Foreningen !les på Litteraturfestivalen

Neste uke er det Norsk Litteraturfestival på Lillehammer. Foreningen !les er til stede som samarbeidspartner på ulike programposter.

Skrevet mai 21, 2024 i Nyheter, Presse

Uprisen – årets ungdomsbok er et av høydepunktene under Litteraturfestivalen på Lillehammer. I år deles prisen ut torsdag 30. mai klokka 1000.

ONSDAG 29. MAI 2024

Klokka 1100 på Tyrilisenteret:

Bokslukerbussen med Ørjan Zazzera Johansen
Historia om Erling Braut Haaland var superfinalist i Bokslukerprisen 2023/24. Møt forfattaren av boka om ein av verdas beste fotballspelarar. I samarbeid med Foreningen !les og DKS Innlandet.

Klokka 1300 på Plan B:

Bokslukerbussen med Hans Jørgen Sandnes
Krypto: Dypfryst var superfinalist i Bokslukerprisen 2023/24. Møt forfatteren av denne spennende illustrerte serien. I samarbeid med Foreningen !les og DKS Innlandet.

Klokka 1900 i Maihaugsalen:

Ungdomsbokbad
Oppkjøring til Ushowet! Uprisens juryklasser møter de nominerte forfatterne.

Klokka 2100 i Kulturhuset Banken Cafeen:

Barnebok-quiz
Hvor mye kan du om barne- og ungdomslitteratur? Quizmastere er Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug.

TORSDAG 30. MAI 2024

Klokka 1000 i Maihaugsalen:

Ushowet – kåring av årets ungdomsbok
Juryklassene i Uprisen kårer årets ungdomsbok.

Klokka 1200 på Lillehammer bibliotek:

Barnebokbad
Forfatter Hans Jørgen Sandnes bokbades av elever på mellomtrinnet om Krypto: Dypfryst.

Klokka 1700 i Kulturhuset Banken Cafeen:

Uprisensamtalen
Ole Ivar Burås Storø i Foreningen !les samtaler med vinner av Uprisen 2023 og nominert til Uprisen 2024, Marte Mittet.

Vi anbefaler:

Onsdag 29. mai klokka 1000 i Maihaugsalen:

4 forfattere og 1 band
Et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Litteraturfestival og alle de videregående skolene på Lillehammer. 4 forfattere & 1 band er et elevdrevet prosjekt der elevene bestemmer hvilke forfattere som skal inviteres, hvordan scenen skal se ut, hvordan arrangementet skal markedsføres, og hvilke spørsmål som skal stilles forfatterne.

Klokka 1300 på Lillehammer bibliotek:

Panelsamtale om ny nasjonal leselyststrategi. I panelet: Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery, direktør i Forleggerforeningen, Trine Skei Grande, professor ved Lesesenteret, Åse Kari Hansen Wagner, og festivalsjef for Norsk Litteraturfestival, Marit Borkenhagen. Debatten ledes av Håkon Haugsbø.

Klokka 1900 i Kulturhuset Banken Bransjescenen:

Ordknappen
Ordknappen er Leser søker bok sin egen pris og deles ut til forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere. I tillegg deles det ut en bransjepris.

Torsdag 30. mai klokka 1100 på Plan B:

Sommerfuglhjerte er en av tekstene i tXt-aksjonen for skoleåret 2024/25. Ingrid Greaker Myrhen samtaler med forfatter Moa Backe Åstot

Klokka 1300 i Kulturhuset Banken Cafeen:

Hvor ble det av ungdomsboka?
I panelet: Emilie Jarto, kategorisjef barn og ungdom i Ark, Endre Lund Eriksen fra Norsk Barnebokinstitutt, forfatter Ørjan Zazzera Johansen og Lisa Nagel, redaktør i Aschehoug. Ordstyrer: forfatter Alfred Fidjestøl.

Les mer om Norsk Litteraturfestival her