Foreningen !les på bokmessen i Frankfurt

Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, deltok på den internasjonale bokmessen i Frankfurt i forrige uke.

Skrevet oktober 21, 2019 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse

På direkten: Silje Tretvoll (t.v.) var med i en sending på NRK P2 om situasjonen for lesing i Norge.

Bokmessen i Frankfurt er verdens største bokmesse og ble arrangert fra 15.-20. oktober. I år var Norge gjesteland i regi av NORLA og en rekke andre aktører. Dette er Norges største internasjonale kultursatsing noensinne og en viktig begivenhet for å fremme lesing og norsk litteratur.

Norske forlag, forfattere, illustratører, formidlere, litteraturorganisasjoner, politikere, musikere og andre har gjennom et omfattende litteratur- og kulturprogram gjennom året bidratt til å synliggjøre norsk litteratur og kultur for publikum flere steder i Tyskland. Satsingens høydepunkt var bokmessen i Frankfurt.

Gjennom bokmessen ble det arrangert litteraturprogram på to scener i gjestepaviljongen. Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, deltok på diverse nettverksmøter med den norske bokbransjen og med medlemmer av EURead, det europeiske nettverket av leseorganisasjoner der Foreningen !les er ett av 30 medlemmer fra 21 ulike land.

Torsdag 17. oktober sendte NRK P2 direkte fra bokmessen. Tretvoll deltok i samtale om situasjonen for lesing i Norge sammen med direktør Trine Stensen i Bokhandlerforeningen og spesialbibliotekar Kari Gjønnes Folvik i Deichman. Lytt her

Panel: Silje Tretvoll (t.v.), Dr. Jörg Maas og Monica Helvig samtalte om hvordan engasjere neste generasjons lesere.

Fredag 18. oktober var Tretvoll moderator og deltager på programposten «Hvordan engasjere neste generasjons lesere» på scene 2 på den norske paviljongen. Her samtalte hun med Dr. Jörg Maas, direktør i den tyske lesestiftelsen Stiftung Lesen, og Monica Helvig, daglig leder i Leser søker bok. Tretvoll snakket om Foreningen !les og foreningens ulike lesetiltak.

Helvig og Tretvoll presenterte også kampanjen Den boka, som er et samarbeidsprosjekt mellom åtte ulike litteraturorganisasjoner i Bokåret 2019 støttet av Nasjonalbiblioteket.