Foreningen !les på Lillehammer

Nå er det ikke lenge igjen til Litteraturfestivalen på Lillehammer er i gang. Foreningen !les deltar med egne og som bidragsyter i andres programposter. Her har vi samla en oversikt.

Skrevet mai 13, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse

ONSDAG 1. JUNI:

1900 Uprisens ungdomsbokbad, Maihaugsalen

Unge lesere snakker med de nominerte forfatterne til Uprisen – årets ungdomsbok. Dette er en oppvarming til selve utdelingen torsdag 2. juni.

2100 Barnebokquiz, Felix

Etter noen år i dvale vender quizmasterne Stig Elvis Furset og Bjørn Ingvaldsen tilbake med spørsmål fra litteraturhistorien for barn og ungdom.

TORSDAG 2. JUNI

1000 Barnebokbad, Festivalteltet

7. trinn ved Nordre Ål skole snakker med forfatter og illustratør Jenny Jordahl om boka Hva skjedde egentlig med deg?

1000 U-showet, Maihaugsalen

Utdeling av Uprisen – årets ungdomsbok.

1130 Tegneserier for en ny generasjon, Brenneriet

Samtaler om tegneserier, serielitteratur og illustrerte bøker. Fra Foreningen !les deltar Ole I.B. Storø

1200 Generalprøve: Nordisk mesterskap i slampoesi, Festivalteltet

Hør de regjerende mesterne fra Sverige, Danmark, Finland og Norge varme opp til finalen senere på kvelden.

1400 Hele kongeriket, Plan B

I årets Upris-foredrag snakker vinnerne fra i fjor, Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug, om arbeidsprosessen med serien Halve kongeriket og hva som skal til for å skape en ungdomsboksuksess i 2022.

1700 Hva skjer når færre leser?, Felix

Debatt om gutter, lesing og lesevaner. Fra Foreningen !les deltar Ole I.B. Storø.

2030 Nordisk mesterskap i slampoesi, Teltet

Den nye nordiske mesteren i slampoesi skal kåres.

FREDAG 3. JUNI

2000 Nordisk slamfest, Festsalen i Kulturhuset Banken