Gi rom til ungdommen

Vil du øke utlånet av bøker til ungdom? Gjør som Tønsberg og Færder bibliotek: Lag et eget ungdomsrom og kjøp inn en haug med bøker!

Skrevet oktober 31, 2023 i Bibliotek/lærer, Formidling

Ungdomsrom: Et eget rom for ungdom på Tønsberg og Færder bibliotek har økt utlånet av bøker.

Biblioteket startet i 2019 prosessen ved å bygge om lesesalen til et rom for bare ungdom. På grunn av korona ble den offisielle åpningen i 2020 utsatt. Siden 2021 har imidlertid rommet vært i bruk, og det har ført til en stor økning i utlån av bøker til målgruppa.

– Vi var litt engstelige for at vi skulle miste noen grupper, spesielt ungdom, men da restriksjonene lettet opplevde vi det motsatte. Flere ungdommer har besøkt biblioteket enn tidligere. I perioden januar til august har utlånet økt fra 3 882 lån i 2019 til 8 319 i 2023. Vi hadde et mål i 2022 om å øke utlånet med 20 prosent, men mot slutten av året var økningen på hele 42 prosent, sier Tale Lepperød Rushfeldt og Anita Steigre.

Engasjert: Bibliotekarene Anita Steigre (t.v.) og Tale Lepperød Rushfeldt ved Tønsberg og Færder bibliotek.

Bort med voksne og det digitale
Rushfeldt og Steigre er barne- og ungdomsbibliotekarer ved Tønsberg og Færder bibliotek. I utviklingen av ungdomsrommet, har medbestemmelse og medvirkning fra ungdommen selv vært avgjørende.

– Klasser ble invitert inn og spurt om hvordan de ville ha det. De kom med spesifikke ønsker, alt fra farge på veggene og til bøker. Det har blitt et innbydende rom der ungdom kan lese, gjøre lekser, spille brettspill med mer. Vi har spurt om de ønsker forfatterbesøk eller andre arrangement, men det er de helt uinteressert i, sier bibliotekarene og forsetter:

– De ønsker å være i fred, så vi kaster ut voksne og barnefamilier som går inn på ungdomsrommet. Vi respekterer de unges behov.

De engasjerte formidlerne forteller at etterspørselen er stor og at biblioteket fyller på med bøker for å sikre at det er mange tilgjengelige eksemplarer av hver tittel.

– Det går spesielt i manga, fantasy og engelsk romantikk. Vi har også frontet bøkene i større grad ved å sette dem på hylla med forsidene ut. Det har gjort det mer fristende for de unge leserne.

Ifølge Rushfeldt og Steigre har BookTok gitt drahjelp, men:

– Når vi har spurt ungdom hvorfor de er på biblioteket, har flere svart fordi det trender å være her. De kan også lage en meråpen avtale, slik at de får tilgang etter åpningstid. Ungdomsrommet kan tas i bruk alle dager, helligdager også, fra klokken 7 til 23. Dette har fungert problemfritt.

Et annet grep som biblioteket har gjort, har vært å fjerne digitale verktøy. Det har bidratt til å skape en roligere stemning i lokalet.

– Vi har gått helt bort fra å låne ut spillkonsoller, iPader og å ha et gaming-hjørne på biblioteket. Planen var å installere Playstation på ungdomsrommet, men det droppet vi fordi det ville ødelagt stemningen. Vi har merket forskjell etter at vi sluttet med det digitale tilbudet. Det tok kort tid før barn og unge sluttet å spørre etter det. Samtidig er det jo et ressursspørsmål for oss, og dessuten er det andre aktører i kommunen som tilbyr gratis spilling, utlån av spillkonsoller og arrangement.

Tilgjengelighet: Flere eksemplarer av hver tittel og ingen digitale verktøy har økt leselysten og skapt en roligere stemning på biblioteket.

God kjønnsbalanse
Bibliotekarene ved Tønsberg og Færder bibliotek er oppdaterte på ungdomslitteratur og følger med i ulike kanaler for å skaffe seg oversikt over aktuelle utgivelser.

– Vi abonnerer på bestselgerlista til Biblioteksentralen. Men der kan det fort bli en overvekt av litteratur myntet på jenter, med jenter i hovedrollen for eksempel, så vi følger også med på Goodreads, Outland og mange andre lister og nettsider, sier de og legger til at både gutter og jenter er aktive brukere av rommet:

– Det er veldig balansert. De kommer sammen, eller i jente- og guttegjenger. Vi passer på å ha bøker som er for alle. Vi har ikke laget statistikk, men det er en ganske god fordeling av utlånte bøker mellom gutter og jenter. De fleste er elever på ungdomsskolen, men også eldre ungdommer bruker rommet. Det er både gjengangere og nye besøkende.

For å opprettholde suksessen er det viktig å være i dialog med ungdommen. Rushfeldt og Steigre lover at de skal fortsette å lytte til hva de unge selv ønsker.

– Biblioteket skal være et innbydende sted for ungdom. Det er god delingskultur blant landets bibliotekarer, så vi lar oss inspirere av hva andre gjør. For oss er det viktig å fortsatt ha et rom der det er plass til alle bøkene. Vi skal skape et miljø for ungdom der det bugner av bøker og der de får muligheten til å sitte lenge av gangen med en bok. Det er ikke alle som vokser opp med bøker hjemme, sier de og kommer med en oppfordring:

– Vi ser at ungdom leser! Om man mangler troen på dagens ungdom, kan man bare komme og kikke inn på ungdomsrommet vårt.

Boktips til ungdom? Sjekk ut denboka.no

Sjekk også ut boktips fra Foreningen !les her