Foreningen !leser i sommer!

Vi som jobber med litteratur hele året, benytter også anledningen til å lese på sommeren. Her er våre bunker for ferien.

Skrevet juni 26, 2023 i Boktips, Nyheter

SIRI SKAL LESE:

Winterferie

Janne Stigen Drangsholt
Tiden Norsk Forlag 2023

– I sommerferien skal jeg selvfølgelig lese Winterferie, fjerde bok om Ingrid Winter. Denne kan leses for seg eller du kan sluke alle fire!

Malma stasjon

Alex Schulman
Oversatt av Andreas Østby
Gyldendal 2023

– Jeg skal jeg også benytte anledningen til å lese min første Schulman. Familiehemmeligheter og jakten på sannheten.

Strak arm

Heidi Linde
Gyldendal 2023

– Heidi Lindes blikk på familien er en selvfølge i sommerbunken.

Trollmoll

Åshild Moldskred
Samlaget 2023

– Ei spøkelsesbok for barn frå ei forblåst vestlandsøy, synest eg man kan unne seg i hengekøya.

CHRISTIAN SKAL LESE:

Røde fare
Hele Alice Nortvedt

Pikkoloens bagasje
Lars Saabye Christensen
Cappelen Damm 2023

– I sommer skal jeg campe på stranda og lese noe ganske nytt fra min absolutte favoritt og noe helt nytt fra en spennende debutant.

MARTE SKAL LESE:

Øya som glitrer i sølv

Helene Flood
Aschehoug 2023

– Jeg likte veldig godt Helene Floods thrillere Terapeuten og Elskeren, så jeg er nysgjerrig på hvordan hun skriver for barn. Øya som glitrer i sølv ser ut som en perfekt sommerbok!

Maskiner som tenker
Inga Strümke
Kagge 2023

– Jeg har sett mange gode anmeldelser av Maskiner som tenker, i tillegg til at KI er i vinden om dagen, og jeg vil gjerne lære mer om det. Selv om jeg allerede har lest litt i den, gleder jeg meg til å ha tid til å fordype meg i den i sommerferien!

OLE SKAL LESE:

Jenny Fender

Heidi Marie Vestrheim
Gyldendal 2023

– Det er for få bøker til unge lesarar som handlar om musikk. Heidi Marie Vestrheim har skjønt det og debuterer med Jenny Fender. Eg har høyrt mykje bra om denne og gler meg til å høyre på rock og lese om både Jenny og Fender.

Moreller
Forfatterutdanningen
Norsk barnebokinstittutt 2023

– Dette er ein antologi med tekstar frå studentane på Forfattarutdanninga ved Norsk barnebokinstitutt (2021-2023). Er det nokon kommande stjerner i sikte? Blir spennande å lese.

Korsveien

Jonathan Franzen
Oversatt av Monica Carlsen
Cappelen Damm 2021

– Denne blei eg for ei stund sidan tipsa om å lese av kollega, Christian. No er tida inne, men det spørs om eg rekk gjennom heile i løpet av ferievekene. Eg startar i alle fall.

EIRA SKAL LESE:

Den andre

Kristin Solberg
Aschehoug 2022

– Denne har ligget på leselista mi siden den kom ut i fjor. I sommer skal jeg endelig få tid til å lese boka til en av Norges tøffeste damer og journalister. Gleder meg!

Stygge jenter
Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck og Sarah Ohlsson

Oversatt av Ingelin Røssland
Cappelen Damm 2023

– Gleder meg til å lese denne boka om et aktuelt tema og jenter som ikke lar seg hetse.

SIGRUN SKAL LESE:

Bare rumper
Annika Leone

Illustrert av Bettina Johansson
Oversatt av Hilde Matre Larsen
Cappelen Damm 2022

– Annika Leonas bildebøker Bare rumper og Bare rumper på stranda viser fram nakne, helt vanlige kropper i ulike størrelser og former, både i svømmehallen og på stranda. Det er fascinerende saker for små kropper!

Fri. En oppvekst ved historiens ende
Lea Ypi

Oversatt Inger Sverreson Holmes
Gyldendal 2023

Selv tørster jeg etter å forstå litt mer av Øst-Europas historie, og gjerne gjennom personlige fortellinger. På leselista i sommer står derfor Fri. En oppvekst ved historiens ende, en kritikerrost memoarbok om hvordan det er å vokse opp før og etter statskollapsen i Albania.

VIBEKE SKAL LESE:

Alle de slemme jentene
Chris Whitaker
Oversatt av Lene Stokseth
Vigmostad Bjørke 2023

– Jeg pleier alltid plukke med meg en eller to spenningsbøker til sommerferien. Denne gangen blir det Alle de slemme jentene, som jeg virkelig ser frem til å lese.

Dronefangeren
Øyvind Torseter
Cappelen Damm 2023

– Jeg var først ute på kontoret til å kapre denne godbiten. Jeg elsker Mulegutten, og er spent på Dronefangeren.

Nagel – Storm og skygger
Sigbjørn Lilleeng
Strand forlag 2023

– Et utdrag fra Nagel er med i høstens tXt-aksjon, På sidelinja. I ferien skal jeg endelig sette meg ned og kose meg med denne fantastiske tegneserien.

Vår TikToker Mina skal lese:

Og ditt navn er mitt

André Aciman
Oversatt av Hilde Rød-Larsen
Gyldendal 2020

Eleanor Oliphant har det helt fint

Gail Honeyman
Oversatt av Cecilie Winger