Dette er de nominerte til Uprisen 2024

Nominasjonsjuryen har bestemt seg. Her er de nominerte bøkene til Uprisen – årets ungdomsbok 2024.

Skrevet januar 24, 2024 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Nominasjonsjuryen: Bak: Jakob Ohrem Bakke og Melat Hailu. Foran f.v.: Frida Emberland Fossland, Hedda Moen Gjerstad og Heidrun Margrete Brekke Kamfjord. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Kongen av Sotra av Runo Isaksen, Teft forlag.
På én betingelse av Neda Alaei, Gyldendal.
Dronningen. Halve kongeriket 6 av Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen, Aschehoug.
Kvil i fred av Peter F. Strassegger, Samlaget.
Voksesmerter av Marte Mittet, Omnipax.

– Det har vært interessant å forberede seg til nominasjonsmøtet. Alle hadde med sine egne lister med bøker til diskusjon. Vi snakket mye om hva som gjør en ungdomsbok god, og har kommet fram til fem nominerte bøker og fem som vi gjerne også vil anbefale å lese. Det var kjekt å være en del av nominasjonsjuryen og få møte andre ungdommer med samme interesser for å snakke om litteratur, sier nominasjonsjuryen.

Nominasjonsjuryen har bestått av:
Hedda Moen Gjerstad
Heidrun Margrete Brekke Kamfjord
Jakob Ohrem Bakke
Melat Hailu
Frida Emberland Fossland

– Nominasjonsjuryen var særdeles godt forberedt og hadde satt seg inn i alle de 1069 anmeldelsene fra kritikerklassene. Kritikerklassene har lest, diskutert og skrevet anmeldelser hele høsten 2023, og det har vært mye uenighet om bøkene. Jeg er imponert over det arbeidet både de og nominasjonsjuryen har lagt ned. Nå blir det spennende å se hva juryklassene mener om de fem nominerte, sier prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les, Petra Helgesen.

Juryklassene er:
Kragerø skole, Telemark.
Steinkjer barne- og ungdomsskole, Trøndelag.
Berg Montessoriskole, Troms.
Iveland skole, Agder.
Kråkerøy ungdomsskole, Østfold.
Vilberg ungdomsskole, Akershus.
Nysæter ungdomsskole, Vestland.
Stokksund skule, Møre og Romsdal.
Lom ungdomsskole, Innlandet.
Apalløkka, Oslo.
Sørvågen skole, Nordland.
Vardheia skule, Rogaland.

Uprisen deles ut torsdag 30. mai klokken 10.00 i Maihaugsalen under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Kontakt:
Petra Helgesen
Prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les
Tlf.: 977 82 805
Epost: petra@foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som skaper lesere og leselyst, og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart og Les og lek. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for femte gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023 og ALMA 2024.

Les mer om Foreningen !les her

Om Uprisen

Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer om Uprisen her