Boktips: Månadens bøker i august 2023

Boktips? Her kjem nye anbefalingar frå oss i Foreningen !les.

Skrevet september 1, 2023 i Boktips, Formidling

OLE ANBEFALAR:

Jenny Fender
Heidi Marie Vestrheim
Gyldendal 2023

– Det er for få bøker der musikk er ein sentral del av handlinga. Heidi Marie Vestrheim fyller tomrommet med ein eksplosiv og morosam debut om Jenny Fender sin draum om å bli rockestjerne. Men korleis skal ho klare det når bestevenninna og bandkollega, Signe, har flytta? Kan den kule jenta som har busett seg i nabohuset, vere redninga?

Trivselslederen
Marianne Kaurin
Aschehoug 2023

– Inken og Alba kjemper om å bli klassens nye trivselsleder. Valgkampen i 7B er prega av hets og skitne triks. Det går utover klassemiljøet. Og når faren til Inken og mora til Alba blir forelska i hverandre, flyttes den harde tonen i valgkampen innenfor husets fire vegger. Alt for å unngå at foreldrene blir et par. Dette er en morsom, spennende og rørende bok.

CHRISTIAN ANBEFALAR:

Pikkoloens bagasje
Lars Saabye Christensen
Cappelen Damm 2022

– Saabye har aldri vært mer Saabye enn her i dette tredelte verket. De tre historiene Polaroid, Villvin og Brukt kan fint leses hver for seg, men ved å lese dem i ett, som en hvilken som helst mursteinsroman, så vokser de i hverandres selskap. Vi møter Frogner, Majorstua, gater i Oslo, 60-tallet, kiosken på hjørnet, litt snodige enebarn med gode foreldre, et litt kryptisk hotell, flyttefolk, klassekamp, ensomhet, stillferdighet, korte setninger, samt lavmælte beskrivelser av indre liv og skolens vaktmester. Denne gjorde godt.

Oskar og eg
Maria Parr
Illustrert av Åshild Irgens
Samlaget 2023

– Eg hiv meg på jubeldansen og hyllar denne. Som dei fleste andre, ser det ut til. Hjartevarme, rørande, søte, underfundige og nydelege skildringar av eit søskenpar sine opplevingar av eit heilt lite år saman. Oskar, som ikkje klarar å sitje stille. Ida, som er storesyster med stor S. Dei er bestevener, og varmen breier seg i brystet på annakvar side. Venskap, kvardag, samhald, familie, død, sakn, å vekse opp. Nye og gamle opplevingar. Når Oskar skal lære seg bokstavane, så gøymer han seg under bordet. Mamma teipar alle bokstavane under bordet, så Oskar kan liggje der og skyte dei. Pappa gjer alltid så godt han kan. Men det blir litt rotete uansett. Og så er det kanskje ikkje så kult å flytte på kvart sitt rom likevel?

MARTE ANBEFALAR:

Ingenting her tilhører meg

Sophia Saenger
Cappelen Damm 2022

– Thea er 15 år gammel, har nyskilte foreldre, en far som har stifta ny familie, og har havna litt utenfor vennegjengen. Hun er ensom, men vikarlæreren, Kathinka, ser henne. Det starter i det små. Først er det bare en liten prat, deretter et kafébesøk og tilbud om sigaretter. Badeturer og besøk i Kathinkas leilighet. Mens Thea vokser mer og mer fra foreldre og venner, kommer hun nærmere Kathinka og hennes problemer med både jobb og kjæreste. Vennskapet med Kathinka er hemmelig og spennende. Det er noe som bare er deres, ingen andres. Ingenting her tilhører meg er utgitt som voksenbok, men kunne like gjerne vært en ungdomsbok! Sårt om å føle seg ensom i oppveksten og søke tilflukt i noen som skal beskytte deg, men som ender opp med å utnytte deg.

EIRA ANBEFALAR:

Du veit ingenting
Sigrid Agnethe Hansen
Samlaget 2023

– Korleis er det å vekse opp med ei veslesøster som krev så mykje av tida og kreftene til foreldra, at du opplever at det ikkje er noko igjen til deg? Korleis er det å ha eit søsken som du elskar høgare enn noko anna, samstundes som du inst inne skulle ønskje ho var annleis? Tina rivst mellom sinne, skuldfølelse og kjærleik for søstera si. Ho føle seg annleis sjølv og funderer på sin eigen identitet. I den andre boka til Sigrid Agnethe Hansen blir vi kjend med den nye bestevenninna til Anna, hovedkarakteren frå den første boka, Ser du dette? Du veit ingenting er ein fin forteljing om identitet, vennskap og søskenkjærleik.

JULIE ANBEFALAR:

På én betingelse
Neda Alaei
Gyldendal 2023

– Yousef prøver å gjøre det som forventes av ham både på skolen, hjemme og i vennegjengen, men det er som om det aldri blir bra nok. Og det blir ikke akkurat bedre når noen drar frem en kniv på festen hos kompisen hans. Da Yousef etterpå kalles inn til avhør hos politiet, bestemmer han seg for å være helt ærlig, for da må det jo gå bra. Eller er det ikke nok det heller? På én betingelse er en roman om forventninger og skuffelser, om vennskap og familierelasjoner. Alaei gir liv til en troverdig og urolig karakter som er lett å bli glad i. Boka anbefales for alle, både ungdom og voksne.

Faen, faen, faen
Linn Strømsborg
Flamme 2023

– Britt har alltid hatt full kontroll. Hun har ryddet og ordnet, både for seg selv og for andre, hun har alltid tatt ansvar. Men en dag sier det stopp. Britt er rasende og skjeller ut både venner og familie før hun forsvinner ut av sommerhuset og ned til vannet. Faen, faen, faen er en roman om frustrasjon og sinne som til slutt må ut, og om å alltid gjøre det man skal, helt til man en dag ikke orker mer. Gjennom romanen blir vi kjent med Britt og hvor sinnet hennes kommer fra, samtidig som vi får vite hvordan de andre i livet hennes klarer seg når hun ikke er der og ordner opp. Strømsborg setter ord på en frustrasjon jeg tror mange føler på, og hun gjør det både med humor og dybde.

SIRI ANBEFALAR:

Jenter på do
Ida Lorién Ringdal
Tiden 2023

Denne diktboken har blitt kalt et feministisk manifest, og for noen unge kan den treffe helt blink og skape mye gjenkjennelse, bekreftelse og refleksjon. På en nesten messende måte males bilder og mange små glimt av hvordan verden kan oppleves for jenter og kvinner. Ringdal drar de historiske linjene og knytter det sammen med manges opplevelser i dag. Her kan man rase igjennom mange inntrykk eller fordype seg i referanser, bilder og metaforer.

VIBEKE ANBEFALAR:

Dronefangeren
Øyvind Torseter
Cappelen Damm 2023

– Hva gjør du når en spåkone på et sirkus forteller at byen du bor i vil bli invadert av menneskeetende rotter? Mulegutten får denne spådommen og blir anbefalt å flykte på lik linje med resten av befolkningen. Muleguttens strategi er derimot å barrikadere seg innendørs og vente til det går over. Etter en stund går han imidlertid lei og planlegger å flykte likevel. Torseter leker seg med litterære og kunstneriske forbilder. Boken er rett og slett stor kunst!

Pascal Engman
Oversatt av Inge Ulrik Gundersen
Gyldendal 2023

– Kan man stole på at et fotballresultat faktisk er helt reelt riktig når dommeren blåser i fløyta? Kampfiksing er bakteppet for denne spennende pageturneren. En fotballfrue blir drept, og i jakten på morderen blir en dyster side av fotballen belyst.

SJÅ FLEIRE BOKTIPS HER