Podkast: unge !leser

I podkasten unge !leser snakker unge lesere om bøker med forfattere og hverandre. Lytt her!

Skrevet november 1, 2021 i Bibliotek/lærer, Formidling

Samtale: Elever fra Stokksund skule snakker med Upris-vinnerne Randi Fuglehaug (t.v.) og Anne Gunn Halvorsen om vinnerboka «Arvingen» under Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai 2021. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Hvert år deltar mer enn 400 000 barn og unge i Foreningen !les sine ulike prosjekter. De leser, diskuterer og vurderer årets litteratur, både for barn, ungdom og voksne. I prosjekter som Bokslukerprisen, Uprisen og Ungdommens kritikerpris samtaler de unge leserne med de prisnominerte forfatterne. I podkasten unge !leser publiserer Foreningen !les disse og andre litteratursamtaler.

SESONG 1

#1 unge !leser Arvingen
I første episode av unge !leser snakker Oda Bigset Aspevik og Sandra-Kristin Skjønberg fra Stokksund skule med forfatterne Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen. Randi og Anne Gunn har sammen skrevet ungdomsboka Arvingen som vant Uprisen i 2021. De to intervjuerne hadde med seg spørsmål fra alle juryklassene som deltok i Uprisen våren 2021. Opptaket er gjort i Maihaugsalen under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer 27. mai 2021.

#2 unge !leser En lykkelig gift mann og andre noveller
I andre episode av unge !leser snakker Joonas Tumokoski fra Sørumsand videregående skole og Ane Emilie Jacobsen fra Byåsen videregående skole med forfatter Odd Klippenvåg. Odd har skrevet novellesamlingen En lykkelig gift mann og andre noveller som vant Ungdommens kritikerpris i 2021. Opptaket er gjort digitalt den 12. mars 2021.

#3 unge !leser Utbryterne
I tredje episode av unge !leser snakker Christine Karin Wendel og Hedvig Christine Tigerstedt Stoltz fra Ruseløkka skole med forfatter Nina Borge. Nina har skrevet ungdomsboka Utbryterne som var nominert til Uprisen i 2021. Opptaket er gjort under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer 27. mai 2021.

#4 unge !leser Longyearbyen
I fjerde episode av unge !leser snakker Andrea Bjerkholt og Tuva Stenseth fra Roald Amundsens videregående skole med forfatter Heidi Sævareid. Heidi har skrevet romanen Longyearbyen som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket er gjort digitalt 9. mars 2021.

#5 unge !leser Aleksander den store
I femte episode av unge !leser snakkar Matias Andersrød og Louise Mandji frå Kruseløkka skule med forfattar Peter F. Strassegger. Peter har skrive ungdomsboka Aleksander den store som var nominert til Uprisen i 2021. Opptaket blei gjort under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer 27. mai 2021.

#6 unge !leser Støvberar
I sjette episode av unge !leser snakkar Hannah Hellerud Wilberg og Marcus Andre Lothe Morille frå Sørumsand vidaregåande skule med forfattar Ingrid Storholmen. Ingrid har skrive romanen Støvberar som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket blei gjort digitalt 10. mars 2021.

#7 unge !leser Alene gjennom
I sjuende episode av unge !leser snakker Solveig Stormorken og Amalie Plassen Brandvol fra Vinstra ungdomsskole med forfatter Michael Stilson. Michael har skrevet ungdomsboka Alene gjennom som var nominert til Uprisen i 2021. Opptaket er gjort under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer 27. mai 2021.

#8 unge !leser Yt etter evne, få etter behov
I åttende episode av unge !leser snakker Saja Sami Hamadah og Victoria Emilie Hagebø fra Årstad videregående skole med forfatter Olaug Nilssen. Olaug har skrevet romanen Yt etter evne, få etter behov som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket er gjort digitalt 11. mars 2021.

#9 unge !leser Den andre Jakobsstigen
I niende episode av unge !leser snakker Thomas J. Vatle og Kristian Hult Larsen fra Byåsen videregående skole med forfatter Ingrid Nielsen. Ingrid har skrevet diktsamlingen Den andre Jakobsstigen som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket er gjort digitalt 9. mars 2021.

#10 unge !leser Inventarium
I en utvida episode av unge !leser snakker Ingeborg Jørgensen og Rebekka Granerud fra Kyrre videregående skole med forfatter Pedro Carmona-Alvarez. Pedro har skrevet diktsamlingen Inventarium som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket er gjort digitalt 12. mars 2021.

#11 unge !leser Er mor død
I årets siste episode av unge !leser snakker Elias Fiskå og Maria Louise Godoy fra Vågsbygd videregående skole med forfatter Vigdis Hjorth. Vigdis har skrevet romanen Er mor død som var nominert til Ungdommens kritikerpris 2021. Opptaket er gjort digitalt 9. mars.

SESONG 2

#12 unge !leser Lappjævel!
I denne episoden av unge !leser snakker elever på 7. trinn ved Vingar og Røyslimoen skole med forfatter Kathrine Nedrejord om boka Lappjævel!. Opptaket ble gjort i forbindelse med arrangementet Barnebokbad på Litteraturhus Lillehammer 8. november 2021.

#13 unge !leser Mine menn
I denne episoden av unge !leser snakker Emma og Ilona fra Sandnes videregående om Victoria Kiellands roman Mine menn. Boka er en av de nominerte til Ungdommens kritikerpris, som deles ut 16. mars, og de to jentene er elever i en av årets juryklasser.

#14 unge !leser Flukt
I denne episoden av unge !leser snakkar Mari Solvang Aamodt, Halvor Hornseth og Edvin Skovro Bjørsagård frå Nord-Østerdal vidaregåande skule og Aimar Chirico frå Sandnes vidaregåande skule om «Flukt» av Carl Frode Tiller. Boka ble 16. mars 2022 kåra til vinnar av Ungdommens kritikarpris. Opptaket er frå ein samtale mellom elevane i forkant av utdelinga.

#15 unge !leser Sorgsanger
I denne episoden av unge !leser snakker Linnea Selvik Hellesøy og Elisabeth Drønen-Midtgård fra Langhaugen videregående med forfatter Kari Saanum. Hennes diktsamling «Sorgsanger» var en av åtte nominerte bøker til Ungdommens kritikerpris 2022. Opptaket er gjort i forkant av prisutdelinga på Sentralen i Oslo 16. mars.

#16 unge !leser Anne F.
I denne episoden av unge !leser snakker Haakon Sommervik Tjersland og Carl Melander fra Rud videregående skole med forfatter Kristian Klausen. Klausens roman «Anne F» var en av åtte nominerte bøker til Ungdommens kritikerpris 2022. Opptaket er gjort i forkant av prisutdelinga på Sentralen i Oslo 16. mars.