Boktips til haustferien!

Kva skal du lese i haustferien? Vi har samla eit utval boktips for barn og ungdom.

Skrevet september 27, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

SMÅTRINNET:

Bak den svarte porten
Anders Bortne
Illustrert av Skinkeape (Marianne Gretteberg Engedal)
Gyldendal 2021

– Det er halloween, men Olivia har ingen å gå knask eller knep med. Hun bestemmer seg for å gå alene. Først er det litt skummelt å gå helt for seg selv, men Olivia blir modigere og modigere jo lenger hun går. Likevel: Det store huset bak porten er fortsatt uhyggelig. Kanskje til og med litt ekstra uhyggelig akkurat i kveld. (Frå forlaget)

Rot og Bjørne plukker bær
Hege Østmo-Sæter Olsnes
Illustrert av Hege Østmo-Sæter Olsnes
Aschehoug 2021

– Når Rot og Bjørne skal plukke bær vil de gjøre det på litt forskjellig vis: Bjørne vil plukke, men Rot vil spise. Og når Rot og Bjørne skal leke gjemsel vil Bjørne telle langt, mens Rot vil bli funnet fort! Bøkene om Rot og Bjørne handler om to som elsker å leke sammen, selv om de ofte er uenige. (Sigrun, Foreningen !les)