Foreningen !les på Norsk Litteraturfestival

På grunn av korona blir det en nedskalert utgave av Litteraturfestivalen på Lillehammer i år. Foreningen !les er likevel med på flere programposter.

Skrevet mai 5, 2021 i Nyheter, Presse

Foreningen !les er til stede på Litteraturfestivalen på Lillehammer med blant annet utdeling av Uprisen – årets ungdomsbok. Her fra en tidligere utdeling. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Her er en en oversikt over ulike poster hentet fra festivalprogrammet:

ONSDAG 26. MAI:

Klokken 0900-1000: Frokostmøte: Skal det leses her i landet?
Sted: Lillehammer kino

I hele Nord-Europa peker pilene for lesing nedover. Det gjelder også Norge, og det er særlig de unge som faller fra. Eller har de bare tilpasset seg en digital tid og leser på en annen måte? Er det i så fall et problem vi må bekjempe, eller en naturlig utvikling vi bør være opptatt av å styre? Behovet for å få på plass en ny lesestrategi er akutt, og sentrale organisasjoner utfordrer politikerne til handling.

I panelet: statssekretær i Kulturdepartementet, Emma Lind (V), stortingsrepresentant for Ap og nestleder i kulturkomiteen, Anette Trettebergstuen, stortingsrepresentant og SVs representant i kulturkomiteen, Freddy André Øvstegård, Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les, Heidi Austlid, direktør i Forleggerforeningen og Arne Vestbø, generalsekretær for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Ordstyrer: Olav Brostrup Müller, leder for Lillehammer UNESCO-litteraturby.

Klokken 1600: Uprisen 15 år: Bøker, pizza og Beatles!
Sted: Lillehammer kino

I år er Uprisen 15 år og det skal feires! Vi inviterer alle årets juryklasser til jubileumsfest med pizza, en samtale med to av prisens tidligere vinnere, Endre Lund Eriksen og Michael Stilson, ledet av Silje Tretvoll fra Foreningen !les, og visning av filmen «Beatles» med manus av Axel Hellstenius, som også har vunnet Uprisen.

Klokken 1900-2030: Uprisens ungdomsbokbad!
Sted: Maihaugsalen

Oppkjøring til Ushowet! Her får Uprisens sju juryklasser fra Stokksund, Ruseløkka, Straumen, Kjellervolla, Kruseløkka, Vinstra og Elverum stille sine spørsmål til de nominerte forfatterne Nina Borge, Anne Gunn Halvorsen, Randi Fuglehaug, Peter F. Strassegger og Michael Stilson. Ungdommer fra juryklassene leder selv samtalen.

TORSDAG 27. MAI:

Klokken 1000-1100: Ushowet
Sted: Maihaugsalen

Hva er fjorårets aller beste ungdomsbok? Juryklassene fra Stokksund, Ruseløkka, Straumen, Kjellervolla, Kruseløkka, Vinstra og Elverum kårer vinneren av Uprisen 2021. De nominerte forfatterne er Nina Borge, Gulraiz Sharif, Anne Gunn Halvorsen, Randi Fuglehaug, Peter F. Strassegger og Michael Stilson. Det vil bli opplesning fra de nominerte bøkene ved Trygve Ramnefjell og underholdning fra UKM. Programleder: Heidi Marie Vestrheim.

Klokken 1130-1220: 15 år med Uprisen!
Sted: Lillehammer kino

Hva har 15 år med Uprisen – årets ungdomsbok gjort for ungdomsboka i Norge? Har ungdomslitteraturen fått større plass i den norske offentligheten? Har Uprisen bidratt til utvikling av feltet? Har ungdomsboka fått flere lesere? Hva tenker ungdomsbokforfattere, forlag, kritikere, bibliotekarer, lærere og elever? Noen av dem møtes til samtale om hva prisen har betydd og hvilket potensiale som ligger i prisen videre.

Klokken 1230-1315: Hvem er jeg uten deg?
Sted: Plan B

Neda Alaei vant Uprisen i 2020, og er snart aktuell med en ny ungdomsroman. Denne gangen handler det om Samia, og i likhet med i «Dette er ikke oss» skildres også her en ungdom som strever med å være den hun egentlig har lyst til å være, fordi det som finnes hjemme, krever for mye av henne. Møt Alaei i samtale med leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, om ungdomslitteratur, løsrivelse og identitet.

Klokken 1230-1400: Uprisen Leseløype
Sted: Maihaugsalen

Uprisen – årets ungdomsbok er 15 år! Leseløypa følger bursdagsbarnets oppvekst gjennom 15 stopp i Lillehammer sentrum. Deltakerne blir delt i lag som går fra Maihaugsalen til Nordre park. Hver post inneholder en oppgave, og det blir mulighet for å møte flere av Upris-vinnerne og de nominerte forfatterne underveis. Premier til de tre beste lagene!

Klokken 1600-1645: Uprisen-foredraget
Sted: Plan B

Neda Alaei vant i fjor Uprisen for sin debutbok «Dette er ikke oss». Hun ønsket å skrive en bok om omsorgssvikt og følelser, med en realistisk skildring av ungdomsliv. Om voksne som ser, og om barnevern. Leserne sier boka er viktig for dem, men hvorfor er det viktig for ungdommer å lese om følelser på denne måten? Alaei snakker fra sitt perspektiv som barnevernspedagog og forfatter.