Den store bokjakten på Sentralen

Søndag 3. september inviterte Foreningen !les til Den store bokjakten på Sentralen i Oslo. Julie Sandnes, student ved Litteraturformidling på Universitet i Oslo, har skrevet en kort oppsummering av familiearrangementet.

Skrevet september 5, 2023 i Formidling, Nyheter

Bokjakt: Den store bokjakten engasjerte på Sentralen.

Den store bokjakten startet med den offisielle åpningen av Sentralens egen lesekiosk, Lesekiosk 0, ute på gaten i Øvre Slottsgate 3. For å markere åpningen leste forfatter Stian Gulli et utdrag fra Portalpilotene (Aschehoug). Et sitat fra boka er plassert i lesekiosken. Det vil også komme en lydhistorie fra boka i kiosken. Boka var også en av fem superfinalister i Bokslukerprisen 2023.

Da Gulli var ferdiglest, holdt ordfører i Oslo, Marianne Borgen, tale og foretok en offisiell avduking av lesekiosken til applaus fra de oppmøtte. Borgen hadde tatt med seg boka La skogen leve! av Nora Dåsnes, som hun satte igjen til en heldig leser.

Etter avdukingen av lesekiosken, ble publikum invitert inn i Marmorsalen. Her gjennomførte unge lesere fra Nordpolen skole et bokbad med Gulli. Bokbaderne var godt forberedt og fikk til et fint intervju om Gulli og bøkene om Melvin og Adi og deres reiser gjennom portalene.

Portalpiloter: Unge lesere ved Nordpolen skole bokbader forfatter Stian Gull.

Da bokbadet var ferdig, var det endelig tid for det som nok var dagens høydepunkt for mange, nemlig Den store bokjakten. Fire telefonkiosker var satt opp rundt omkring i lokalet, og barna løp av gårde for å løse mysteriet. I den første kiosken fortalte stemmen til en som kalte seg Jonas at han trengte hjelp med å finne en nedgravd skatt. Ville noen hjelpe ham? Videre inneholdt jakten blant annet en vakt med en flott rød hatt, tett røyk med tilhørende brannalarm, en slange på rømmen og et skummelt fangehull. Den store bokjakten virket som en spennende historie som spilte på alle sanser til alle som deltok, og gleden økte da det mot slutten av jakten vanket premier.

Arrangementet var en morsom måte å formidle litteratur til nye lesere på. Den store bokjakten lot deltakerne fysisk ta del i en historie fylt av spenning og mysterier. Det skapte stort engasjement, og Marmorsalen ble fort fylt av både latter og skrik, fra store og små. Denne dagen på Sentralen ga nok mersmak for mange.

Etter at Den store bokjakten var ferdig, var det premiere på dokumentarfilmen, «Lesekiosk – fra telefonboks til Lesekiosk», i Marmorsalen på Sentralen.

Avduking: Ordfører i Oslo, Marianne Borgen, foretar en offisiell åpning av Lesekiosk 0 i Øvre Slottsgate 3.