Foreningen !les feirer internasjonal anerkjennelse for samarbeid med Sametinget

Foreningen !les er stolte over å ha bidratt til at Sametinget har mottatt en prestisjetung pris fra Library of Congress Literacy Awards Program. Prisen hedrer organisasjoner som utvikler nyskapende prosjekter for å fremme lesing og leseferdigheter over hele verden.

Skrevet september 10, 2024 i Nyheter

Forfatter Birgit Andersen som leser «Revungen» høyt i Jentoftsletta barnehage i Bodø. Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les

– Vi er stolte over å ha bidratt til at Sametinget har mottatt den prestisjetunge prisen fra Library of Congress Literacy Awards Program. Denne prisen er en velvelfortjent anerkjennelse av det enestående arbeidet med Loga munnje / Les for meg. Prosjektet er basert på Bokstart, og er en viktig del av vårt felles arbeid for å styrke barns språk og kultur gjennom lesing. Vi er glade for å se at det får den oppmerksomheten det fortjener, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Loga munnje er et leselysttiltak som oppmuntrer voksne til å lese, synge, rime, joike og prate med barn på de samiske språkene. Med tiltaket får småbarnsfamilier gratis bokpakker og materiell på samiske språk, enten via helsestasjonen eller familiens lokale bibliotek. Ved å ha tilgang til bøker, legger prosjektet til rette for at foreldre kan lese sammen med barna sine på de samiske språkene. Slik gir Loga munnje muligheter for at barn får en tidlig og god språklig start. Målet er å styrke samiske barns språklige og kulturelle identitet, samtidig som det skapes gode lesevaner og interesse for samisk litteratur i tidlig alder.

I dag deltar 35 kommuner i prosjektet og etterspørselen etter bøker og materiell til helsestasjoner og bibliotek har vært stor. Dette viser at Loga munnje er et populært og vellykket tiltak.

– På lik linje som Bokstart, er Loga munnje et viktig høytlesingstiltak. Å lese sammen med barna sine er en uvurderlig aktivitet som styrker barns ordforråd og språkutvikling, samtidig som det skaper verdifulle øyeblikk mellom foreldre og barn. Positive leseopplevelser gir barna et solid grunnlag for fremtidig læring og utvikler deres evne til empati og forståelse for ulike perspektiver, sier Vibeke Røgler.

Det samiske språket har en viktig plass i Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024–2030. Dette understreker forpliktelsen vi har til å løfte frem og bevare de samiske språkene som en essensiell del av Norges språklige mangfold. De samiske språkene er truet, og det er behov for flere ressurser for å sikre at samiske språk brukes aktivt og lever videre. Ved å fremme lesing og tilgang til samisk litteratur, gir tiltaket Loga munnje barn muligheten til å bli kjent med det samiske språket og kulturen fra tidlig alder.

– Vi er glade over at Loga munnje får den anerkjennelsen det fortjener. Vi håper dette vil inspirere regjeringen til å satse nasjonalt på Bokstart, slik at alle småbarnsfamilier kan få samme mulighet til å fremme leselyst og styrke barnas lese- og skriveferdigheter på lang sikt, avslutter Røgler.

Les om prosjektet her: sametinget.no/lesformeg

Om Bokstart
Bokstart er et prosjekt som går ut på å dele ut gratis bøker og informasjonsmateriell om språkutvikling til små barn og foreldre deres i samarbeid med helsestasjon og bibliotek. Målet er å styrke foreldrenes rolle for barnas språk- og identitetsutvikling, og legge til rette for leselyst fra første stund. Prosjektet er etablert i flere land, og i Norge har Foreningen !les tatt initiativ til et pilotprosjekt i Oslo. Samtidig samarbeider Foreningen !les med over 20 andre kommuner og bibliotek som tilbyr Bokstart i kommunen. Erfaringer fra andre nordiske land og England viser at foreldre som deltar i Bokstart leser mer med barna sine og besøker biblioteket oftere.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon somskaper lesere og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Samles og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart, Stjerneboka og Les og lek. I 2013  fikk Foreningen !les NBU-prisen og 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023 og ALMA 2024.