjorårets superfinalister i Bokslukerprisen. Nå turnerer Riksteatret med en musikal av boka.

Skrevet mars 15, 2023 i 10-12 år, Barneskole, Bibliotek, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

I boka møter vi Nansi. Hun er ikke så god i norsk, og får tips av læreren sin om å begynne å skrive dagbok. Egentlig har hun andre ting å gjøre enn å skrive dagbok. Hun drømmer nemlig om å bli Norges største rap-stjerne! «Hør´a, dagbok!» er en rørende og morsom bok som er inspirert av forfatterens egne erfaringer. Amina slet selv med språket og hadde både lese- og skrivevansker på skolen.

– Dette er en fortelling om å være ny i Norge. En historie om en kul jente som er full av pågangsmot og minst like tøff som mobberne i klassen. Hun er småfrekk og stor i kjeften, og stiller alltid opp for de svake. Sammen blir vi med henne på veien når hun trosser dysleksien og de kule gutta på skolen for å følge sine drømmer, sier teatersjef ved Riksteatret, Arne Nøst.

Kan skape åpenhet
Ideen om å lage teater av boka oppstod i 2021 under Riksteatret pitche-konkurranse, Riks_Pitch. «Hør’a, dagbok!» gikk helt til topps og Sewalis idé var å gjøre boka om til en musikal for barn fra 6 år.

– Med utgangspunkt i illustrasjoner, det originale språket og bokas særegne humor, har vi fått lov til å omforme Sewalis univers til en teaterforestilling som angår oss alle, sier Nøst og tror forestillingen kan skape et fellesskap som åpner opp om samtaler rundt lese- og skrivevansker:

– Vi må tørre å skape en enda større åpenhet og vise hverandre hvordan det kan være å slite med språket. Å se en teaterforestilling sammen og snakke om disse spørsmålene på nye måter, kan være med på å skape en ny åpenhet blant både barn og voksne, sier han.

Foto: Jonathan Vivaas Kise.

Spennende kobling mellom bok og teater
I forlengelsen av Riksteatrets oppsetning, har Foreningen !les utviklet et undervisningsopplegg for småskolen og mellomtrinnet. Målet er at det skal bli en ressurs for lærerne som leser boken og ser forestillingen.

– Opplegget vil gi lærere verktøy for å jobbe med boken, enten før eller etter forestillingen. Det er tilpasset småtrinnet og mellomtrinnet respektivt. I tillegg har Dysleksi Norge bidratt med spissede lesetiltak for elever med lese- og skrivevansker, sier prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Christian Goveia Jacobsen.

Goveia Jacobsen mener koblingen mellom teater og bok har mange spennende innfallsvinkler og kan virke motiverende på de unge leserne.

– For de barna som allerede har lest boka blir teaterforestillingen en levendegjøring og en annen kulturell portal til bokens handling og tematikk. Opplevelsen av både bok og teatermusikal blir rikere blant annet fordi elementer i boka blir gjenkjennelig underveis i forestillingen for barna, sier han og legger til:

– De som ser forestillingen før de eventuelt leser boka, får en levende og glimrende audiovisuell inngang til litteraturen.

Økt leselyst
Som superfinalist i Bokslukerprisen 2021/22 fikk «Hør´a, dagbok!» mange positive tilbakemeldinger fra leserne på mellomtrinnet. Humoren, den kvikke tonen, de morsomme tegningene og bokas fokus på skrivevansker og det å lære seg et nytt språk, ble trukket fram som bokas klare styrker.

Jeg syntes at alle burde lese den, for den gir deg en bedre forståelse for hvordan det er og flytte inn i Norge fra et annet land og ha problemer med å snakke norsk. (Elev på bokslukerprisen.no)

Teatersjefen ved Riksteatret håper opplevelsen av å se «Hør´a, dagbok!» fra scenen kan inspirere barna til økt leselyst.

– Riksteatret er hele landets teater og når vi kommer på besøk vil vi gi en opplevelse som varer lenger enn selve teaterbesøket. Vårt mål er å gjøre terskelen lav, slik at flest mulig kan oppleve teater i sitt nærområde. Når vi lager teater av «Hør’a, dagbok!» gir det ekstra mening å samarbeide med Foreningen !les. Kanskje kan et teaterbesøk gjøre barna nysgjerrige og gi dem lyst til å lese denne og andre bøker. Hvis teateropplevelsen kan skape leselyst har vi fått til noe vi som teater aldri hadde klart alene, sier Nøst.

Foto: Jonathan Vivaas Kise.

Faktaboks:
«Hør’a, dagbok!» av Amina Sewali. Bearbeidet av Anders T. Andersen.
På scenen: Samantha Gurah, Hans Magnus Hildershavn Rye, Vegard Bjørsmo, Kim Fairchild, Marianne Hetland og Emil Rodrigo Jørgensen.
Produsert av Riksteatret i samarbeid med Hålogaland Teater og Oslo Nye Teater.
Premiere 10. mars 2023 og skal besøke 65 steder i hele landet.
Lærer som vil vite mer om billetter kan ta kontakt med jv@riksteatret.no eller les@foreningenles.no.
Undervisningsmateriell er utformet av Foreningen !les i samarbeid med Riksteatret og Dysleksi Norge, og kan lastes ned via bokslukerprisen.no eller riksteatret.no.

Trenger du boktips som kan passe til denne tematikken? Sjekk her

NB! Dette innlegget ble først trykket i Norsklæreren nr. 1/2023.