Foreningen !les på nordisk toppmøte

I forbindelse med Bokmässan i Gøteborg arrangeres det 27. september et nordisk toppmøte om litteraturpolitikk. Daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, er invitert til toppmøtet for å kommentere under temaet, «Litteraturen i skolan, nationella krafttag för läslustfrämjande insatser och utökade skolbibliotek».

Skrevet august 28, 2023 i Formidling, Nyheter, Presse

Toppmøte: – Foreningen !les kan bidra med innsikt og kompetanse med leselystarbeid gjennom snart tre tiår. Det sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, som skal delta på et nordisk toppmøte i lesing i Gøteborg 27. september 2023. Foto: Naomi Garseth.

Pressemelding Foreningen !les 28. august 2023
Kontakt: Vibeke Røgler, tlf.: 977 31 830

– Vi har gjennom flere år som medlem i EURead etablert et bredt og internasjonalt nettverk med ulike aktører. Det arbeidet og den rollen vi i Foreningen !les har blir også lagt merke til utenfor Norge. Vi er glade for å bli invitert til et nordisk toppmøte om lesing, litteratur og formidling, men det er også naturlig med den lange erfaringen vi har, sier Røgler.

Det er Bokmässan i Gøteborg, Västra Götalandsregionen og Nordisk Kulturfond som i samarbeid med Litteraturstaden Gøteborg arrangerer toppmøtet. På gjestelista finner vi blant annet politikere, formidlere og forskere fra de ulike nordiske landene. Målet er å styrke den litteraturpolitiske samtalen, utveksle erfaringer og lære av hverandre.

– Vi har jevnlige møter med våre nordiske samarbeidspartnere for å dele kunnskap og holde hverandre oppdaterte på hva vi gjør og hva som foregår politisk. Dette er imidlertid første gang vi møtes til en samlet samtale og diskusjon om disse spørsmålene. Det skjer mye spennende i Norden og det er viktig at vi henter inspirasjon fra hverandre. Slike møtepunkt er spesielt viktige nå som Nordisk Barnebokkonferanse i Stavanger ikke blir videreført. Foreningen !les kan bidra med innsikt og kompetanse med leselystarbeid gjennom snart tre tiår, sier Røgler.

Benny Marcel, direktør for Nordisk kulturfond, mener et litteraturpolitisk toppmøte kan åpne for mer nordisk samarbeid og debatt om spørsmål knyttet til lesing og litteratur.

– Et litteraturpolitisk toppmøte kan åpne nye dører for alle aktørene som allerede er engasjert i lese- og litteraturspørsmål. De kan også vise vei til en ny nordisk offentlighet og et oppdatert intellektuelt debattforum, sier Marcel til Bokmassan.se.

NB! Toppmøtet er åpent for inviterte delegater fra de nordiske landene, men flere av samtalene vil være tilgjengelig for andre via Bokmässan Play.

Se program for toppmøtet her

Kontakt:
Vibeke Røgler
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.: 977 31 830

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Les og lek og Bokstart. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I 2022 ble Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023. Foreningen !les er tildelt LNU-prisen for 2021.

Les mer Foreningen !les