Boktips til påske!

Snart påske og en ypperlig anledning til å hente fram leselysten igjen. Sammen med DNT Oslo og omegn har vi samlet en rekke krim- og mysteriebøker for barn, ungdom og voksne.

Skrevet mars 15, 2024 i Boktips

BARN:

Hvor ble det av?
Lars Joachim Grimstad
Illustrert av Per Dybvig
Aschehoug 2023

– I bildeboken Hvor ble det av? leker forfatteren og illustratøren seg med forestillingen om måker som umettelig og altetende dyr. For hva skjer når en glupsk måke flytter inn på balkongen? En sulten måke er tilsynelatende ikke et problem for Jonas og pappaen hans i denne snodige og etter hvert nesten groteske fortellingen, men spørsmålet, «Hvor ble det av?», blir mer og mer komisk for hvert sideoppslag. (Foreningen !les)

Hvem rumpet brunosten?
Erlend Loe
Illustrert av Kim Hiorthøy
Cappelen Damm 2021

– Duoen Loe og Hiorthøy har samarbeidet om mange morsomme barnebøker, som Kurt-bøkene og den nydelige boka Maria og José. Denne gang har de laget et kriminalmysterium. Lise Kvantums gardsmeieri lager verdens beste brunost. Brunosten med ledsager inviteres til besøk hos kongen på slottet. På nattoget på vei til kongen, blir det oppdaget at det er rumpespor i brunosten! Noen har rumpet den. Den selvsikre og selvskrytende detektiven, herr Fluffenberg, tilkalles. Han kaster seg inn i detektivhelikopteret for å løse mysteriet og finne den skyldige. En Agatha Christe-aktig situasjon der alle mistenkte er om bord i et tog oppstår. En kreativ, leken og annerledes bok. (Foreningen !les)