Boktips: Krim og mysterier til påske!

Snart påske og tid for krim og mysterier. Vi har samlet et utvalg bøker for ulike aldersgrupper.

Skrevet mars 24, 2023 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

Høytlesing:

Hvem rumpet brunosten?
Erlend Loe
Illustrert av Kim Hiorthøy
Cappelen Damm 2021

– Duoen Loe og Hiorthøy har samarbeidet om mange morsomme barnebøker, som Kurt-bøkene og den nydelige boka Maria og José. Denne gang har de laget et kriminalmysterium. Lise Kvantums gardsmeieri lager verdens beste brunost. Brunosten med ledsager inviteres til besøk hos kongen på slottet. På nattoget på vei til kongen, blir det oppdaget at det er rumpespor i brunosten! Noen har rumpet den. Den selvsikre og selvskrytende detektiven, herr Fluffenberg, tilkalles. Han kaster seg inn i detektivhelikopteret for å løse mysteriet og finne den skyldige. En Agatha Christe-aktig situasjon der alle mistenkte er om bord i et tog oppstår. En kreativ, leken og annerledes bok. (Foreningen !les)

Detektiv Rumpe
Yōko Tanaka
Illustrert av Masahide Fukasawa
Oversatt av Chiharu Sawaki
Figenschou 2021