Boktips: Skjønn og sak på vidaregåande

Har du nyleg starta på vidaregåande skule og treng gode boktips? Vi har samla eit utval bøker innan ulike sjangrar med tanke på elevar i overgangen frå 10. trinn på ungdomsskulen til 1. klasse på vidaregåande.

Skrevet september 15, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Lærer videregående, Nyheter

Romanar:

Kvar dag skal vi vere så modige
Brynjulf Jung Tjønn
Cappelen Damm 2021

Isak bor alene med en syk mor, som han må ta vare på. Selv om han er flink på skolen, må han ofte skulke for å ta vare på henne. Isak er veldig alene i den lille bygda, men en dag får de en ny nabo. Naboen og kjæresten hans er snille med Isak, og gir han en følelse av en familie som han aldri har hatt. Kvar dag skal vi vere så modige er en lettlest bok om et forsømt barn som vil få deg til å tvile på folks intensjoner. (Frå forlaget)

Litt redd bare
Alexander Kielland Krag
Gyldendal 2021

Litt redd bare er Alexander Kielland Krags andre roman og handler om 17 år gamle Cornelius. Han går på videregående, fester med venner og spiller fotball. Plutselig opplever han at livet og alt som før var lett nå farges av noe veldig vanskelig – han er redd. Hvorfor er det så vanskelig å si noe til vennene om hva som stormer på innsiden? Hvordan snakker man egentlig om sånt man aldri har snakket om før? Romanen er en nær og sterk fortelling om å oppleve angst, frykten for å miste den man var, og hvor vanskelig det kan være å prate om det som er viktig. (Julia, Foreningen !les)

Vi tøyler tidevannet
Vendela Vida