Boktips til skolestart 2022

I forbindelse med skolestart har vi samlet et utvalg boktips til småtrinnet, mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole.

Skrevet august 23, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

SMÅTRINNET:

Une og skolestarten
Henriette T. Osnes,
Illustrert av Henriette T. Osnes
Aschehoug 2022

I dag skal Une begynne på skolen. Hun gleder seg så mye at det rumler i magen. Men hva skal hun gjøre når en forferdelig sykkelkrasj som involverer rektor og fartsstriper i ansiktet, forvandler den betydningsfulle skolestartdagen til den mest tabbefylte dagen i Unes liv? Hvordan skal hun klare å ordne opp i dette? Vil hun møte noen som kan hjelpe henne? Bor det en blåhval i veggen? Og kan de hjelpe hverandre? (Og er det virkelig en snakkende mus med i boka? Den som leser, får se!) (Fra forlaget)

Øisteins blyant, Skolestart

Øistein Kristiansen
Vigmostad & Bjørke 2022

Øisteins blyant presenterer en helt ny og unik skolestartbok! Denne boken har ikke bare alt skolestarteren trenger å vite om den store overgangen, men også masse morsomme og lære- rike tegneoppgaver og aktiviteter. Det er mye nytt for en som skal begynne på skolen, både faglig og sosialt. Med Øisteins blyant kan barnet forberede seg gjennom lek og aktivitet. Det skaper trygghet å vite mer om hva skole og læring er, og det hjelper å øve litt på forhånd – enten man skal kjenne igjen navnet sitt i skrift, eller kneppe knapper selv. Alle skal få lov til å glede seg til skolestart. Denne boken er en fantastisk begynnelse. (Fra forlaget)

Hvordan begynner man på skolen?
Anna Fiske
Illustrert av Anna Fiske
Cappelen Damm 2020

I Hvordan begynner man på skolen? tar Anna Fiske for seg små og store spørsmål knyttet til skolestart. Boka er hjertevarm, inkluderende og tar barnas følelser på alvor, samtidig som den ufarliggjør den store overgangen det er fra å være førskolebarn til å begynne i 1. klasse. (Fra forlaget)

MELLOMTRINNET:

Hetebølge

Frode Eie Larsen og Dag Otto Lauritzen
Kagge 2021
Vinner av Bokslukerprisen 2022!

– Vinnarboka er gripande fordi ho er truverdig. Ho har ei god handling som er realistisk og gir meining. Det er positivt at boka ikkje har bilete, for då kan vi lage vår eiga verd medan vi les, og vi synst óg det er positivt at vi ikkje får svara på alt vi lurar på med ein gong. (Fra juryens begrunnelse)

Inn i skrømtskogen. Floke 2
Ida Eva Neverdahl
Illustrert av Ida Eva Neverdahl
Samlaget 2022

– Boka handlar om ein gut som heiter Floke som gjekk gjennom Skremtskogen ein dag, også blei han angrepet av eit monster. Då begynte han og løpe gjennom skrømtskogen også kom han til nokon rare folk som tok sverdet hans. Dei ville ikkje gi sverdet tilbake hvis ikkje han redda vennena deiras som hadde blitt fanga an nøkken. Boka var veldig god og spennande, eg synest at den var lett og lese. Eg gir boka terningkast 6/6! (Kim Petter, Myking skule, på bokslukerprisen.no)

Ninjarobot
Torkil Torsvik
Illustrert av Olve Askim
Vigmostad & Bjørke 2021

– Denne boka handler om en ninjarobot som heter Nils. Nils er ikke en vanlig robot, men halvt robot og halvt menneske og han har fått et oppdrag som kalles for oppdrag menneske. Han skal da dra på skolen og lære å bli et ordentlig menneske. Nils har også fått nye oppdateringer som skal hjelpe ham. Men uansett om han vil eller ikke vil maskinene han har inni seg at han må bli venn med familien til en av landets rikeste mann, det gjør det vanskelig. Etter lang tid finner han ut av at han har en far. Faren er stjålet av familien han selv var blitt rettet mot. Jeg likte denne boka fordi den er litt lett å lese og den er en blanding mellom tegneserie og tekst. Boka har også mye spennende og morsomme øyeblikk som fikk meg til å le. Jeg syntes også tegningene forklarte veldig bra hva som skjer. (Eline, Gullhaug skole, på bokslukerprisen.no)

UNGDOMSSKOLEN:

Dei dødsdømde
Aina Basso
Illustrert av Kristian Krohg-Sørensen
Samlaget 2022

– Aina Basso er tilbake med ny sakprosabok som vil engasjere unge lesarar. Dei dødsdømde har undertittelen Dødsstraffa i Noreg og historia om nokre av dei som mista livet. Her får vi blant anna høyre om ei kvinne blei brend i år 1301, fordi ho påstod ho var prinsesse, og om ein tenåring som på 1600-talet blei halshoggen for å ha fått barn med søstra si. Samtidig får vi historia til enkelta av skarprettarane, dei som hadde rolla med å ta livet av dei som av ulike grunnar var dømd til døden. døden. Boka dannar og eit godt grunnlag for å snakke om kvifor dødsstraff framleis finst. (Ole, Foreningen !les)

Litt redd, bare
Alexander Kielland Krag
Gyldendal 2021
Vinner av Uprisen 2022!

– Vinnerboka har mye indre spenning. Vi blir kjent med følelsene til hovedpersonen og får medfølelse. Det er en lettlest bok som samtidig får deg til å reflektere. Handlingen er realistisk og troverdig. Språket er poetisk og teksten er utformet på en original måte. Noen av storjurymedlemmene opplevde at de kunne åpne boka på en hvilken som helst side og likevel ga teksten mening. Mental helse er et tema som lenge har vært tabu. Når hovedpersonen i tillegg er en gutt, opplever vi boka som ekstra viktig og relevant. Hovedpersonen er ikke en person som står utenfor gjengen, han er en av gutta, og det normaliserer og gjør det lettere å forstå at hvem som helst kan ha angst. (Fra Upris-juryens begrunnelse)

Top girl
Bertine Zetlitz
Illustrert av Fam Irvoll
Aschehoug 2021

– Top girl av Bertine Zetlitz starter med et fall. Ellinor faller fra toppen av cheerleadingspyramiden og skader beinet sitt. Resten av boka handler om hvordan hun skal klare å reise seg igjen. Faktisk og metaforisk. For det er ikke bare dette fysiske fallet fra toppen Ellinor er utsatt for, viser det seg. De sosiale og psykologiske problemene den unge hovedpersonen skal takle, både hjemme og på skolen, står i kø. Zetlitz, godt hjulpet av illustratør Fam Irvoll, har skrevet en lettlest og troverdig fortelling om generasjon prestasjon.  (Petra, Foreningen !les)

VIDEREGÅENDE SKOLE:

Splintra
Hilde Myklebust
Samlaget 2022

– Splintra er ei fin og sår forteljing om å forlate reiret og ta dei første stega ut i verda. Om å kjenne på dei store, gode følelsane, samstundes som ein ber på usikkerheit og sorg. Den gode venegjengen til Mia blir splitta når dei skal begynne på ulike vidaregående skular. Mia flyttar på hybel med ei veninne og elskar å vere sjølvstendig og elev på musikklinja. Det er spennande og noko ho har drøymt om sidan ho var lita. Men ho lengtar og tilbake til tryggleiken heime, og til Are, kompisen som blei igjen. I løpet av sommaren før vidaregåande starta, kom Mia og Are nærare kvarandre, men ho er usikker på kva ho føler no. Når Are blir alvorleg sjuk, blir Mias følelsar endå meir splitta. Har ho lov til å ha det morosamt når Are har det vondt? Dette er ei fin bok å lese i sommar både for ungdom og vaksne. Språket er ikkje for avansert, og det er luft i teksten, noko som gjer han lett å lese. (Eira, Foreningen !les)

Flukt
Carl Frode Tiller
Aschehoug 2021
Vinner av Ungdommens kritikerpris 2022!

– Det juryen likte aller best med denne romanen var overgangene mellom de ulike perspektivene. Forfatteren skriver så levende at det blir en filmatisk opplevelse, og selv om de ulike perspektivene glir over i hverandre, klarer vi etter hvert å følge handlingen fra scene til scene. Vi opplever at det allerede musikalske og rytmiske språket forsterkes av at forfatteren har valgt å skrive på nynorsk. Vinnerboka viser fram usikkerhet rundt egen kjønnsidentitet på en troverdig måte, og hvordan forventning om maskulinitet kan føre til isolasjon og manglende kommunikasjon. Hovedpersonene flykter fra seg selv, og rolleleken fører til slutt til den tragiske døden som boka sirkler rundt. Det skal være rot når man mister et barn, og dette viser forfatteren godt gjennom bokas komplekse komposisjon. (Juryens begrunnelse i Ungdommens kritikerpris)

Ekko
Et essay om algoritmer og begjær
Lena Lindgren