Boktips til Sommerles

Sommerles er bibliotekenes lesekampanje for barneskoleelever i sommerferien. Her er en rekke forslag til gode bøker som kan passe til sommerlesing for elever på både små- og mellomtrinnet.

Skrevet juni 17, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

SMÅTRINNET:

Ulf er uvel
Rebecca Wexelsen
Illustrert av Camilla Kuhn
Ena 2020

– En dag føler hunden Ulf seg ute av seg selv. Kanskje han er forkjølet? Da han undersøkes av doktoren får han den fatale beskjeden: «Jeg tror faktisk du er død». Ulf gjør det beste ut av situasjonen, og baker en stor bløtkake og inviterer til en hyggelig begravelse. Med denne absurde historien, som befolkes av pudler, enhjørninger og kaktuser i Camilla Kuhns særegne strek, klarer forfatterne å balansere alvor og humor på en måte som vil engasjere barna. (Sigrun, Foreningen !les)

Vi er løver!
Jens Mattsson
Illustrert av Jenny Lucander
Oversatt av Jan Chr. Næss
Gyldendal 2021

– Bildeboken Vi er løver! vant Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i fjor, og er nå oversatt fra svensk til norsk. Dette er en rørende bok om søskenkjærlighet og om å miste en bror. Her forteller en liten gutt om storebroren sin. Sammen leker de at de er modige løver, de er en flokk som jager gaseller og gnuer på savannen. Men leken forstyrres av at broren blir alvorlig syk og må bo på sykehuset. Selv om broren mister løvepelsen sin, vil ikke lillebror gi opp leken eller storebroren. Illustrasjonene viser de fine øyeblikkene som brødrene har sammen i leken, og hvordan barnas fantasi og den alvorlige virkeligheten glir over i hverandre. (Sigrun, Foreningen !les)

Slik levde T. Rex
Jørn H. Hurum
Illustrert av Esther van Hulsen
Ena 2021

– I denne boka følger vi livet til kongen av dinosaurene, en Tyrannosaurus rex, fra den lille dinosaurungen klekkes ut av egget og til den selv får unger. Dinosaurungen T. rex må lære seg å jakte på insekter, hvordan den skal gjemme seg for andre rovdinosaurer og vokser facinerende fort. Når T. rex blir voksen er det de andre dinosaurene som må passe seg for ham. Sammen med de gode og realistiske illustrasjonene, får vi et fint innblikk i en av de mest kjente dinosaurartene som levde for 67 millioner år siden. (Sigrun, Foreningen !les)

Ylva og villgeitene
Hilde Myklebust
Illustrert av Akin Duzakin
Samlaget 2020

– Ylva og villgeitene er ei oppløftande bok om ei uredd jente som har eit spesielt band til dyra rundt seg. Ylva og pappa er på sommarhuset på fjellet, og Ylva oppdagar ei villgeit som får killingar. Men ei diger ørn er på jakt. Ylva trassar frykta og hoppar ned ei klippe for å redde killingane mens geita slåst mot ørna. Vil ho klare å redde dei på eiga hand? Med spennande perspektivskifte forsterkar Akin Duzakins illustrasjonar dramatikken i historia, og trekkjer små og store lesarar inn i fortellinga. (Sigrun, Foreningen !les)

Sjøtrollet
Bjørn Ousland
Cappelen Damm 2020

– Sjøtrollet er en tegneseriebok for barn med alle eventyrfortellingens ingredienser: en familie alene på en øy i havgapet, en oldefar som spøker, en mystisk kiste og en magisk kikkert. Pi og lillebror Peder sniker seg ut i en robåt med oldefars katt (som selvsagt kan snakke), og havner i Sjøtrollets undersjøiske grotte. Boka er full av grøss og grufulle skapninger, men humoren er alltid til stede i Bjørn Ouslands tegneseriestriper. (Sigrun, Foreningen !les)

Hytta som forsvann. Klodekubben 2
Ruth Lillegraven
Illustrert av Jens Kristensen
Samlaget 2020

– I bøkene om Klodeklubben er handlingen lagt til en liten bygd på Vestlandet hvor Vanja, Sivert og Mo jakter på miljøskurker. I den første boka i serien, Dei svarte svaneneblir vennene lokale helter da de avslører oljeutslipp i fjorden. I Hytta som forsvann blir vi dratt inn i en spenningshistorie om en annen type miljøkriminalitet: dumping av farlig søppel i naturen. Når flere av dyrene på gården der Vanja bor blir syke og dør, skjønner barna at noe er alvorlig galt, og sammen prøver de å finne ut av hvorfor dyrene har blitt så syke. Med Klodeklubben har Ruth Lillegraven skrevet lettleste bøker om tema som engasjerer de fleste barn, og Jens Kristensens stemningsfulle illustrasjoner løfter serien over de mange detektivbøkene som finnes for barn. (Sigrun, Foreningen !les)

Supervulkaner og digre dinosaurer
Reidar Müller
Illustrert av Sigbjørn Lilleeng
Aschehoug 2020

Bli med tidsmaskinen tilbake til Norges fjerne, frodige og litt skumle forhistorie! Les om da hele jorda var slimete, eller om hvordan supervulkaner sprutet lava over Oslo – eller om skumle monsterøgler store som busser som svømte rundt i havene våre. Denne boka gir deg en lettfattelig oversikt over Norges forhistorie. Visste du for eksempel at landet vårt har ligget ved ekvator? Eller at verdens dypeste funn av en dinosaur er gjort i Norge? (Omtale fra forlaget)

Ned i dypet. Krypto 1
Hans Jørgen Sandnes
Gyldendal 2020

Boka Ned i dypet handler om en jente som flytter inn hos hennes nye fosterfamilie. Jenta heter Ophelia og er interessert i havet. Hun møter naboen som heter Bernard. De har begge samme interesser, de utforsker havet og finner noe utrolig. Boken er en tegneserieroman. (…) Når jeg leste boka, var den så spennende at jeg ville vite alle svarene på spørsmålene med en gang, så jeg klarte ikke å stoppe å lese. (Elev fra Kampen skole, på bokslukerprisen.no)

MELLOMTRINNET:

Ti kniver i hjertet
Nora Dåsnes
Aschehoug 2020

– «Jeg skal slutte å være barn og starte å være ungdom» står det omtrent midtveis i Ti kniver i hjertet. Ordene er skrevet med håndtegnede typer, fyller hele siden og innfanger Tuvas situasjon slik den skildres i den fiktive dagboka. Hun er delt mellom barnslige Bao på den ene siden, og Linnéa som nylig har fått seg kjæreste og ikke lenger er like interessert i å leke med venninnene på den andre. Men så dukker Mariam opp, og snart lurer Tuva på om det går an å både være forelska i en jente og fortsatt like Marcus og Martinus? Nora Dåsnes debuterer med en grafisk dagbokroman som er både intens, nyansert og leken, og som får frem hvordan skeiv kjærlighet – akkurat som annen kjærlighet i overgangen mellom barn og ungdom, er både vrien og helt naturlig. (Troels, Foreningen !les)

Døden – Dødsens seriøse fakta
Endre Lund Eriksen
Illustrert av Sigbjørn Lilleeng
Cappelen Damm 2020

– Dette er en bok om døden, fortalt av Døden til et barn. Som leser får vi døden tett på fra første stund. Mammaen til Mikkel har nettopp fått vite at hun har fått kreft. Som en gjennomgående tråd i historien lurer frykten for døden. Dette er en genial måte å belyse døden på og forsøke å formidle dette vanskelige temaet. Det er ikke mye man vet med 100 % sikkerhet. Men at alle en gang skal dø er et ubestridt faktum. Men, jo yngre man er jo mindre tenker man på dette. Når man da, som Mikkel, plutselig må forholde seg til døden, er dette fryktelig skummelt og overveldende. I samarbeid med illustratør Sigbjørn Lilleeng har dette blitt løst på en veldig god måte. Dette har blitt en faktategneserie som besvarer alt man lurer på om døden og mer. Et vanskelig tema som blir tatt på stort alvor, men samtidig fortalt med humor og lekenhet. (Vibeke, Foreningen !les)

Rundt jorda og tilbake
Inger Johanne Sæterbakk
Aschehoug 2020

– Jeg liker denne boka skikkelig godt fordi den beskriver ting så godt at man kan se hva de gjør og hvordan de ser ut. Boka er også veldig gøy fordi de skriver ned Jonas tanker og hvordan han føler seg innenfor. Jeg gir denne boka en terning kast 6 fordi teksten er fin og passe og jeg blir fanget inni boka. (Elev, Presteheia skole, på bokslukerprisen.no)

Inn i munnen. Ei bok om dyremunnar
Malin Hellebø
Illustrert av Bård Torkildsen
Gyldendal 2020

– Ein av litteraturens fordelar er at han lar oss leve andre liv og dra til stader der vi ikkje sjølv kan dra. I den førre boka til Malin Hellebø fekk vi oppleve dyras beste sjekketriks – utan filter. Årets bok er illustrert av Bård Torkildsen og tar oss med inn i munnen til dyra. Utan munnbind. Inn i munnen. Ei bok om dyremunnar er ei faktabok med mykje spannande, rare og sprøe fakta om ulike munnar, korleis dei er og kvifor. Boka tar for seg eit dyr med ein bestemt type munn og gir deretter døme på andre liknande dyremunnar. Personlege favorittar er – sjølvsagt – dyr med føter i munnen, dyr med tennene på tørk og dyr som gjer ekle ting med munnen. Og det avsluttande bilete av præriehundar som helser på kvarandre med eit kyss på truten. (Troels, Foreningen !les)

Floke
Ida Eva Neverdahl
Samlaget 2020

– Jeg synes denne boka var utrolig fint illustrert og at det var en veldig fin historie. Jeg likte at boken er så morsom, f.eks som at ansiktet på karakterene var veldig alvorlig og så plutselig så ble de veldig morsomme. Boka fikk meg til å smile og den gjorde meg veldig fascinert over hvor bra det var tegnet. Jeg likte også at det er en moderne historie men likevel satt i vikingtiden. (Elev, Kampen skole, på bokslukerprisen.no)

Mission 1: Rio de Janeiro Johnny 777
Bjørn Sortland
Illustrert av Ketil Selnes
Vigmostad og Bjørke 2020

– Jeg mener at denne boken er veldig spennende og gøy. Jeg likte at spenningen bygget seg oppover og oppover, teksten grep et tak i meg der jeg hadde lyst til og lese mer og mer. Handlingen var veldig lett og leve seg inn i og det overrasker meg at denne boken kunne være så bra! (Elev, Mathopen skole, på bokslukerprisen.no)

Beistet og Bettina
Jack Meggitt-Phillips
Oversatt av Line Almhjell
Gyldendal 2021

– Ebenezer Tweezer ser ut som en ung mann og virker til å leve et ganske bekymringsløst liv. I virkeligheten fyller han straks 512 og lever i en usunn relasjon med et grådig og illeluktende beist. For å holde seg ung og frisk må Tweezer nemlig adlyde beistet og fôre det med en stadig mer krevende meny. Så langt har det gått greit, og Tweezer har hatt få moralske skrupler med å oppfylle beistets ønsker. Men nå har det fått lyst på barn…Debutboka til Jack Meggit-Philips skriver seg inn i en tradisjon – i England har anmelderne nevnt både Roald Dahl og David Walliams – og blander både eventyr, fantasy og skrekkroman. Men den gjør det med stort overskudd, med en sikker sans for groteske situasjoner og med både humor og ironi. Boka kan leses av barn i 9-12-årsalderen, men fungerer ikke minst som en helt ypperlig høytlesingshistorie – en av årets aller beste! (Troels, Foreningen !les)

Ikke lov å le
Kine Jeanette Solberg
Aschehoug 2021

– Sist jeg traff niesen min på snart ni år, satt hun og leste i Ikke lov å le. Stadig hadde hun et sitat fra boka hun måtte dele med meg. Og Ikke lov å le er virkelig full av morsomme sitater som treffer både en niåring og en voksen leser. Boka handler om Kaja som akkurat har flyttet fra byen til en liten bygd, og som prøver å finne ut av hvordan hun skal få seg en venn. Det er Kajas refleksjoner og merkelige tankeunivers som driver handlingen i boka fremover. Dette er en fin, sår og morsom bok som jeg unner mange å lese. (Sigrun, Foreningen !les)

Kampen
Geir Egil Eiksund
Samlaget 2021

– Sommarferien har nyleg starta, og Andreas og Sara heng på fotballbanen. Ein ny gut har flytta til bygda. Han heiter Viljar og blir fort venn med Andreas og Sara. Men for Andreas sin del er det kanskje noko meir enn berre vennskap? Kampen er Eiksund si første bok og tek for seg sommarferie og fotball, men og vennskap, forelsking og det å finne seg sjølv i ung alder. (Ole, Foreningen !les)

Mitt vidunderlige liv
Jenny Jägerfeld
Oversatt av Gunnhild Magnussen
Gyldendal 2020

– Hvordan blir man populær? Og kan man klare det på 59 dager? Det er i hvert fall målet til Sigge. Etter en vanskelig periode på skolen der han ble utestengt og mobbet, får han muligheten for en ny start da han og familien flytter fra Stockholm til mormor i lille Skärblacka. Det begynner dårlig, men da Sigge stjeler en hagenisse og legger ut meldinger fra nissen på Instagram-kontoen Runawaygnome strømmer imidlertid følgerne til. Mitt vidunderlige liv er en morsom og troverdig barneroman med et fantastisk og fargerikt persongalleri. Boka anbefales varmt til både store barn og voksne. (Troels, Foreningen !les)

Alma Freng og solfangerne
Ida Tufte Michelsen
Aschehoug 2020

– Alma og faren har flyttet til et nytt sted, nok en gang. Faren til Alma pleier aldri å bli boende et sted mer enn noen måneder av gangen. Hittil har Alma bare flyttet med uten å finne ut nærmere hvorfor faren gjør dette. Men, dette endrer seg denne gangen. Plutselig står farmoren til Alma på døra, noe faren setter utrolig lite pris på, og gir Alma forbud mot å møte henne. Alma har aldri truffet farmoren sin, og nysgjerrig som hun er, lurer hun seg til å treffe henne, bak ryggen til faren. Det viser seg at familien til Alma er solfangere, og farmoren begynner på opplæringen av Alma, i all hemmelighet. Alma må nemlig lære seg å fly, og det fort. (Vibeke, Foreningen !les)

Forrådt. Dragens øye 1
Charlotte Sandmæl
Egmont 2021

– Eg likte denne boka for at eg synst at den var spennande. I slutten av boka viste dei korleis dei teikna frå skisser til teikneserie, det synest eg var spennandes. Eg skulle ønske at dei laga fleire av desse bøkene, då vil eg lese dei med ein gong. Og det siste var at eg føler at dei burde få terningkast 6/6. (Elev, Hareid skule, på bokslukerprisen.no)

Snitch
Arne Svingen
Gyldendal 2021

– Jeg gir denne boken terningkast seks. Den hadde masse tekst og ingen bilder. Det var også gøy at det var en god del banneord, da skjønner jeg mer hvor alvorlig det er. Jeg levde meg inn i boken med en gang. Jeg synes boken tar opp et viktig emne, rasisme. Den var veldig spennende og jeg tror denne boken passer til folk fra 10-13 år. (Elev, Skranevatnet skole, på bokslukerprisen.no)

Følg gjerne Foreningen !les på foreningenles.no eller Facebook for flere boktips til både små og store.

God lesing og god sommer!